נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס היום (שישי) לנאומו החריג של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, שתקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו, טען כי הוא "איבד את הדרך" וקרא לבחירות בישראל בעקבות טבח 7 באוקטובר. ביידן גיבה את בכיר מפלגתו ואמר כי הוא "נשא נאום טוב". הנשיא האמריקני הסביר, במהלך פגישה עם ראש ממשלת אירלנד בבית הלבן: "שומר הביע דאגה רצינית, ששותפים אליה אמריקנים רבים".

בנאום שנשא אתמול באולם הסנאט בקפיטול בוושינגטון מנהיג הרוב הדמוקרטי אמר כי הישראלים צריכים לבחור "מנהיגים טובים יותר", כלשונו. שומר הוסיף כי כי זו תהיה "טעות חמורה" מצד ישראל לדחות את פתרון שתי המדינות, וקרא למתווכים בין ישראל לבין חמאס לעשות כל שביכולתם כדי להשיג הפסקת אש, שחרור חטופים והכנסת סיוע לרצועת עזה.
שומר, היהודי הראשון בתפקיד מנהיג הרוב בסנאט, שנחשב לתומך ישראל גדול, אמר בנאומו כי נתניהו שם את עצמו בתוך קואליציית ימין קיצוני, ולכן הוא מרשה לעצמו "לספוג" את המספר הגבוה של אזרחים הרוגים בעזה - שגורר את התמיכה הבינלאומית בישראל לשפל היסטורי. לטענתו, נתניהו הוא מכשול לשלום. הוא שם אותו בשורה אחת עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, חמאס והימין הקיצוני בישראל. שומר אמר כי הוא חושב שהישראלים "מבינים יותר מכולם כי ישראל לא תוכל להצליח כמנודה - נגד כל העולם". לדבריו, "הקואליציה של נתניהו לא מתאימה יותר לצרכים של ישראל אחרי 7 באוקטובר.
במפלגה הרפובליקנית תקפו אותו על מה שהם כינו "נאום גרוטסקי וחסר תקדים", ומהליכוד נמסר בתגובה כי "ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בראש הממשלה נתניהו, שמוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם. בניגוד לדבריו של שומר, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה. מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, צ'אק שומר
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן, צ'אק שומר
ביידן ושומר, שיצא נגד נתניהו
(צילום: מרים אלסטר, AP Photo/J. Scott Applewhite)
לאחר התגובות הנזעמות, בין היתר גם מחבר קבינט המלחמה בני גנץ שאמר כי דבריו "לא מקובלים", שומר הוציא הבהרה וכתב בחשבון ה-X שלו כי "ארה"ב לא יכולה להכתיב את תוצאות הבחירות, זה נתון להחלטת הציבור הישראלי. כמדינה דמוקרטית, לישראל יש את הזכות לבחור את המנהיגים שלה, אבל הדבר החשוב הוא שלישראלים תינתן בחירה. צריך לקיים דיון חדש לגבי העתיד".
דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס כבר אמש לנאומו של שומר והודה כי הוא הודיע לבית הלבן מראש על כוונתו לנאום - ועל תוכן נאומו. "הוא לא ביקש אישור או אי-אישור, ולא התערבנו בשום דרך בדבריו", אמר קירבי.