בבית המשפט המחוזי בלוד נערך היום (ב') דיון הוכחות במשפטו של השוטר אמיר רז שמואשם ברצח אשתו דיאנה דדבייב בביתם ביישוב נעלה בתחילת פברואר השנה. "חקרתי את הנאשם ארבע פעמים ולא הבנו שהייתה קשירה של הילדים בחבל. זה משהו שלמדנו רק מחקירת הילדים", סיפר בעדותו דרור תע-שמא, ראש צוות החקירה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש).
אחרי שמפקדו של רז, אורי פלג, סיפר בדיון ההוכחות הקודם כי כשהגיע לזירה פגש את בנם בן ה-5 של בני הזוג שאמר לו "אימא מתה ואבא הרג אותה", העיד היום ראש צוות החקירה כי היא הייתה קצרה. "היה רצון והסכמה שלו לעשות שחזור של האירוע, הוא ביצע את השחזור אחרי שהתייעץ עם עורך הדין שלו", סיפר תא-שמע. "אחרי השחזור הוא נלקח לבית מעצר והחקירה המשיכה. ביצענו חיפוש נוסף בדירה לאחר שהתברר מחקירת הילדים שיש מעורבות של חבל וקשירת ילדים".
3 צפייה בגלריה
אמיר רז בבית המשפט
אמיר רז בבית המשפט
הנאשם אמיר רז בבית המשפט, היום
(צילום: נדב אבס)
ראש צוות החקירה ציין עוד כי בעת השחזור עלו סתירות בין התיאור של רז בחקירה לבין מה שנראה בזירה. "היה קטע שבירידה במדרגות הוא כרע ברך והתחיל כאילו לבכות. לי זה היה נראה בכלל לא אמיתי".
הוא הוסיף: "כבר בהגעה למודיעין עילית לבצע את החקירה, שאלתי את החוקרים מי החשוד, הוא היה נראה כמו אחרי משמרת, לא ראו את האזיקים כי הוא שם את הידיים מתחת לשולחן. הוא היה נראה מאוד נינוח. לאורך החקירה הוא סיפר מה שהיה צריך, לא היינו צריכים להפעיל כל מיני שיטות חקירתיות, אבל את נושא החבל הוא התקשה להסביר באופן הגיוני".
עו"ד משה אלון, סנגורו של הנאשם, פנה לראש צוות החקירה: "אצל אמיר עלו טענות שהיו מספר פעמים שבהן הוא הותקף על ידי דיאנה. הוא טען שהיא בעטה בו. 'היא פעלה באלימות כלפיי ואני לא נהגתי באלימות כלפיה', כתוב בעדות שלו. הוא אומר שביום האירוע היא בעטה במשקוף עד שהוא יצא מהמקום ונתנה לאמיר אגרופים. אני שואל אם הנאשם סיפר על האלימות מצדה כלפיו?". תא-שמע השיב: "אם זה מופיע אז כן".
הסנגור אלון ציין עוד כי מערכת היחסים בין השניים התאפיינה ברודנות מצדה של דדבייב. בשלב זה התפרצה בצעקות מריאנה דיין, אחותה של המנוחה: "הוא לא נהג בה באלימות חוץ מזה שהוא רצח אותה!".
3 צפייה בגלריה
דיאנה רז
דיאנה רז
הקורבן דיאנה דדבייב
הסנגור המשיך: "הנאשם הציג מסכת התעללות פיזית כלפיו, יש לפחות 13 פעמים שהוא מספר את זה בחקירה, אז איך אתה לא זוכר שהיו טענות כאלה? הוא מסביר לך רקע ליום האירוע. אז פתאום הוא מתפוגג?". ראש צוות החקירה השיב: "לנו לא הופיע רקע כזה במשטרה ולא ברקע ומבחינתי יש רק את הגרסה שהוא מוסר שצריכה להיבדק. חלק מפעולות החקירה שביצענו היו לבדוק את טיב היחסים בין בני הזוג".
לפני הדיון אמרה האחות מריאנה: "אין שום לקיחת אחריות מטעם הרוצח עצמו. אנחנו עדיין נמצאים בתהליך שהוא דיון הוכחות כל כך הרבה זמן אחרי, ואנחנו נהיה פה גם ביום רביעי לעוד דיון הוכחות, כשבעצם הסיפור מובן – אמיר רז רצח את דיאנה. הוא רצח את הנשמה שלה, הוא רצח את הנשמה של הילדים, הוא הכאיב לכל כך הרבה אנשים ואנחנו עדיין נאבקים".
אחותה של המנוחה התייחסה גם לעונש מאסר עולם שנגזר אתמול על אלירן מלול שרצח את אשתו מיכל סלה. לדברי מריאנה, "אני מצפה מבית המשפט שייתן את העונש המרבי שהוא יכול לתת בהתחשב בכל הנסיבות, בין אם זה בפגיעה בילדים, בין אם זה באופן שבו הוא רצח אותה ובאופן שבו הוא עשה את הדברים. אז אני מקווה שבאמת ומצפה בכיליון עיניים שהעונש יהיה מרבי".
3 צפייה בגלריה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת אירוע הירי בנעלה
זירת הרצח ביישוב נעלה
(צילום: נדב אבס)
המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה הגישה את כתב האישום נגד רז כשלושה שבועות לאחר הרצח. השוטר מואשם גם בתקיפת קטין בידי אחראי והתעללות בקטין בידי אחראי. מאז הרצח הוא במעצר.
הרצח אירע ביום שישי 5 בפברואר. מכתב האישום עלה כי ביולי האחרון חלה התערערות במערכת היחסים של השניים, ורז עזב את ביתם למשך שלושה שבועות. לאחר מכן, שב הביתה בהחלטה משותפת של בני הזוג.
ביום הרצח בשעות הבוקר החל ויכוח מילולי בין בני הזוג בעקבות חשד של דדבייב כי רז בוגד בה. בזמן הוויכוח שפכה דדבייב על רז כוס קפה פושר. בשלב זה, עלה רז לחדר והוציא מהכספת בחדר הארונות את אקדחו.
מאוחר יותר רז הוציא חבל באורך 8.2 מטרים, קרא לילדיהם והושיב את שלושת הגדולים על כיסאות בסלון כדי לקשור אותם, בעוד התינוק ישב בכיסא אוכל צמוד אליהם. רז לקח סכין מטבח. כשדדבייב הבחינה בילדים על הכיסאות היא צעקה לעבר רז והוא החל להכות אותה לעיניהם. אז החל לחנוק את אשתו.

הילדה השתחררה מהקשירה

בזמן המאבק דדבייב צעקה לילדה בת ה-7 לקרוא לשכנה לעזרה. הילדה הצליחה להשתחרר מהקשירה וניסתה להגיע למדרגות, אך רז אחז בה והפיל אותה וגרם לה לחבלות. הוא מנע מאשתו לברוח, לקח את סכין המטבח ודקר אותה שתי דקירות בירך. דדבייב המשיכה להיאבק, ניסתה לקחת את הסכין, ובשלב זה רז הוציא את האקדח מתוך הנרתיק ולעיני ילדיהם, תוך שדדבייב מתחננת על חייה, ירה כדור לעבר הירך שלה ולראשה.
אחרי הירי רז צעק לעבר הילדים: "יש! עכשיו אין אימא". לאחר מכן רז שחרר את הילדים והתקשר לאמו ומפקדו וביקש מהם להגיע לביתו בהקדם.