חשיפת העדויות על תקיפות מיניות בקהילה הלהט"ב. א', אחד משני הצעירים שהבוקר (יום ד') נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" טענתם שלפיה חבר מועצת עיריית תל אביב איתי פנקס קיים עמם יחסי מין אחרי היכרות בתנועת הנוער הגאה, דיבר לראשונה באולפן ynet. "מאוד הערצתי אותו אבל בחיים לא חשבתי שזה יכול או ראוי ללכת לכיוון כזה", אמר. "הוא סיפר לנו שהוא איש משפחה עם בן זוג והכל. הוא ידע שאני בתיכון. אין שום דרך לייפות את זה".
על האירועים הוא סיפר: "זה קרה לפני קצת יותר מעשור. הייתי פעיל בארגון נוער עם מדריכים שבאמת דאגו לנו ומאוד תמכו. אין לי ספק שאם הם היו יודעים, הם היו נזעקים. פנקס הגיע לאחת הפעולות, סיפר על עצמו ועל הרקע שלו. אני, בתור נער רגיש כזה, הוא היה הראשון שהסתכלתי עליו בתור מודל נערץ לחיי משפחה, להצלחה בחיים ולהתקדם למרות שאתה להט"ב.
"בגלל שהיו לי קשיים בתיכון פניתי אליו וביקשתי שיסייע לי. הוא אמר 'בשמחה, קח את המספר שלי'. קודם כל התרגשתי שמישהו בשיעור קומה שלו בכלל מתייחס למישהו כמוני. אבל ההתכתבויות לאט לאט עברו לאיזשהו תוכן מיני. הוא כיוון לשם. אני בכלל לא חשבתי בכיוון כזה. בחיים לא חשבתי שזה יכול או ראוי ללכת לכיוון כזה. אבל ברגע שזה הגיע קצת התרגשתי. התלהבתי והתרשמתי. הוא שאל אותי בן כמה אני ואני מודה שאמרתי לו 'אני עוד מעט בן 18', בעוד שהייתי בן פחות מ-17. אבל הוא ידע שזה היה לפני גיל 18. הוא ידע שאני בתיכון. אין שום דרך לייפות את זה. זה נער".
- אתה יודע בעצם מה מטרת המפגש? "כן. זה היה ברור שזה היה מפגש לכיוון מיני".
2 צפייה בגלריה
איתי פנקס ארד על רקע המרכז הגאה
איתי פנקס ארד על רקע המרכז הגאה
איתי פנקס ארד
(צילום: מוטי קמחי)
א' הוסיף: "במפגש עצמו לא אמרתי 'לא', מובהק, אבל אני מאמין שבן אדם בגילו מבין שיש פה משהו שהוא לא מתאים ולא ראוי. מצד אחד זה כן מהנה, מצד שני אני מרגיש לא בנוח עם הסיטואציה ואני מרגיש שלא מכבדים. מהצד שלו, הוא יכול לצייר שהייתה הסכמה, אבל שוב, מדובר בילד בן 17. צריך להבין את יחסי הכוח. זו לא היכרות באפליקציה. זו היכרות בארגון נוער.
"אחת הסיבות לכך לא רציתי להתלונן במשך תקופה הייתה שהוא אחת הדמויות הכי בכירות בקהילה. התלוננתי כי במקרה יש לי חבר משותף עם המתלונן השני, שגם ידע על הסיפור איתו. אז ידעתי באופן בטוח שמדובר בדפוס".
א' מגדיר את התנהלותו של פנקס "ציד", ומסביר: "אתה לא מגיע לארגון נוער ולוקח טלפונים של שני חניכים שונים בדאגה ליצור מפגשים מיניים עם שניהם. ביקשתי עזרה לגבי משהו בתיכון, איך משם לוקחים את זה למשהו מיני - אלוהים יודע. והוא בחור מאוד חכם. הוא יודע לעשות את המניפולציה המנטלית של 'הרי אתה לא אמרת 'לא'. זה הקושי הכי גדול פסיכולוגית".
איתי פנקס-ארד מסר בתגובה: "האירועים המדוברים התרחשו לפני יותר מעשור ולכן איני זוכר בבהירות כל פרט ופרט. הכרחי שמפגש מיני יהיה בהסכמה ומכבד, ודאי אם מדובר בפרטנרים צעירים, אף אם מעל גיל ההסכמה כמו במקרה המדובר. אבל בחיים עצמם, קורה שמפגש מיני, בכלל הקהילות, מסתיים כך שאחד הצדדים, זוכר את המפגש כמאכזב ולא נעים, או אפילו יש בליבם על הפרטנר, שאיתו או איתה בחרו לקיים את המפגש".

