שר התיירות יואל רזבוזוב אמר כי בעיניו ההחלטה להחיל תו ירוק בקניונים - שראש הממשלה נפתלי בנט התקפל ממנה לבסוף - הייתה שליפה של רעיון לא מוצלח, אך אמר כי הממשלה נאלצת לקבל החלטות מהירות תחת מציאות של אי-ודאות, וייתכנו גם טעויות.
"קשה לי להגן על השליפה של ההחלטות", הודה היום (שבת) שר התיירות באירוע שבתרבות בחדרה - אך תיקן את עצמו ואמר כי לא מדובר בשליפה מאחר שנערך דיון, רק ללא כל השרים. "זה היה דיון בין משרד ראש הממשלה למשרד הבריאות, והתו הירוק בקניונים עלה כרעיון וכנראה שהוא לא היה מוצלח", אמר. "בגלל זה גם שינו אותו, שמעו את אי ההסכמה בציבור ובקניונים".
3 צפייה בגלריה
 יואל רזבוזוב נפתלי בנט
 יואל רזבוזוב נפתלי בנט
יואל רזבוזוב ונפתלי בנט
(צילום: קובי קואנקס, יונתן זינגל)
רזבוזוב נשאל פעם נוספת אם מדובר בשליפה לא מתוכננת של רעיון, והשיב בחיוב. "הייתה ביקורת, שמענו את הביקורת", אמר. "אני חושב שלפעמים צריך לקבל החלטות מהר, וכשעושים זאת אז יכול להיות שגם נופלים, עולים על מוקש. אני חושב שלא עשו פה את השיקול". הוא הוסיף כי "אנחנו בממשלה גם בני אדם, אז ברור שהציפייה מאיתנו היא לקבל החלטות מהירות ונכונות - ויכולות להיות גם טעויות".
לדבריו, בכל הנוגע לתו ירוק בקניונים, הייתה טעות בהתנהלות. "אני לא בורח מהאחריות, זו אחריות קולקטיבית שלנו גם אם לא הייתי שותף לרעיון", אמר. "בסוף, במבחן התוצאה, הממשלה שמרה על המשק והכלכלה, והמדינה נמצאת במצב טוב ברמה הבריאותית. מערכת החינוך מתפקדת, העברנו תקציב והבאנו הרבה רפורמות. כך שאם לקחת את המכלול הגדול, אני חושב שהממשלה מתפקדת היטב.
"זה שלא היו טעויות או לא יהיו טעויות, סביר להניח שכנראה יהיו, במיוחד כשאנחנו מקבלים החלטות במצב לחץ. תחשבו שאנחנו יושבים בקבינט והמומחים אומרים שאם לא נעשה ככה וככה מחר יהיו פה 30 אלף מאומתים ומערכת הרפואה הציבורית תקרוס, אז חייבים לסגור. אני מבין את אנשי משרד הבריאות ואת המומחים שעושים את העבודה שלהם. המטרה שלהם היא להגן על בריאות הציבור, והמטרה שלנו היא להגן גם על בריאות הציבור וגם על הכלכלה", אמר.
"לדוגמא, קיבלנו החלטה לא נכונה כמו לסגור את השמיים. השד הוא לא כל כך נורא, תעשיית התיירות נפגעה ואנחנו מחפשים לה פתרון. אבל אם צדקנו - מנענו פה קריסה של מערכת ציבורית ושל סגרים. אנחנו נמצאים בעולם של אי-ודאות וצריכים לקבל החלטות תוך כדי".
3 צפייה בגלריה
(צילום: שרון צור)
השר נשאל על דברי השרים על עובדי ענף התיירות, בהם גם שרת התחבורה מרב מיכאלי, שאמרה כי ניתן להקריב את הענף. "ישבתי באותו היום בממשלה, ואני יודע למה התכוונו השרים", אמר רזבוזוב. "אני לא בא להגן על אף אחד, אבל לאף אחד בשולחן לא היה ספק שצריך לתמוך בתעשיית התיירות ולעזור. יש פה אנשים שלא מביאים לחם הביתה. אפשר לפרשן את האמירה הזאת או של שר האוצר כך או אחרת, אבל בסוף הייתה דעה משותפת שצריך לתמוך בתעשייה, ובגלל זה אנחנו מביאים גם את המתווה הכלכלי". רזבוזוב הוסיף כי "אין שר אחד שהוא מנותק בממשלה הזו. יושבים שם אנשים שאכפת להם. אין שר שלא מדבר איתי או מבין את ההשלכות של מה שאנחנו עושים".
על מפרי הבידוד שהובילו להדבקה המונית בקורונה אמר רזבוזוב כי הוא תומך בסנקציות קשות. "בסוף זאת עבירה פלילית", אמר. "מסכנים כאן אנשים, זאת סכנת חיים. יש אנשים שיכולים להיפגע מזה קשות. אני חושב שאנחנו צריכים לפעול בצורה הכי נחרצת וקשה, קנסות כבדים".

צמצום תפוסה בלי תו ירוק: מתווה הקניונים

אמש, נזכיר, ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים החליטו להחיל תו סגול "מהודק" על קניונים ואזורי מסחר סגורים, על פי יחס תפוסה של 1:15 - כלומר תתאפשר כניסת אדם אחד על כל 15 מטרים רבועים (במקום יחס תפוסה 1:7 כיום). זאת במקום תו ירוק, שעליו התעקש בנט עד כה. עם זאת, הוחלט כי בהתאם לשיעורי התחלואה תיבחן בימים הקרובים האפשרות להחיל תו ירוק על כל בית מסחר שגודלו יותר מ-100 מ"ר.
ההחלטה תובא לדיון בממשלה מחר, ולאחר מכן ינוסחו התקנות החדשות אשר יובאו למשאל טלפוני של שרי קבינט הקורונה. הכניסה לתוקף של ההנחיה החדשה תהיה מיידית.
3 צפייה בגלריה
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
מדינת ישראל חוזרת למגבלות התו הירוק
קניון דיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד הכלכלה התנגדו נחרצות לתו ירוק בקניונים, וטענו שהדבר יפגע קשות בעסקים. בעקבות זאת הגיעו בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שר החוץ יאיר לפיד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי וסגן השר במשרד רה"מ אביר קארה להסכמה ולפיה יוחל תו סגול "מהודק" - במקביל לאכיפה מוגברת של עטיית מסכות באמצעות הוספת נאמני קורונה ופקחים.
עוד הוחלט כי שעות הפעילות בקניונים יוארכו לצורך ריווח הצפיפות במסחר, וכי יוקמו עמדות התחסנות בכ-50 מוקדים מרכזיים בקניונים. סוכם כי יינתנו הטבות מיוחדות למתחסנים בקניון, "תוך יצירת אווירה מעודדת התחסנות".
כבר שלשום הסתמן בתום יום של דיונים מרתוניים כי בשל קשיים והתנגדויות עזות מצד משרד הכלכלה ובעלי הקניונים, בנט יחליט על תו סגול "מהודק" בקניונים במקום תו ירוק. בנט, כך נראה, הגיע למסקנה שנכון ליישם כבר עתה תו סגול מהודק כדי לא להישאר בלי הגבלות בכלל על מתחמי הקניות הסגורים.