ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח אמש (חמישי) עם שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה. בשיחה התעדכן ראש הממשלה על המלחמה באוקראינה והדגיש את עמידתה של ישראל לצד העם האוקראיני. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי לפיד הדגיש את הדאגה העמוקה מהקשר הצבאי בין איראן לרוסיה.
לפיד התייחס לדאגה מהמעורבות האיראנית במלחמה באוקראינה, בין היתר באמצעות מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן שמשמשים את הרוסים, גם בריאיון לערוץ הטלוויזיה בשפה הרוסית RTVI. לפיד אמר בריאיון, כי "היחסים בין רוסיה לאיראן הם בעיה רצינית לא רק עבור ישראל, אלא גם עבור אוקראינה, אירופה והעולם כולו. איראן היא מדינת טרור מסוכנת, והעובדה שרוסיה עושה איתה עסקים מסכנת את העולם כולו".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
"הזהרנו את העולם מפני סכנה כזו". לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
ראש הממשלה הוסיף כי "העובדה שהם משתמשים ברחפנים איראניים כדי להרוג אזרחים אוקראינים היא בלתי מתקבלת על הדעת. הזהרנו את העולם מפני סכנה כזו, אמרנו שצריך לעשות הכול כדי למנוע אותה. מצד שני, יחסי החוץ של ישראל הם נושא מורכב. מוטלת עליי החובה לדאוג לביטחון ישראל, לביטחון הלאומי שלנו, לדאוג לאינטרסים שלנו, ובו בזמן להבהיר שאנו תומכים באוקראינה".
על עמדת שר התפוצות נחמן שי והצורך באספקת נשק לאוקראינה אמר לפיד, כי "השר שי הביע את דעתו האישית, השונה מזו של ממשלת ישראל. עמדתה הרשמית של המדינה מאושרת על ידי הממשלה. לא עקבנו אחרי השאלה למה הוא אמר את מה שהוא אמר. אבל זה לא עולה בקנה אחד עם עמדת הממשלה".
3 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
שרידי מל"ט איראני בקייב, השבוע
(צילום: רויטרס)
ביום ראשון דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי איראן נערכת להעביר לרוסיה טילים בליסטיים לצורך מלחמתה באוקראינה. זאת אחרי שאיראן כבר ציידה את רוסיה בצי של מל"טים מתאבדים מתוצרתה - שהסבו נזק רב לכוחות האוקראיניים. על פי הדיווח, איראן ורוסיה סיכמו בחשאיות על עסקת הנשק. עוד דווח כי מדובר בפעם הראשונה שבה טילי קרקע-קרקע איראניים ישמשו את רוסיה לתקיפת ערים ובסיסי צבא באוקראינה.
מוקדם יותר נדחתה שיחה שהייתה אמורה להתקיים אתמול בין שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב לבין שר הביטחון בני גנץ, לבקשת האוקראינים. בקייב כועסים על גנץ בעקבות הצהרתו שלפיה ישראל תמשיך להימנע מהעברת נשק לאוקראינה, אלא לכל היותר מערכות התראה מפני טילים.
בהצהרה שמסר אמש לתקשורת התייחס גנץ לנושא הסיוע לאוקראינה ואמר כי "ישראל עומדת לצידה של אוקראינה, היא מספקת לה סיוע הומניטרי. קלטנו עולים ופליטים, אנחנו מספקים ציוד הגנתי ונכונים לסייע בהצלת חיי אדם גם באמצעות בניית מערכות התראה אזרחיות. אני גם נכון לשוחח עם שר ההגנה האוקראיני בהקדם, לבחון ולשמוע במה עוד נוכל לסייע, גם דרך מערכת הביטחון אבל לא רק".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אנחנו בצד של המערב, אנחנו תומכים באוקראינה". גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
גנץ הוסיף כי "לצד זאת וללא קשר לעצם היכולת לספק את מערכות אמצעי הלחימה המבוקשות – מדינת ישראל לא יכולה להתפשר על שיקוליה האסטרטגיים והביטחוניים ועל שימור חופש הפעולה שלה לנוכח האתגרים העצומים שלה. אנחנו מחויבים לקחת זאת בחשבון למען ביטחון אזרחי ישראל, ולהתבטא ולהתנהל באחריות".
לדבריו, "אנחנו בצד של המערב, אנחנו תומכים באוקראינה, ועדיין – בראש מעיננו נמצא ביטחון ישראל. את המצב הזה אנחנו משקפים גם לידידותינו, ושוחחתי על כך באופן אישי עם מנהיגים בארה"ב ובעולם כולו, שמברכים על הסיוע הפעיל של ישראל".
פורסם לראשונה: 21:52, 20.10.22