9 צפייה בגלריה
 ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
 ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
ליה בן נון, אורי יצחק אילוז ואוהד דהן, שנהרגו בפיגוע
(צילום: דובר צה"ל, מתוך טיקטוק)
הלוחמת ושני הלוחמים שנהרגו שלשום בפיגוע בגבול מצרים - סמל ליה בן נון מראשון לציון, סמ"ר אורי יצחק אילוז מצפת וסמ"ר אוהד דהן מאופקים, הובאו אתמול אחר הצהריים (ראשון) למנוחות. מפקדה של ליה סיפר שהייתה "דוגמה לדמות הלוחמת לכלל הגדוד", חבריו של סמ"ר אורי יצחק אילוז שיתפו בדמעות על החוויות מ"הבן אדם הכי טוב מכולם", ובן הדוד של סמ"ר אוהד דהן שסיפר על התלמיד המצטיין ש"ראה את הטוב בכל סיטואציה". ההספדים המלאים מהלוויות הלוחמים.


9 צפייה בגלריה
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
חברותיה לגדוד של ליה בן נון בהלוויה. "פייטרית אמיתית"
(צילום: יאיר שגיא)
9 צפייה בגלריה
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
הלווייתה של סמלת ליה בן נון ז"ל
"מילאה באור כל חדר שאליו נכנסה". בני משפחתה של בן נון בהלוויה, אתמול
(צילום: AFP)

"זכיתי להיות אחותך 19 שנים מהאגדות": נפרדים מסמל ליה בן נון

כאלף בני אדם הגיעו לכבד את סמל ליה בן נון ז"ל בדרכה האחרונה, כשבבית העלמין נכחו גם ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ואלוף פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו. "את היית קרן שמש, היית לב, היית השמחה, היית הכול", ספדה אחותה אופיר. "תמיד הצחקת אותי ודאגנו אחת לשנייה לא משנה מה. תודה שזכיתי להיות אחותך 19 שנים מהאגדות, שתמיד היית פה בשבילי. נזכור אותך ונעשה לך כבוד, אני אוהבת אותך".
דודתה פזית סיפרה על ה"ילדה עם החיוך הכי יפה בעולם, שמילאה באור כל חדר שאליו נכנסה". בהספד אמרה: "איך אני יכול לדבר עלייך בלשון עבר? כל כך רצית להיות לוחמת. היית מלאת מוטיבציה, פייטרית אמיתית. גם כשהיה קשה התמודדת עם הקושי. נוחי על משכבך חיים שלי. אני אוהבת אותך תמיד, ואת תהיי בליבי לעד".
מפקד גדוד ברדלס תא"ל עמית ימין סיפר בהספד כי בן נון הייתה בולטת בעשייתה למחלקה כבר בתקופת ההכשרה. "היית עוגן, תמיד מוכנה לעזור ולתרום, תמיד עם חיוך על הפנים וחדוות עשייה. דמותך התאפיינה בנתינה אינסופית שבערה בך. הייתה דוגמה לדמות הלוחמת לכלל הגדוד", אמר. הוא פנה לבני המשפחה: "אין מילים שיוכלו להקל מכאבם וצערכם. גורלכם נקשר בגורל הגדוד, ולעד תהיו חלק ממשפחת גדוד ברדלס. ליבנו תמיד אתכם".
ראש העיר רז קינסטליך ספד לבן נון, בת העיר: "מכל מקום ניבטות אלינו עיניה של לין - חיות, שמחות, עם כל כך הרבה חלומות ושאיפות לעתיד, שנגדעו בבת אחת. רק לאחרונה חגגה יום הולדת 19, ועל אף שחגגה בצבא, כל כך התגאתה לספר שזה לא היה כל כך נורא לחגוג בבסיס, כי יש לה חברים שהפכו עבורה למשפחה. צעירים בני 19 צריכים לחיות, לבלות, לחלום ולרצות להגשים, ליהנות מהחיים, לספר חוויות לאבא ולאימא ולמשפחה, ולא שיקברו אותם בגיל כל כך צעיר".

