משדר אולפן ynet

ההודעה על פיטורי שר הביטחון יואב גלנט פורסמה אתמול על ידי לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשעה 20:57, אבל גם שעות ארוכות לאחר מכן לא התקבל מכתב פיטורים רשמי - והמשמעות היא שגלנט עדיין עומד בראש משרד הביטחון. גם אם יתקבל מכתב שכזה, הפיטורים ייכנסו לפועל רק 48 שעות לאחר מכן.
ברקע לעיכוב בשליחת המכתב עומדים הדיונים הקדחנתיים בלשכת נתניהו בעקבות המחאה האדירה וחסרת התקדים שחוללה ההחלטה להדיח את גלנט, רק בגלל שהזהיר בפומבי מהשלכות המהפכה המשפטית וקרא לעצור זמנית את החקיקה.
5 צפייה בגלריה
גלנט ונתניהו
גלנט ונתניהו
גלנט ונתניהו
(צילום: EPA)
בדיונים שראש הממשלה קיים במהלך הלילה עלתה האפשרות להקפיא את פיטורי גלנט או לבטל אותם. נתניהו גם התכוון לנאום הבוקר בפני האומה ולהודיע על עצירת החקיקה - כלומר להתקפל ולפעול כפי שדרש גלנט - אבל הצהרתו נדחתה בעקבות קשיים שמערים בסוגיה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שאיים בפירוק הממשלה.
הבוקר הגיע גלנט לדיון חסוי בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, שבו הזהיר שוב מהשלכות המהפכה המשפטית והמחאה נגדה. בתום הדיון אמר יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין, שקרא גם הוא להקפאת החקיקה: "שמענו דברים מדאיגים. זו לא העת להחליף שר ביטחון".

הבוקר, אחרי ההפגנות ברחבי הארץ במהלך הלילה, נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם הודעה מיוחדת ובה קרא שוב לעצירת החקיקה. "ראינו הלילה מחזות קשים מאוד", ציין הנשיא. "אני פונה לראש הממשלה, חברי הממשלה וחברות וחברי הקואליציה: התחושות קשות וכואבות. דאגה עמוקה אופפת את כל העם. הביטחון, הכלכלה, החברה - כולם מאוימים. עיני כל העם בישראל נשואות אליכם. עיני כל העם היהודי נשואות אליכם. עיני כל העולם נשואות אליכם".
הרצוג ציין עוד כי "למען אחדות עם ישראל, למען האחריות המתחייבת אני קורא לכם לעצור את הליך החקיקה לאלתר. אני פונה לראשי כל סיעות הכנסת, קואליציה ואופוזיציה כאחד, לשים את אזרחי המדינה מעל הכול, ולנהוג באחריות ובאומץ ללא דיחוי נוסף. תתעשתו כעת. זה לא רגע פוליטי, זה רגע למנהיגות ואחריות".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט ואדלשטיין בכניסה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הדרמה החלה אמש כמה דקות לפני השעה 21:00 בערב, כשהופצה ההודעה שלפיה "ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט להעביר מתפקידו את שר הביטחון יואב גלנט". החלטת נתניהו התקבלה לנוכח הצהרת גלנט יממה לפני כן, שבה קרא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. בסביבת נתניהו ציינו כי "הסיבה המרכזית למהלך - תגובה רפה וחלשה מצד גלנט נגד הסרבנות בצה"ל, דבר שאין לו שום מקום".
בהמשך צייץ נתניהו: "כולנו חייבים להתייצב נגד סרבנות". נתניהו זימן אמש את גלנט לשיחה קצרה בלשכתו, ושם אמר לו כי אין לו אמון בו. ראש הממשלה ציין כי הנאום של גלנט נעשה ללא תיאום עימו, בשעה שבה שהה בלונדון. בנוסף עלו בשיחה התדרוכים ממערכת הביטחון והדלפה על בקשת גלנט לכנס את הקבינט - שנענתה בשלילה. בלשכת ראש הממשלה הכחישו כי הייתה בקשה כזו.
גלנט עצמו הבהיר כי עומד מאחורי עמדותיו. "ביטחון מדינת ישראל תמיד היה ותמיד יישאר משימת חיי", כתב גלנט בטוויטר. בתו של גלנט פרסמה שיחה בין שר הביטחון המודח לאמו. "יש לך שכל ואומץ ואני מאוד אוהבת אותך. אני מקווה שהכול יהיה בסדר", היא אמרה לו, וגלנט השיב: "הכול יהיה בסדר, העיקר הבריאות".

