ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נועד אחר הצהריים (שני) עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שחזר מחופשה באילת. "בעזרת השם נקים ממשלת ימין מלא-מלא. נשמור על חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל והאזרחים", אמר עם הגעתו למצודת זאב בתל אביב. כשיצא משם אחרי יותר משעה, אמר בן גביר כי "הייתה פגישה מצוינת, שהתנהלה באווירה טובה".
הפגישה בין השניים היא ודאי לא הראשונה בחודשים האחרונים, אך היא כן הפגישה הפומבית הראשונה, שכן במהלך מערכת הבחירות נמנע נתניהו מתמונה משותפת עם בן גביר. הפעם יצאה תמונה כזו של השניים, מתוך חדר המשא ומתן.
7 צפייה בגלריה
בן גביר מגיע בפגישתו עם נתניהו במצודת זאב
בן גביר מגיע בפגישתו עם נתניהו במצודת זאב
תמונה משותפת ראשונה
7 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
בן גביר הגיע למצודת זאב, פגישה פומבית ראשונה עם נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור מגיע לנתניהו במצודת זאב
עו"ד בעז בן צור מגיע לנתניהו במצודת זאב
אחרי הפגישה עם בן גביר: עו"ד בן צור מגיע לנתניהו במצודת זאב
(צילום: מוטי קמחי)
בהודעה מטעם יו"ר עוצמה יהודית נמסר טרם הפגישה כי היא תתקיים "לקראת הקמת הממשלה הבאה". בן גביר, כידוע, דורש להיות השר לביטחון הפנים, ופועל בתיאום מלא עם שותפו לרשימה בבחירות לכנסת, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. השניים הודיעו מיד לאחר הבחירות כי סיכמו על בלוק משותף וגיבוי מלא של שתי המפלגות בעניין הכניסה לקואליציה. במצודת זאב נצפו בשעות האחרונות גם רעייתו של ראש הממשלה המיועד, שרה נתניהו, וח"כ דוד ביטן מהליכוד.
אחרי הפגישה עם בן גביר, אגב, הגיע למצודת זאב עורך הדין בעז בן צור, שמייצג את נתניהו במשפטו הפלילי.
פגישות "יישור הקו" בין נתניהו לראשי הסיעות בגוש המזוהה עימו החלו כבר אתמול, אז נפגש יו"ר הליכוד במלון לאונרדו פלאזה בירושלים עם יו"ר דגל התורה משה גפני שפתח את סבב השיחות. אחריו נפגש ראש הממשלה המיועד עם יו"ר אגודת ישראל ויהדות התורה יצחק גולדקנופף. לאחר הפגישות עם השניים נועד גם עם סמוטריץ' - שאמר ל-ynet לפני כניסתו לפגישה: "אנחנו מחזיקים הכול אצלנו בכיס".
7 צפייה בגלריה
שרה נתניהו
שרה נתניהו
גם היא הגיעה למצודת זאב. שרה נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
דוד ביטן
דוד ביטן
וגם הוא. ביטן
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול מסרה מפלגת הליכוד כי נתניהו ייפגש גם עם יו"ר מפלגת "נעם" אבי מעוז, הממוקם במקום ה-11 ברשימת הציונות הדתית, "כפי שייפגש עם כל ראשי מפלגות המחנה הלאומי". המפלגה המתנגדת ללהט"ב אינה חלק מהבלוק המשותף של בן גביר וסמוטריץ', ותנהל משא ומתן עצמאי מול הליכוד - שם הכחישו כי נתניהו נוטה להשאיר את מעוז מחוץ לקואליציה.

חבלי הלידה של הממשלה החדשה

נתניהו מקווה להשלים תוך זמן קצר את הקמת הממשלה ה-37. השיחות הרשמיות סביב המשא ומתן הקואליציוני טרם החלו, אבל אתמול והיום מתקיים כאמור "יישור קו" לפני ההמלצות אצל הנשיא יצחק הרצוג בהמשך השבוע וגיבוש קווי היסוד של הממשלה הבאה.
7 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף, משה גפני
יצחק גולדקנופף, משה גפני
דורשים הסכמים קואליציוניים מפורטים, לפני הקמת הממשלה. גולדקנופף וגפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מחלוקת התפתחה אתמול במהלך השיחות בין ראשי יהדות התורה לנתניהו ובין סמוטריץ' לנתניהו. נתניהו הבהיר שבכוונתו לחכות עם ההסכמים הקואליציוניים ולהקים קודם ממשלה. יו"ר הליכוד מעוניין קודם כל לחלק את התפקידים על בסיס הסכם "רזה" יחסית, ובהמשך להיכנס לקווי היסוד שעל פיהם תפעל הממשלה, כדי לא לייצר פאניקה מיותרת בציבור, לתפיסתו. סמוטריץ' וגפני הודיעו שהם מתנגדים, ואחריהם הצטרף גם גולדקנופף.
גפני יצא מהשיחות עם נתניהו ושלל בפני מקורביו את האפשרות שתושבע קודם ממשלה ורק לאחר מכן יובאו ההסכמים. "זה לא יהיה", הבהיר. בין הדרישות של יהדות התורה להיכנס להסכמים עוד לפני הקמת הממשלה: התחייבות על חקיקת פסקת התגברות שתיתן יתרון לכנסת על פני בג"ץ בפסילת חוקים ברוב של 61 חברי כנסת - דרישה דומה הציג גם סמוטריץ', שמעוניין להסדיר גם את נושא ההתיישבויות וגם לקדם את תוכניתו לרפורמה במערכת המשפט.
7 צפייה בגלריה
סמוטריץ מגיע לפגישתו עם נתניהו
סמוטריץ מגיע לפגישתו עם נתניהו
סמוטריץ' מגיע לפגישתו עם נתניהו, אתמול. פועל בתיאום עם בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנוסף דורשים ביהדות התורה את השוואת שכר המורות והגננות בחינוך החרדי לשכר של יתר אנשי החינוך, הצגת תוכנית מפורטת להגדלת היצע הדיור, הורדת מס על שתייה מתוקה וכלים חד-פעמיים שחוקקה הממשלה הקודמת והחזרת המצב לקדמותו בכל נושא הכשרות בחקיקה שאמורה להיכנס לתוקף ב-2023, ולפיה גם רבני צהר יוכלו להעניק כשרות.
בעת זו מסתמן כי תיקי המשפטים, החוץ, הבריאות, התחבורה והתרבות והספורט יישארו בידי הליכוד, וכן תפקיד יו"ר הקואליציה. סמוטריץ' הביע עניין בתיק הביטחון, אך גם משרד זה צפוי להישאר בידי הליכוד. בציונות הדתית טרם החליטו בנוגע לדרישותיהם במשא ומתן הקואליציוני, מלבד התעקשות על שינויים עמוקים ודרמטיים במערכת המשפט בממשלה הבאה.
פורסם לראשונה: 16:38, 07.11.22