הריאיון המלא עם המפכ"ל לשעבר חפץ
(צילום: משי בן עמי)

ברקע "מפגן הכוח" של עשרות אנשי יס"מ שהגיעו אתמול לתמוך בסגן-ניצב יאיר חנונה ושלושה שוטרים נוספים בטרם חקירתם בחשד לאלימות נגד מפגינים, מפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה הבוקר (חמישי) ב-ynet Live. "זה לא ראוי. צריך לתת למח"ש לחקור בלי כל מיני הפגנות הזדהות של המשטרה. שוטרים בכלל לא צריכים לעשות דברים כאלה והפיקוד לא צריך לתמוך בכך, ובטח שלא השר".
2 צפייה בגלריה
הערכות המשטרה לפני הגעתו של מפקד יס"מ יאיר חנונה לחקירה
הערכות המשטרה לפני הגעתו של מפקד יס"מ יאיר חנונה לחקירה
מפגן התמיכה של שוטרי היס"מ בחבריהם
(צילום: יריב כץ)
חפץ מתח ביקורת חריפה גם על התנהלותם של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי. "ראיתי את מופע האימים, זו הייתה שגיאה חמורה מאוד. פיקוד המשטרה ובטח השר צריכים מאוד להיזהר בהתערבות בהליכים פליליים".
עוד אמר חפץ: "ברגע שמוגשת תלונה ויש חקירות של מח"ש צריכים מאוד להיזהר בהתערבות בהליכים פליליים, שלא יעברו מסרים סותרים שמבלבלים את הפיקוד. עיקר העבודה צריכה להיות של מפקדים, מהמפכ"ל ומטה, כולל מפקדי השטח. צריך מאוד להיזהר בגיבוי מוחלט שנותן חסד לאלימות או לשימוש לא נכון בכוח. זה עסק מאוד עדין ולדעתי חרגו פה מהקו הנכון. זה תפקידו של המפכ"ל להשתלט מיד על המצב, זה להעביר מסר חד משמעי שמצד אחד יש תמיכה במערכת האכיפה, ומצד שני שיש שלילה מוחלטת של שימוש בכוח לא-סביר".
2 צפייה בגלריה
המפגין אמיתי עבודי, שעל פי התיעוד ספג אלימות ממפקד יס"מ תל אביב, יאיר חנונה
המפגין אמיתי עבודי, שעל פי התיעוד ספג אלימות ממפקד יס"מ תל אביב, יאיר חנונה
המפגין אמיתי עבודי בהפגנה, עם השוטרים אבי שוספי ויאיר חנונה
(צילום: יובל חן)
אתה סומך על שבתאי שיעשה זאת? כי לפי מה ששמענו הוא מנסה לעשות סולחה עם בן גביר. "לא אכנס למערכת היחסים שלו עם השר, רק למערכת היחסים של השר והמפכ"ל מול מערכת פיזור ההפגנות או מול התלונות לשימוש בכוח. שבתאי יכול לעשות הכל, אבל לא לחצות קווים ולא לשבור את העקרונות. העקרון צריך להיות: פחות מעורבות פוליטית. ברגע שהוא נותן למעורבות כזאת להיכנס הוא חוטא לתפקידו ואני כמובן מתנגד לכך".
אתה חושב שהמפכ"ל שבתאי איבד את האזימוט? "הוא מזגזג, הייתי אומר בעדינות. הוא לא מייצג קו ברור ומוחלט ומשדר לפיקוד שלו מה צריך לעשות, והם מתבלבלים בין הכוונות של השר לבין הצרכים בשטח. הצרכים בשטח הם מאוד עדינים, מאוד קשורים באיזונים בין פיזור שצריך לבצע לבין אפשרות של נפגעים".
ממשטרת ישראל נמסר: "שוטר רשאי, שלא באופן קבוצתי, ללוות שוטר שזומן לחקירה עד למשרדי מח"ש, על מנת לתמוך בו במעמד זה. הדבר ראוי ומבורך. בהתאם הנהלים יחודדו".