9 צפייה בגלריה
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
"בסוף נתת הכול בשביל המדינה". הלווייתו של סמ"ר אורי יצחק אילוז, אתמול
(צילום: אפי שריר)
9 צפייה בגלריה
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
הלווייתו של אורי אילוז  ז"ל
"ראית כל אדם בסביבתך הקרובה והרחוקה, וידעת את אשר על ליבם"
(צילום: EPA)

מאות ליוו את סמ"ר אורי יצחק אילוז: "מלאך שלי, תודה שבחרת בי להיות אבא שלך"

בבית העלמין בצפת ליוו מאות את סמ"ר אורי יצחק אילוז, כשבין הנוכחים היו גם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט וח"כ אלעזר שטרן. האב שי והאח נועם קראו קדיש בקול שבור. "לא כך פיללנו. אני שולח מלאך, בעזרת השם שיהיה אחרון הנופלים. ריבונו של עולם. אורי, הבן המלאך שלי, אור עיניי, יד ימיני, אני גאה בך, אני מודה לך שבחרת בי להיות אבא שלך. אמר לי כבוד הרב שאסור לשאול 'למה', אבל איך, ריבונו של עולם, איך לא אשאל למה? איך אעמוד בזה?", ספד האב.
"לא חשבתי שאספיד את אח שלי", אמרה האחות גל בדברי ההספד. "ידעתי שהיה לך קשה בצבא, אבל אכלת אבק בשביל כולם - בשביל החיילים שלך והסביבה שלך, אבל לא היה אכפת לך. תגיד לי איך אימא ואבא יתמודדו עם זה? תשלח להם כוחות. אני מקווה שלא סבלת יותר מדי, שלא כאב לך. אנחנו בחלום, בבקשה תעיר אותנו".
סגן מפקד חטיבת פארן, סא"ל אביעד גדסי, ספד גם הוא: "היית לוחם ומפקד מצטיין שרואה את המשימה לנגד עיניו עם ניצוץ בעיניים וחדוות עשייה. כמפקד, מהרגע הראשון שלך בתפקיד, ניתן היה לראות את רמת המקצועיות הגבוהה שלך ואת הרצון לבצע כל משימה שנתנו לך בצורה הטובה ביותר ובדרכך שלך. בתבונתך ראית כל אדם בסביבתך הקרובה וגם הרחוקה וידעת את אשר על ליבו ללא צורך במילים".
הוא סיפר כי בעת שאילוז היה בקורס מפקדים, הוא סייע במהלך משימת ניווטים לגשש שהתקשה בעברית. "כמובן היית הראשון שבא לעזרתו, והפגנת רגישות וסובלנות כלפיו, ויחד צלחתם את משימת הניווטים. זה סיפור אחד מיני רבים המעיד על דמותך".
חן חיון, חברו ליחידה, סיפר שהשניים תכננו לצאת יחד לקצונה. "רצית לתרום למדינה עוד, ותראה - בסוף נתת הכול בשביל המדינה. זאת גאווה להכיר אותך וזכיתי שהכרת אותי יותר טוב מעצמי. זכיתי שלימדת אותי איך למצוא את הטוב. תודה לך מלאך". רועי כהן, חברו למכינה, סיפר על חוויותיו עם אילוז: "תמיד באת לתת מהשמחה שלך. בן אדם עצוב לידך בחיים לא היה נשאר ככה, וגם כשהיה לאחר שתי דקות יצא עם חיוך. תמיד היית ותמיד תהיה הבן אדם הכי טוב מכולם, שהשם שלו והחיוך שלו הולכים לפניו. אני רוצה להגיד לך שלום חבר, אבל זה לא לתמיד, כי אתה פה איתי. אוהב אותך לתמיד".

9 צפייה בגלריה
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
"דוגמה ומופת לכל לוחם בחטיבה". הלווייתו של סמ"ר אוהד דהן, אתמול
(צילום: חיים הורנשטיין)
9 צפייה בגלריה
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
הלווייתו של אוהד דהן ז"ל
"הבטחת לי כל כך הרבה פעמים שתשמור על עצמך"
(צילום: בראל אפרים)

סמ"ר אוהד דהן חתר למגע עם המחבל ונהרג: "הבטחת שאנחנו לתמיד"

