4 צפייה בגלריה
תרגיל צבאי באיראן
תרגיל צבאי באיראן
טילים איראניים משוגרים במסגרת תרגיל צבאי. ארכיון
(צילום: AFP/SEPAH NEWS)
איראן נערכת להעביר לרוסיה טילים בליסטיים לצורך מלחמתה באוקראינה. כך מדווח הבוקר (ראשון) ה"וושינגטון פוסט", בהסתמך על גורמי ביטחון רשמיים בארה"ב ובמדינות הנחשבות לבנות ברית שלה. זאת אחרי שאיראן כבר ציידה את רוסיה בצי של מל"טים מתאבדים מתוצרתה - שהסבו נזק רב לכוחות האוקראיניים.
על פי הדיווח, איראן ורוסיה סיכמו בחשאיות על עסקת הנשק, ולפי חלק מהגורמים ששוחחו עם העיתון מדובר בפעם הראשונה שבה טילי קרקע-קרקע איראניים ישמשו את רוסיה לתקיפת ערים ובסיסי צבא באוקראינה.
בדיווח צוין כי הזרמת הנשק המוגברת מטהרן למוסקבה עשויה לסייע לצבא הרוסי להתגבר על המחסור בנשק ובציוד מאז הפלישה לאוקראינה לפני שמונה חודשים. לפי בכירים בממשל ביידן, צבא רוסיה ספג אבידות עצומות, ומלאי התחמושת המדויקת והמונחית שלו אוזל במהירות.
4 צפייה בגלריה
טיל בליסטי Fateh-110
טיל בליסטי Fateh-110
מסוגל להגיע לטווח של 300 קילומטר. טיל "פאתח 110"
4 צפייה בגלריה
טיל זולפיקאר
טיל זולפיקאר
טיל "זולפיקאר" שמגיע לטווח של 700 קילומטר
(צילום: Tasnim News Agency)
לפי הערכות מודיעין שהועברו בימים האחרונים גם לאוקראינה וגם לממשל האמריקני, איראן תעביר טילים בליסטיים מסוג "פאתח 110" ו"זולפיקאר" - טילי קרקע-קרקע לטווח קצר שמסוגלים לפגוע במטרות בטווח של 300 עד 700 קילומטרים. על פי הגורמים ששוחחו עם העיתון וביקשו להישאר בעילום שם וגם לא לציין מאילו מדינות הם - איראן נערכת גם להעביר לרוסיה משלוח נוסף של מל"טים מתאבדים.
טילי "פאתח 110" שימשו את איראן באופן מבצעי ב-8 בינואר 2020, כאשר שיגרה משטחה 15 טילים מדגם זה לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק - כנקמה על חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני חמישה ימים קודם לכן.
"המעבר ממל"טים מתאבדים לטילי קרקע-קרקע יוכל לשדרג את היכולות ההתקפיות הרוסיות באוקראינה", אמר ל"וושינגטון פוסט" פארזין נאדימי, מומחה לאמצעי לחימה איראניים ממכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון. מדובר באותם דגמי טילים שאיראן סיפקה בעבר לחות'ים במלחמה בתימן - טילים ששימשו אותם גם להתקפות נגד מדינות נוספות במפרץ הפרסי.
4 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
שבר של מל"ט איראני שהופל
(צילןם: רויטרס)

אחד המל"טים המתאבדים שאיראן העבירה לרוסיה הוא "שהאד-136" עם כנפיים בצורת דלתא, שנצבע מחדש בצבעים רוסיים ומותג כ"גרניום 2". קולונל רודיון קולגין מיחידת ארטילריה אוקראינית סיפר בחודש שעבר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מל"טים אלו החלו להופיע מעל עמדות שריון וארטילריה אוקראיניות במחוז חרקוב. המל"טים טסים לרוב בזוגות ומתרסקים על מטרותיהם. קולגין סיפר אז כי ביחידתו שלו בלבד הם השמידו ארבעה תותחי הוביצר ושני כלי רכב משוריינים.
מתחילת השימוש הרוסי במל"טים האיראניים אמרו האוקראינים כי הם השמידו עשרות רבות מהם - ולאחרונה התברר שהם ככל הנראה קיבלו סיוע בעניין מישראל. ב"ניו יורק טיימס" נכתב בשבוע שעבר כי אוקראינה פנתה לישראל בבקשה לקבלת מערכות הגנה ועד כה סורבה, אבל גורם ישראלי בכיר גילה לעיתון האמריקני כי ישראל מעבירה לאוקראינה מידע בסיסי על אותם מל"טים "מתאבדים" איראניים. בנוסף אמר שחברה ישראלית פרטית מספקת לאוקראינה צילומי לוויין של עמדות הכוחות הרוסיים.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בשבוע שעבר שהמודיעין האוקראיני סבור שרוסיה הזמינה מאיראן 2,400 מל"טים "מתאבדים" מסוג "שאהד-136". איראן הכחישה שסיפקה לרוסיה מל"טים, ובקרמלין לא הגיבו לטענה.
בין היתר נעשה שימוש במל"טים איראניים גם במתקפת התגובה הרוסית לפיצוץ הגשר לקרים, שאירעה ביום שני שעבר. לפחות 19 נהרגו באותה מתקפה, שלטענת אוקראינה תוכננה על-ידי רוסיה עוד לפני פיצוץ הגשר. האוקראינים אמרו שמרבית המל"טים ששוגרו - הושמדו. לצד המל"טים, שוגרו באותה מתקפה עשרות טילי שיוט לקייב ולערים נוספות באוקראינה.