שני רחפני נפץ התפוצצו השבוע בניסיון חיסול של עבריינים במקרים שונים בנתניה ובג'לג'וליה תוך שבוע אחד, ובמשטרה מזהירים מהתרחבות התופעה - שעלולה להביא עד כדי פגיעה בחפים מפשע. "מדובר בהסלמה, שימוש בטכנולגיה חדשה ומתקדמת וסיכון אזרחים חפים מפשע", אמר ל-ynet גורם במשטרה על האירועים, שהסתיימו אמנם ללא נפגעים, אך גם ללא עצורים.
הפיצוץ החזק שהרעיד את נתניה ביום ראשון האחרון הפך לשיחות היום בעיר. "פיצוץ עוצמתי שכזה אנחנו לא זוכרים. גם לא מתקופת הפיגועים. הפיצוץ החריד את העיר, וגם נשמע ביישובים השכנים", מציינים בנתניה, "מה שהפתיע אותנו זה היעד, בן בוטביקה, הוא לא נחשב עבריין בכיר או גדול ואם ניסו לחסל אותו בפעם הרביעית והפעם 'השקיעו' עם רחפן נפץ כנראה הוא הרגיז עבריינים גדולים".
7 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות המשטרה, הרצל מיכאלי)
7 צפייה בגלריה
בן בוטביקה
בן בוטביקה
הנזק לדירה של בן בוטביקה, היעד לחיסול בנתניה
בוטביקה מתגורר בדירה בעיר עם בת זוגו. השניים, ששהו בדירה בזמן הפיצוץ, הופתעו מניסיון החיסול, הרביעי במספר. הם ככל הנראה הבחינו ברחפן מחוץ לדירה, הבינו שדבר מה אינו כשורה - ומיהרו לממ"ד. מיד לאחר מכן אירע הפיצוץ - וחייהם ניצלו. כתוצאה מהפיצוץ נגרם נזק לדירה.
שלשום בלילה בוצע ניסיון חיסול דומה בג'לג'וליה, לאחר שרחפן נפץ התפוצץ סמוך לביתו של עבריין מוכר למשטרה. במקרה הזה מדובר היה בעבריין בכיר. במשטרה הסבירו כי "ניסיונות חיסול כאלה מצביעים על עבריינים מתוחכמים". לדברי הגורם, "הם מהססים להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת במסגרת המלחמות בין העבריינים. כעת אפשר להביא רחפן עד בית היעד כמו במקרה בנתניה ואפילו אפשר להכניס את הרחפן לתוך הדירה שלו, ולא חשוב באיזו קומה הוא גר. זו הסלמה".
"זו גם תעוזה", הוא ממשיך, "מכיוון שמפעיל רחפן צריך להיות בקשר עם הרחפן במילים אחרות הוא צריך להיות בקרבת מקום לפוצץ את המטען ולהספיק לברוח. הפעלת מטען נפץ ברחפן מסכנת גם אזרחים תמימים וחפים מפשע שכל חטאם שהם מתגוררים באותו בניין ובשכנות ליעד. מספיק טעות של המחסלים בדירה וחלילה נראה גם ילדים נפגעים".

7 צפייה בגלריה
רחפן נפץ, בפעם השנייה השבוע: עבריין מג'לג'וליה ניצל מניסיון חיסול בביתו
רחפן נפץ, בפעם השנייה השבוע: עבריין מג'לג'וליה ניצל מניסיון חיסול בביתו
האזור שבו הופעל רחפן נפץ בג'לג'וליה שלשום
7 צפייה בגלריה
הרחפן שנתפס על ידי המשטרה
הרחפן שנתפס על ידי המשטרה
רחפן שנתפס על ידי המשטרה, שיועד לשמש ככלי בחיסול של תושב יפו
(צילום: דוברות המשטרה)
העבריינים ברחבי ישראל "ייבאו" את השימוש ברחפן, שכבר משמש ככלי תעבורה אווירי לפעולות רבות של שינוע מנקודה לנקודה, לטובת שינוע מטען חבלה, שמתפוצץ ליד יעד החיסול. הם נחשפו לשימוש הקל והיעיל ברחפנים בסרטונים שעולים ברשתות החברתיות מרחבי העולם: מחיסול שלא מסכן את המפעיל שנמצא הרחק מהזירה, דרך פיצוץ רכב או בית ועד להברחות של סמים ואמצעי חבלה מעבר לגדר הגבול וגם להברחות לתוך בתי הכלא.