בכירים בקואליציה אמרו הלילה כי קיים "סיכוי גדול" לכך שחקיקת המהפכה המשפטית תיעצר. יו"ר ש"ס אריה דרעי ויהדות התורה הודיעו לראש הממשלה נתניהו כי יתמכו בעצירת החקיקה מיידית ו"בכל החלטה שתתקבל", וגם קולות בליכוד הביעו תמיכה בעצירה. מנגד, שר המשפטים יריב לוין עדיין מתנגד לכך בתוקף, ואף איים להתפטר.
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מהליכוד אמר הלילה: "שילמנו מחיר כבד על כישלון ההסברה. הרפורמה במערכת המשפט היא נחוצה וחיונית, אבל כשהבית בוער, לא שואלים מי צודק אלא שופכים מים ומצילים את יושביו. אם ראש הממשלה יחליט לעצור החקיקה כדי למנוע את הקרע שנוצר בעם, אנחנו חייבים לתמוך בעמדתו".
השר עמיחי שיקלי מהליכוד אמר: "צריך להודות ביושר - טעינו בניווט. זה קורה גם לנווטים המנוסים והטובים ביותר, וכשמתברברים בניווט התנאי הראשוני לתיקון הוא היכולת לומר טעינו. טעינו, לא בזיהוי הצורך הבוער ברפורמה, היא חיונית מאי פעם, אלא באופן ביצועה".
שיקלי הציע "להיענות לקריאתו של בני גנץ שנראה שמגיעה מכוונה כנה ונקייה. לשרטט מפת דרכים מחודשת להמשך החקיקה להציג אותה לציבור ולקבוע מראש כללי משחק שיביאו לידי ביטוי ברור את הכרעת העם שיצא לבחירות בפעם החמישית".
5 צפייה בגלריה
מחאה תל אביב
מחאה תל אביב
המחאה באיילון אחרי הדחת גלנט
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מחאה תל אביב
מחאה תל אביב
(צילום: רויטרס)
השר ניר ברקת, גם הוא מהליכוד, שבר שתיקה - ומסר: "מדינת ישראל היא מעל הכול. עם ישראל מאוחד הוא מעל הכןל. אני אגבה את ראש הממשלה בהחלטה לעצור ולחשב מסלול מחדש. הרפורמה נחוצה ונעשה אותה - אבל לא במחיר מלחמת אחים".
ההדחה של גלנט מתפקידו התקבלה בהלם במערכת הפוליטית, והובילה לשורת מחאות ספונטניות במקומות שונים ברחבי המדינה. המוקד המרכזי היה בתל אביב כשאלפי מפגינים חסמו את נתיבי איילון למשך שעות ארוכות. המפגינים קראו "בושה" ואמרו: "ביבי עושה מה שבא לו וגם אנחנו - לרדת לאיילון". כמה מהמוחים הבעירו מדורות, פחים וספות.
הפגנות בולטות נוספות התרחשו סמוך למעונו של ראש הממשלה נתניהו ברחוב עזה בירושלים ובמושב עמיקם שבו מתגורר השר המודח גלנט. "עם ישראל עם ישראל חי, גלנט אוהבים אותך, עם ישראל חי", שרו המפגינים.
פורסם לראשונה: 07:15, 27.03.23