ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני אמר הערב (יום רביעי) כי ארצו "בוחנת מחדש" את תפקידה כמתווכת בין ישראל לחמאס לעסקה שתביא לשחרורם של 133 החטופים מרצועת עזה, מאחר שהתפקיד "מנוצל לרעה על-ידי פוליטיקאים מסוימים לטובת האינטרסים הפרטיים שלהם".
א-ת'אני לא נקב בשם של פוליטיקאי ש"ניצל לרעה" את קטאר, אך בחודשים האחרונים תקפה דוחא במספר הזדמנויות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - ובמקביל ספגה ביקורת ממנו ומשרים רבים בממשלה, לצד חברי כנסת. מבקרי קטאר טענו כי היא אינה מתווכת הוגנת, מאחר שהיא מקיימת קשרים הדוקים עם חמאס ואחראית למימונו. בקטאר מאשימים מנגד כי המימון לחמאס ניתן בהסכמה ישראלית, ואף לבקשת נתניהו.

2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS)
"היו לנו מגעים נרחבים עם איראן ועם ארה"ב כדי להכיל כל הסלמה", הוסיף א-ת'אני. "אנחנו שומעים מכל הגורמים באזור שהם לא רוצים מלחמה. הדרך הטובה ביותר לצמצם את ההסלמה היא לעצור את המלחמה בעזה". מוקדם יותר אמר א-ת'אני כי המשא ומתן נמצא "במצב רגיש", ודיפלומט ערבי בכיר אמר לרשת NBC האמריקנית כי המו"מ "כמעט קפא לחלוטין".
שר הכלכלה ניר ברקת, שכינה את קטאר "זאב בעור של כבש" וספג ביקורת ישירה ממנה, אמר כי "קטאר בלחץ מכך שפרצופה האמיתי כמדינה מסוכנת ותומכת טרור נחשף לעיני העולם. היא מממנת את חמאס ונותנת מקלט מדיני לראשי ארגון הטרור בשטחה, לכן אין פלא שהיא שותפה להכשלת המגעים לשחרור החטופים ולהאשמת ישראל. מצד שני, קטאר משקיעה מיליארדים בלקנות דעת קהל בארה"ב ולהפיץ את דיבתה של ישראל במסווה של מדינה נייטרלית. מדובר בזאב בעור של כבש. על העולם להכריז על קטאר מדינת טרור ולבודד אותה - בדיוק כמו איראן".
בינתיים, בחמאס מאשימים כי המו"מ תקוע מאחר שארה"ב "אימצה במלואה את העמדה הישראלית", והאשימו כי "התנהגות אמריקנית זו לא תביא לעסקה, אלא תגביר את מצב ההסלמה ותביא לעוד שפיכות דמים". בישראל, מנגד, מסרבים לדרישת חמאס להתחייב לסיום מוחלט של המלחמה במסגרת העסקה, ומוכנים רק להפוגה זמנית. מכשול נוסף הוא מתווה חזרת התושבים לצפון הרצועה, שעליו טרם הוחלט סופית.
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-194 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-194 למלחמה
נתניהו. בקטאר תקפו אותו כמה פעמים בתקופה האחרונה
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
גורם אמריקני התייחס למבוי הסתום במו"מ לעסקת חטופים, ואמר כי "צריך לשנות את הדינמיקה השלילית שנוצרה ולא לוותר". בינתיים, בישראל מאוכזבים מהקו שמובילה ארה"ב מול קטאר, כשהתחושה היא שהאמריקנים לא מפעילים על הקטארים מספיק לחץ, ושבדוחא עבדו לכל אורך הדרך כדי להציל את חמאס - ואף לא איימו אפילו בהגליית הנהגת הארגון. "לא היו לנו ציפיות מהקטארים, אבל מהאמריקנים היו - והם לא לוחצים מספיק על קטאר", אמר גורם ישראלי.
טענת חמאס נגד הצעת ארה"ב נמסרה לאחר שביום ראשון אמר בכיר אמריקני כי "זה שערורייתי" שארגון הטרור "סירב להצעה שבמסגרתה ניתן לו כל מה שהוא ביקש". אותו בכיר אמר כי "זה די ברור שמנהיג חמאס יחיא סינוואר רוצה להמשיך להחזיק סביבו את החטופים - כולל הנשים הצעירות. הוא מסרב לשחרר את הזקנים והחולים בידיעה שזה יגרום להפסקת אש מיידית - וזה בדיוק מה שמעיד על טיבו של חמאס".
ביום שני גורמים מדיניים בכירים חשפו את התשובה שקיבלו המתווכות לעסקת חטופים מחמאס. ארגון הטרור מסכים כעת לשחרר פחות ממחצית ממספר החטופים עליו דובר עד כה - כלומר פחות מ-20 חטופים - בששת השבועות הראשונים של העסקה. בתמורה דורש חמאס גם את הגדלת מספר האסירים ביטחוניים עבור כל חטוף באופן דרמטי - בהם רבי-מחבלים עליהם נגזר מאסרי עולם בבתי הכלא הישראליים.
דרישות חמאס לעסקה
חמאס, למעשה, לא הסכים לשום פרמטר בהצעת האמריקנים, שגובשה על ידי המתווכות לאחר התגמשות מרחיקת לכת מצד ישראל. בתשובתו, ארגון הטרור כרך את העסקה ההומניטרית, שאמורה לצאת לדרך בשלב הראשון של הפסקת האש, בשלב הבא - ובעצם העביר מסר: כדי שנסכים לשחרר את המבוגרים, החולים, הנשים והחיילות אנו דורשים ערבויות בינלאומיות להפסקה כוללת של המלחמה.
מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר דרש התחייבות בינלאומית לעניין כבר כעת, והתעקש כי במהלך העסקה צה"ל יסיג את כוחותיו מאזורים נרחבים ברצועה כבר בשלב הראשון - ובמקביל יאפשר חופש תנועה מלא של האוכלוסייה הפלסטינית לכל אורך הרצועה. במהלך המגעים, נזכיר, ישראל לא שללה על הסף מעבר אוכלוסיה בחזרה לצפון הרצועה ושינוי בתזוזת הכוחות שנמצאים בשטח, אך בוודאי לא הסכימה לחופש תנועה מלא וחזרת כל העזתים לבתיהם.
הגורמים המדיניים הבכירים ששוחחו עם ynet אומרים כי ישראל הייתה מוכנה לשלם מחירים כבדים מאוד כדי להחזיר את החטופים הביתה, ונתנה רוח גבית למתווכות להתקדם עם העסקה - אך בתשובת חמאס, ארגון הטרור סיפק שלל תירוצים "מופרכים ומגוחכים", בהם הטענה כי חמאס לא יודע היכן 40 החטופים החיים שאמורים להשתחרר בשלב הראשון של העסקה.