בכירי חמאס הודיעו שאם ייאלצו לעזוב את קטאר יעברו לירדן, שכבר גירשה אותם בעבר. בממלכה מיהרו להבהיר: כל פלסטיני שיבקש לעבור לירדן יהיה חייב להוכיח כי ניתק את קשריו עם ארגון הטרור.
ראשי השלטון בירדן הזדרזו לגייס את הדיפלומט הוותיק, זיאד אל-מג'אלי, בן לאחת החמולות החשובות והמשפיעות בממלכה, כדי לתקוף את סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, שהודיע אתמול (שני) בהפתעה כי "אם קטאר תחליט לגרש אותנו, נעבור לירדן". אבו מרזוק בחר, ולא במקרה, להתראיין לערוץ האיראני אל-עאלם, ("העולם") כדי להבהיר ש"הרבה מאוד בכירים ובעלי תפקידים בחמאס מחזיקים בתעודות מעבר או בדרכונים ירדניים".
1 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה, מלך ירדן עבדאללה
איסמעיל הנייה, מלך ירדן עבדאללה
הנייה והמלך עבדאללה. "בחמאס מתנהגים כאילו בירדן אין מדינה"
(צילום: YOAN VALAT/Pool via REUTERS, Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency)/REUTERS )
קטאר אכן רומזת על כוונתה "להיפטר" מבכירי חמאס ולסגור את משרדיהם ואת דירות היוקרה שהעמידו לרשותם לפני עשור בעיר הבירה דוחא. הוראה חד-משמעית לעזוב את חיי הפאר אומנם לא הועברה להנהגת חמאס, אבל נראה ששני הצדדים כבר לא מרוצים משיתוף הפעולה, בזמן שקטאר גם רומזת כי ארצות הברית היא שלחצה על השליט בדוחא "לארח" את בכירי הארגון ו"לפקח" על התנהלותם. בתוך כך, ערוץ "אל-ג'זירה" הקטארי, שהמטה שלו שוכן בדוחא, נרתם לסקר את פעילות הנהגת חמאס ולמתוח ביקורת חריפה על מתנגדי הארגון.
בשנת 1999, סולקה סופית הנהגת חמאס מירדן. בכיר חמאס חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור איסמעיל הנייה והמלווים הבכירים שלהם נדרשו לעזוב מיידית, הועלו על מטוס והועברו, לפי תיאום מוקדם בין השלטונות בדוחא ובעמאן, לקטאר. עכשיו, כאמור, טוען אבו מרזוק: "אנחנו מחזיקים בדרכונים ירדניים. אומרים לנו לעבור לסוריה, עיראק או טורקיה, אבל אנחנו מתכוונים לעבור לירדן".
ההצהרות "נפלו" על ארמון המלוכה ועל כוחות הביטחון והמודיעין הירדניים בהפתעה גדולה כמו סטירה מצלצלת. השגריר בדימוס אל-מג'אלי מיהר להבהיר ש"חמאס מתנהגים כלפינו כאילו אין מדינה ושלטון בירדן שיחליט ויקבע איך לפעול ואיך להתנהל". הוא הדגיש: "ירדן סגרה את הדף של התאים הפלסטינים - ואנחנו לא מתכוונים לחזור אליו". במודיעין הירדני מעריכים כי אבו מרזוק לא זרק את "פצצת ירדן" במקרה וכי משמרות המהפכה באיראן הם שהגו את הרעיון אחרי שניסו, ללא הצלחה, להפציץ בירדן ונתקלו בשיתוף הפעולה של הקואליציה האמריקנית נגדם.
הפגנות התמיכה בחמאס, בירדן

בכיר חמאס אוסמה חמדאן, המכהן כסגנו של הנייה, התעקש לספר ש"הרבה מאוד פלסטינים אזרחי ממלכת ירדן, משתתפים כל לילה בהפגנות למען תושבי עזה, נגד ישראל". מקור ביטחוני בכיר בממלכה סיפר כי בין מאות העצורים מדי לילה במהלך ההפגנות, לא כולם משתחררים. "חלק מעצורי ההפגנות", סיפר המקור, "נחשפים כמקבלי כספים או מקבלי הוראות מהנהגת חמאס. אנחנו משאירים אותם במעצר כי תם עידן הארגונים הפלסטיניים שעושים מה שבא להם בירדן. אנחנו ממלכה מסודרת עם קדימויות מדיניות ולא נניח לגוף כלשהו להתערב בעניינינו".
השגריר הירדני אל-חלבי גם הבהיר, בשם השלטונות, כי לא רק שירדן לא תקבל את הנהגת חמאס בשטחיה - כל פלסטיני שיציג דרכון ירדני או תעודת מעבר ויבקש לעבור לממלכה יהיה חייב להוכיח כי ניתק את קשריו עם חמאס. "זה עלול להישמע כמו הוראה חדשה, נוקשה, אבל זה המצב" הדגיש.
בינתיים, הנייה, ה"בוס" של אבו מרזוק, העניק לו חיזוק בכך שהודיע מטורקיה ש"העם הירדני תומך בפלסטינים, ולא מקבל את הרחקת חמאס מירדן". הנייה גם גינה את בכירי הממלכה, המלך, שרי הממשלה, חברי הפרלמנט ובכירי מנגנוני הביטחון, שלא שלחו לו מכתבי תנחומים על מותם של שלושת ילדיו וארבעת נכדיו בתקיפה ישראלית במחנה הפליטים שאטי שבמערב העיר עזה.