אלפים ליוו גם את סמ"ר אוהד דהן בבית העלמין באופקים. את ארונו לחלקת הקבר הובילו לוחמי ולוחמות חטיבת פארן, שצעדו זקופים עם דמעות שזלגו מעיניהם. משפחתו התפרקה מעל הקבר וקריאות שבר נשמעו. מפקד חטיבת פארן אל"מ עידו סעד, שלקח חלק גם הוא בחילופי האש מול המפקד סיפר בהספד כי אוהד היה "דוגמה ומופת לכל לוחם ולוחמת בחטיבה".
הוא הוסיף: "תמיד עם חיוך על הפנים. היית רתום לכל משימה, חותר למגע, מצטיין בעשייתך, ובכך הובלת את האנשים סביבך לפעול בדרכך. לאורך כל שירותך גילית אומץ ותעוזה, מסירות ומחויבות". עוד אמר: "לכתך היא אבדה בלתי נתפסת. החור שנפער אינו ניתן למילוי. בשעות הבוקר התנהל קרב יריות עם המחבל, מולו הכרעת את התוצאה הסופית כשחתרת למגע. בהחלט גיבור. ברגעייך האחרונים בפעילותך המבצעית הבאת לידי ביטוי את תכונותייך שבלטו לאורך כל השירות הצבאי - הדבקות במשימה".
"הבטחת לי כל כך הרבה פעמים שתשמור על עצמך. הבטחת לי גם שאנחנו לתמיד. כל מי שמכיר אותי יודע כמה הייתי צועקת את השם שלך וגאה בך", ספדה בדמעות בת זוגו דנה. "אני רוצה שכל העולם ידע מי זה אוהד דהן, הגיבור שלי. החלום שלך היה להיתקל ולהציל את כל מי שסביבך. אתמול הייתי בטוחה שתתקשר אליי מיד אחרי האירוע, ותגיד לי 'מאמי, את לא מבינה מה היה שם, סיכלתי, זה היה מטורף'. אני אוהבת אותך, אהבת חיי".
אחיו של אוהד, להב ושהם, סיפרו על החוויות עם אחיהם הבכור: "היה הרבה יותר מאח גדול. אם זה לנסוע, לשחק, הכול. היינו כל כך קרובים. אוהד, היית עבורי עולם ומלואו, אח בכור. היית בלתי שביר. תישאר ככה בליבנו תמיד. לא יכול לחשוב על זה שאני מדבר עלייך בלשון עבר. יש הרבה דברים שלא הספקתי להגיד לך. למדתי ממך כל כך הרבה".
בן דודו זיו סיפר על התלמיד המצטיין שאוהד היה. "כל דבר קטן הוא הפך פשוט לזהב. אוהד היה בן אדם חברותי, שמח, כריזמטי, חייכן ושובה לב. הוא פשוט היה אוהד. כשהיינו קטנים אוהד היה תמיד 'שטותניק' כזה שתמיד קורה משהו סביבו, ורק לפני כמה שבועות כשישבנו סביב השולחן שאלנו אותך למה אתה כזה 'שטותניק'. הוא ענה 'זה מה שמשאיר אותי צעיר'. הוא תמיד ידע לראות את הטוב בכל סיטואציה".
9 צפייה בגלריה
הר חריף
הר חריף
אזור הפיגוע בהר חריף
(צילום: AFP)
התחקיר שנערך בצבא לתקרית הקשה העלה כי המחבל תכנן את מעשיו מראש. הוא לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך. הוא צעד כמה קילומטרים, עד שהגיע לנקודה שממנה חדר לשטח ישראל, וחתך בעזרת סכין - אחת משתיים שהיו ברשותו - את האזיקונים במעבר. ברשותו של השוטר נמצא גם ספר קוראן.
הוא הכיר את הגדר היטב מתוקף תפקידו כשומר גבול מצרי קבוע בגזרה, וידע בדיוק היכן נמצא צמד הלוחמים שבהם ירה תחילה. הוא אף הכין לעצמו מקום מסתור להמשך השהייה בשטח הישראלי, בעומק של קילומטר וחצי מזרחית לגדר, וסימן מערום סלעים עבור המטרה. תוך שהמחבל נעזר בטופוגרפיה ההררית של הגזרה, הכוללת קפלי קרקע ומצוקים רבים, הוא מימש את תוכניתו.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הורה אתמול כי התחקיר המבצעי של האירוע יוצג תוך שבוע על ידי מפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדה 80 תת-אלוף איציק כהן. כמו כן, הורה הרמטכ"ל על הקמת צוות תחקור בראשות אלוף נמרוד אלוני, שיבחן את התפיסה המבצעית והמערכתית להגנה בגבולות של שלום.
לפיגוע שלשום קדם סיכול מוצלח של הברחת סמים. לקראת סיכול ההברחה נפרסו כוחות, חלקם בצמדים, באוהל מאולתר כבר בשעה 21:00 בערב, כהיערכות מקדימה. לפי צה"ל, נוהל הצמדים מקובל בגלל פערי כוח אדם.
פורסם לראשונה: 23:49, 04.06.23