"כיום איגי הוא מקום בטוח"

השבוע פורסמו בכאן חדשות עדויותיהם של שני גברים שטענו שהעיתונאי והתסריטאי גל אוחובסקי כפה את עצמו עליהם והתנהג באלימות. אחד מהם העיד: "הוא תקשר כמו חיה, יותר מחמש פעמים הוא ניסה להפוך אותי בכוח ולגעת". העד השני סיפר כי במהלך פגישה למטרות עבודה, אוחובסקי זינק עליו והתחיל לנשק אותו: "ניסיתי להדוף אותו, הוא כפה את עצמו עליי למרות התנגדותי".
הבוקר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שחבר מועצת העיר תל אביב, איתי פנקס, פעיל בולט בקהילה הגאה קיים מפגשים מיניים עם נערים שהכיר בתנועת הנוער איגי: בשני מקרים שונים שאירעו לפני יותר מעשור הוא הזמין חניכים שהכיר בהרצאה, ולטענתם המפגשים הסתיימו ביחסי מין מבלי שקיבל את הסמכתם המלאה - וללא אמצעי מניעה.

מוקדם יותר התייחס מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי לפרסום העדויות על תקיפה מינית לכאורה מצד פנקס והעיתונאי והתסריטאי גל אוחובסקי. בראיון לאולפן ynet אמר שלהבי שסביר להניח שעדויות נוספות על אירועים כאלה בקהילה יצאו לאור: "אני מניח שהשיח שנוצר יגרום לזה שאנשים ירגישו בנוח לדווח על מקרים כאלה. הקהילה הגאה צריכה באמת לחבק את זה. אני חושב שזה משהו מאוד משמעותי שהקהילה הגאה עברה, כולל קמפיין 'תורנו' שעודד את השיח. השיח הזה והמקום שאנחנו נותנים לו יעודד עוד אנשים לדווח ולשתף. זאת הדרך למגר את הדבר הזה".
שלהבי הדגיש כי "חשוב לי להגיד באופן ברור: אנחנו מאמינים לנפגעים ואנחנו תומכים בהם. אני מעודד כל מי שנפגעה או נפגע לדווח".
2 צפייה בגלריה
(צילום: מוטי קמחי)
- אנחנו שומעים ביממה האחרונה ברשתות אנשים מהקהילה שאומרים "אנחנו בכלל לא מופתעים. זו הייתה רק שאלה של זמן וזה גם ממש לא הסוף. זה קצה הקרחון". אתה הופתעת כששמעת על אוחובסקי ופנקס? "הטרדות מיניות ופגיעות מיניות יש בכל חלקי החברה הישראלית. ברור שגם בתוך הקהילה הגאה זה קיים. העניין שבתוך הקהילה הגאה זה באמת פחות דובר. קהילה שמותקפת מבחוץ מנסה בדרך כלל לשמור את הדברים בתוכה ולא להוציא אותם החוצה. אבל אנחנו רואים שהקהילה הגאה כבר מדברת על הדברים. חשוב שנציף את הדברים".
- יש ביקורת ברוח "איפה כל המשפיענים בקהילה? הם בקושי עכשיו פוצים פה כי מדובר באוחובסקי או פנקס". מה אתה עונה לביקורת הזאת? "כבר ביום הפרסום ארגוני הקהילה הגאה פרסמו הודעות לתקשורת. אני הופעתי גם אתמול וגם היום בנושא. אנשים שחוו הטרדה מינית צריכים לדעת שיש להם גב".
- יכול להיות שארגונים כמו "איגי", שזורמים אליהם נערים שעדיין מבולבלים, מהווים כר פורה להטרדות כאלה? "העדויות לגבי איגי נוגעות ללפני כמה שנים. איגי כיום הוא מרחב בטוח לבני ובנות נוער. חשוב להגיד את זה כדי שאנשים לא יחששו להגיע".
- יצא לך לדבר עם אוחובסקי או פנקס? "לא".