ההגבלות לקניונים מתעכבות, השרים מנסים לפתור את הפלונטר: בממשלה ממשיכים בניסיונות לגבש מתווה מוסכם להגבלות הקורונה בקניונים לאור חדירתו של האומיקרון לישראל, ובין המשרדים התפתחו ריבים עזים והתנגדויות מאחורי הקלעים.

לקראת הגבלות חדשות - כתבות נוספות

ישיבה שהתכנסה היום (חמישי) בנושא אצל ראש הממשלה נפתלי בנט פוזרה ללא הסכמות, ונכון לעכשיו - המתווה לא יוכל להיכנס לתוקף מחר מאחר שלא יספיק לעבור את השלבים הנדרשים לאישורו - הצבעה בממשלה ובוועדת החוקה של הכנסת. שרים בממשלה אמרו כי בנט נחוש להעביר את המתווה המחמיר, אולם גורם בכיר בממשלה הודה בשיחה עם ynet כי הם "מחפשים איך לרדת מהעץ". מנגד, גורם ממשלתי אחר אמר כי אין החלטה לוותר על התו הירוק - אך הוא לא יתחיל מחר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: שרון צור)
במשרד הכלכלה, למשל, דורשים להחיל תו סגול מחמיר במקום התו הירוק, כדי לא לקבוע מדיניות סלקטיבית בין קניונים לחנויות אחרות. "יש הרבה ריבים והתנגדויות מאחורי הקלעים", סיפרו כמה מהשרים שמעורבים בדיונים על המתווה. "יש שיחות קשות עם בעלי קניונים ואיומים משפטיים. משרד הכלכלה מתנגד לזה וחושב שזה יגרום לפגיעה בעסקים".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מתעקש על תו ירוק. רה"מ בנט
(צילום: אמיל סלמן)
3 צפייה בגלריה
(צילום: שרון צור)
המתווה לקניונים עורר סערה ציבורית ופוליטית ביממה האחרונה, ואולם עם עידונו של המתווה מתברר כי ברובו מדובר בהמלצות בלבד. כך למשל, ההחלטה לסמן מחוסנים באמצעות צמידים תישאר בידי הקניונים ומחובה - הפכה להמלצה. שר הבריאות ניצן הורוביץ לחץ כדי למתן את עמדתו הנוקשה של ראש הממשלה נפתלי בנט, שרצה בסימון המחוסנים.
התקנות לתו הירוק בקניונים לא קובעות כיצד המתווה ייעשה, אלא את העיקרון. כל מתחם יקבע את יישום המתווה בהתאם לכללים. לפי המתווה המתגבש, על הקניונים תחול חובה לבדוק תו ירוק בכניסה למקום, אלא אם הלקוח נכנס כדי לקבל "שירותים חיוניים". לא מחוסנים יוכלו להיכנס גם לחנויות "לא חיוניות" בכפוף לבדיקה שלילית.

כבר אתמול נשמעה ביקורת חריפה על בנט שנמנע מלכנס את הממשלה ואת קבינט הקורונה על מנת לאשר את המתווה ואת רשימת המדינות האדומות ומעדיף לאשר זאת במשאל טלפוני. שרים בממשלה אומרים שההליך אינו תקין וכי "בנט מעדיף משאלים כדי להימנע מדיונים נוקבים ושאלות קשות. ככה לא רוכשים את אמון הציבור".
בעלי הקניונים השמיעו התנגדות עזה למהלך וחלקם אף הודיעו שלא ישתפו פעולה עם התו הירוק המחמיר. רון ברגר, משנה למנכ"ל רשתות הפנינג והפנינג טויס, ביקר את ההחלטה אתמול בריאיון לאולפן ynet: "הרי אף אחד לא חושב שאותה אמא שלא רוצה לחסן את הילדים שלה תרוץ לחסן אותם רק בגלל שהיא לא יכולה להיכנס לחנות צעצועים בקניון. המדינה פשוט לוקחת את הקניונים והופכת אותם לאיזשהו כלי שבעזרתו מנסים ללחוץ על מי שלא התחסן".