איראן ורוסיה נשמעו היום (ג') אופטימיות בנוגע למאמצים להציל את הסכם הגרעין: בטהרן אמרו שהצדדים יכולים להגיע לסיכום אם המעצמות יפעלו ב"תום לב", ובמוסקבה דווח על "התקדמות שאין עליה עוררין". נציגי המעצמות האירופיות פסימיים יותר באשר לסיכויים להגיע להבנות בקרוב.
4 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
איראן צרפת איברהים ראיסי עמנואל מקרון
נשיא איראן איברהים ראיסי, ונשיא צרפת עמנואל מקרון. טהרן משדרת אופטימיות, באירופה מזהירים שהזמן אוזל
(צילום: EPA, AP)
אתמול נפתח בווינה סבב שמיני של שיחות בין איראן למעצמות. במו"מ בווינה מתנהלות שיחות לא ישירות בין איראן לארה"ב. האיראנים דורשים מהאמריקנים להסיר את הסנקציות שהוטלו על טהרן בעקבות תוכנית הגרעין שלה, אחרי שדונלד טראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת מהסכם הגרעין.
"השיחות בווינה מתקדמות בכיוון טוב, אנחנו מאמינים שאם שאר הצדדים ימשיכו את סבב השיחות שהחל כעת ברצון טוב, ניתן יהיה להגיע להסכם טוב בין כל הצדדים", אמר שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, לכתבים בטהרן. על התנהלות נציגי המעצמות במו"מ אמר עבדוללהיאן: "אם הם יראו רצינות, בנוסף לתום לב, ניתן להניח שנגיע להסכם בקרוב ובעתיד הנראה לעין".
4 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
שר החוץ של איראן. "אם הם יהיו רציניים ניתן להגיע להסכם בקרוב"
(צילום: AP)
מיכאיל אוליאנוב, השליח הרוסי לשיחות, כתב בטוויטר: "אנחנו עדים להתקדמות שלא ניתן לערער עליה". הוא הוסיף שב"מסגרות לא רשמיות" במו"מ מתנהלים דיונים על הסרת הסנקציות. בתוך כך הודיעה איראן שהנשיא איברהים ראיסי יבקר ברוסיה בתחילת 2022, וייפגש עם ולדימיר פוטין.
הסבב השביעי של השיחות בין איראן למעצמות הסתיים לפני 11 ימים, אחרי כמה דרישות חדשות של טהרן. במערב היו מאוכזבים ואמרו שלא נעשתה התקדמות של ממש בשיחות, מאז שהן חודשו לראשונה אחרי עלייתו לשלטון של הנשיא ראיסי - שנחשב לשמרן וקיצוני יותר מקודמו, חסן רוחאני.
4 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
הנציגים למו"מ באמצע החודש בווינה, בסבב השביעי של השיחות
(צילום: רויטרס)
בהסכם מ-2015 הוחלט להסיר את רוב הסנקציות שהוטלו על איראן - בתמורה לצמצום תוכנית הגרעין שלה. טראמפ קבע שהסכם שנחתם בתקופת ברק אובמה הוא הסכם גרוע המאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה תוך שהיא משקמת את כלכלתה. טראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת מההסכם - והחזיר את הסנקציות על איראן. בתגובה החלה איראן להתיר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שלה להסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לשיעור גבוה ביותר, של כ-60%.
איראן סירבה לנהל שיחות ישירות עם האמריקנים בווינה. נציגים מרוסיה, סין, צרפת, בריטניה, גרמניה והאיחוד האירופי מתווכים בין האמריקנים לאיראנים. ארה"ב הביעה תסכול מההתנהלות הזאת, ואמרה שהיא מעכבת את התהליך. גורמים במערב חושדים שאיראן מנסה למשוך זמן.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום לאומה על החשש מ אומיקרון ו ה קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. איראן סירבה לנהל שיחות ישירות עם האמריקנים
(צילום: רויטרס)
שלוש המעצמות האירופיות החתומות על ההסכם הזהירו היום שלנציגים במו"מ נותרו "שבועות, ולא חודשים" עד שההסכם מ-2015 יהפוך חסר משמעות. נציגי שלוש המעצמות האירופיות (ה-E3) – בריטניה, צרפת וגרמניה – אמרו שבסבב השיחות האחרון נעשתה התקדמות טכנית מסוימת, כדי להיענות לבקשות של טהרן. הם אמרו שאין בכוונתם להציב "תאריך יעד מלאכותי" לסיום המו"מ.
בהצהרת ה-E3 אמרו מעצמות אירופה שהצדדים צריכים כעת להתמקד בסוגיות החשובות שעל הפרק – בראשן הסנקציות ותוכנית הגרעין של טהרן. "אנחנו מתקרבים לנקודה שבה ההסלמה של איראן בתוכנית הגרעין שלה תהפוך את הסכם הגרעין לריק מתוכן. המו"מ דחוף – והצוותים שלנו נמצאים כאן כדי לעבוד במהירות ובתום לב במטרה להגיע להסכם".