3 צפייה בגלריה
התעקש על תו ירוק בקניונים, התפשר על תו סגול "מהודק". בנט
התעקש על תו ירוק בקניונים, התפשר על תו סגול "מהודק". בנט
התעקש על תו ירוק בקניונים, התפשר על תו סגול "מהודק". בנט
(צילום: עידו ארז, מארק ישראל סלם)
ראש הממשלה נפתלי בנט והשרים החליטו אמש (יום ו') להחיל תו סגול "מהודק" על קניונים ואזורי מסחר סגורים, על פי יחס תפוסה של 1:15 - כלומר תתאפשר כניסת אדם אחד על כל 15 מטרים רבועים (במקום יחס תפוסה 1:7 כיום). זאת במקום תו ירוק, שעליו התעקש בנט עד כה. עם זאת, הוחלט כי בהתאם לשיעורי התחלואה תיבחן בימים הקרובים האפשרות להחיל תו ירוק על כל בית מסחר שגודלו יותר מ-100 מ"ר.
ההחלטה תובא לדיון בממשלה מחר, ולאחר מכן ינוסחו התקנות החדשות אשר יובאו למשאל טלפוני של שרי קבינט הקורונה. הכניסה לתוקף של ההנחיה החדשה תהיה מיידית.
במשרד הכלכלה התנגדו נחרצות לתו ירוק בקניונים, וטענו שהדבר יפגע קשות בעסקים. בעקבות זאת הגיעו בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שר החוץ יאיר לפיד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי וסגן השר במשרד רה"מ אביר קארה להסכמה ולפיה יוחל תו סגול "מהודק" - במקביל לאכיפה מוגברת של עטיית מסכות באמצעות הוספת נאמני קורונה ופקחים.

עוד הוחלט כי שעות הפעילות בקניונים יוארכו לצורך ריווח הצפיפות במסחר, וכי יוקמו עמדות התחסנות בכ-50 מוקדים מרכזיים בקניונים. סוכם כי יינתנו הטבות מיוחדות למתחסנים בקניון, "תוך יצירת אווירה מעודדת התחסנות".
כבר שלשום הסתמן בתום יום של דיונים מרתוניים כי בשל קשיים והתנגדויות עזות מצד משרד הכלכלה ובעלי הקניונים, בנט יחליט על תו סגול "מהודק" בקניונים במקום תו ירוק. בנט, כך נראה, הגיע למסקנה שנכון ליישם כבר עתה תו סגול מהודק כדי לא להישאר בלי הגבלות בכלל על מתחמי הקניות הסגורים.
תו סגול, נזכיר, מגביל את מספר האנשים במתחם כלשהו בהתאם לגודלו, ולכן משמעות המונח "מהודק" היא שהתפוסה תצומצם ביחס לזו שהתאפשרה במתווים סגולים שהוטלו בעבר על הקניונים. תו סגול "מהודק" בקניונים ידרוש כנראה לערוך ספירה של כמות האנשים בתוך הקניון בכל רגע נתון, כלומר לבדוק מי נכנס אליו ומי יוצא.
3 צפייה בגלריה
שעות הפעילות בקניונים יוארכו
שעות הפעילות בקניונים יוארכו
שעות הפעילות בקניונים יוארכו
(צילום: שרון צור)
אפשרות נוספת שעלתה היא להחמיר עם מסעדות הפועלות בתוך הקניונים, ושעליהן כן חל התו הירוק – אולם חלקן לא אוכפות את הדרישה שלקוחות יציגו את התו הניתן למחוסנים, מחלימים ובעלי תוצאת בדיקת קורונה שלילית, כפי שעושות מסעדות בשטחים פתוחים.
ה"התקפלות" בנושא הקניונים מגיעה אחרי שבמשך כל הדיונים אתמול בנט התעקש כאמור על תו ירוק. במשרד הכלכלה התנגדו נחרצות, וטענו שהדבר יפגע קשות בעסקים. בממשלה ניסו בדיונים הללו לגבש מתווה מוסכם להגבלות הקורונה בקניונים, לנוכח חדירתו של זן האומיקרון לישראל, אך בין אנשי המשרדים התגלעו ריבים עזים ומאחורי הקלעים נרשמו לא מעט התנגדויות.
ישיבה שהתכנסה שלשום בנושא אצל ראש הממשלה פוזרה ללא הסכמות, ובסיומה היה ברור שהתו הירוק לא יתחיל אתמול, כפי שתוכנן – מאחר שגם אם הייתה לכך תמיכה לא נותר מספיק זמן להשלים את השלבים הנדרשים לאישור המהלך – הצבעה בממשלה ובוועדת החוקה של הכנסת.
שרים בממשלה אמרו שלשום כי בנט נחוש להעביר את המתווה המחמיר, אולם גורם בכיר בממשלה הודה כי הם "מחפשים איך לרדת מהעץ". עוד לפני ההתקפלות הנוכחית, המתווה שהוצע לתו הירוק כבר רוכך משמעותית, וההצעה לסמן מחוסנים עם צמידים ירדה גם היא מהפרק.
בתוך כך, משרד הבריאות עדכן אתמול כי מחצות ועד לכניסת השבת אובחנו 475 חיוביים לקורונה. בסך הכול פוענחו כ-45 אלף בדיקות ושיעור החיוביים הלא סופי עומד על 1.05%. מדובר בשיעור החיוביים הגבוה ביותר מאז 22 באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג
רוב מקרי האומיקרון עדיין קשורים להדבקה בחו"ל. עומסים במתחם הבדיקות בנתב"ג, לאחרונה

עוד נמסר אתמול כי אובחנו עוד 45 מאומתים לזן אומיקרון. בסך הכל בישראל 134 מאומתים לזן, 86 מהם שבו מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, הונגריה, איטליה, נמיביה, טנזניה, גרמניה, מרוקו, ספרד, סרביה, בלגיה וטורקיה. 28 אחרים באו במגע עם שבים מדרום אפריקה, אנגליה, ארה"ב וצרפת. שאר המקרים, כ-15% מהמאומתים לזן, אינם קשורים ככל הידוע להדבקה בחו"ל.
92 מתוך אותם 134 מאומתים (68.7%), נחשבים ל"מוגנים" - כלומר, מחוסנים במנה שלישית, מחוסנים בשתי מנות בחודשים האחרונים או מחלימים בחצי השנה האחרונה. משרד הבריאות ציין כי קיים חשד גבוה לעוד 307 מקרים - בהם 186 ששבו מחו"ל ו-33 אנשים שבאו במגע עם חוזרים מחו"ל.
מתחילת השבוע אובחנו בישראל 4,080 חיוביים לקורונה, לעומת 4,294 בכל השבוע שעבר, כולל שישי ושבת. מספרם של החולים קשה עומד על 79. מנתוני משרד הבריאות עולה 78.5% מהם אינם מחוסנים בכלל. בקרב החולים קשה, שטרם מלאו להם 60, מתברר כי 88.6% מהם אינם מחוסנים כלל.
פורסם לראשונה: 19:59, 17.12.21