הרחפנים, יש לציין, יכולים לשמש גם למטרות טובות שאינן פליליות: כמו למשל העברת משלוחים, תצפיות בגבול ועוד. המשטרה עושה בעצמה שימוש רב ברחפן בכל הפעילויות שלה החל מתצפית מהשמיים כדי לכוון תנועה, שליטה על אירועים הומי אדם כמו ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, צילום מרחב וכן כדי לסייע להשתלט על הפרות סדר.
כבר בשנת 2017 ממשלת ישראל קבעה שיש לתת מענה והתייחסות לאיום הרחפנים, שבעולם עשו בהם שימוש למטרות טרור ופליליות. בארץ הם שימשו עד השנים האחרונות בעיקר את גופי הביטחון, ובעיקרם את צה"ל, שגם אמור להגן מפני חדירת רחפן למטרות של איסוף מודיעין או אפילו פיגוע. אחד התרחישים שמעורר חשש בכל מתיחות במזרח ירושלים הוא הפעלת רחפן נפץ נגד מתפללים בכותל או באירועים הומי אדם אחרים בבירה.

ל-ynet גם נודע על ניסיונות עבר של הברחות לבתי כלא בישראל באמצעות רחפן. במקרה כזה הפעולה פשוטה להפליא - המטיס מעביר את הרחפן מעבר לחומות הכלא ומנחית אותו בחצר.
גורם בכיר במשטרה, שעוסק בבניית תוכנית רב-שנתית בת חמש שנים למלחמה באיום הרחפנים אומר: "ב-2022 נתקלנו בפעם הראשונה בניסיון חיסול באמצעות רחפן. השנה כבר ראינו ארבעה כאלה. העבריינים מצמידים מטען רב עוצמה לרחפן מקצועי, שיכול לשאת משקל של מספר ק"ג ומפוצצים אותו קרוב ליעד". לדברי הבכיר, "בפיצוץ הרחפן בנתניה אמנם לא היו נפגעים בגוף, אבל מבחינת הידע והיכולת הם הוציאו לפועל שימוש ברחפן נפץ והחשש בפעם הבאה זה יסתיים בפצועים או הרוגים".
מלבד שני המקרים השבוע, בינואר השנה חוקרי ימ"ר תל אביב הצליחו לחשוף התארגנות עבריינית של שבעה תושבי כפר קאסם, שתכננו חיסול של תושב יפו באמצעו רחפן נפץ. מי שמצא את הרחפן אליו הוצמד מטען חבלה עם מנגנון הפעלה מרחוק הוא נתין זר. המטען נוטרל על ידי חבלן, ואז נפתחה החקירה. לאחר כשבועיים אותרו החשודים, וחמישה מהם נעצרו במקום. שניים נוספים נעצרו לאחר כשבוע, עם חזרת לישראל מחו"ל. בפרשה הוגש כתבי אישום נגד המעורבים.
7 צפייה בגלריה
חיילים אוקאינים בארטמובסק
חיילים אוקאינים בארטמובסק
"המלחמה באוקראינה - מלחמת הרחפנים הראשונה"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
חרסון חיילים אוקראינים מפעילים רחפן
חרסון חיילים אוקראינים מפעילים רחפן
חיילים אוקראינים מפעילים רחפן בחרסון
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
במשטרה מתריעים: "חובה לתת כבר היום מענה תקציבי לזה"
במשטרה מתריעים: "חובה לתת כבר היום מענה תקציבי לזה"
במשטרה מתריעים: "חובה לתת כבר היום מענה תקציבי לזה"
(צילום: אלכס קולמויסקי, רפי קוץ)
השימוש ברחפן נותן יתרון עצום למי שמטיס את רחפן הנפץ, כשהוא יכול להיות מספר ק"מ הרחק מהיעד וקשה לתפוס אותו בשעת מעשה. "המפץ הגדול מבחינת השימוש ברחפנים היה בזמן המלחמה באוקראינה, שנעשה שימוש רב בהם במלחמה והמון סרטונים עלו ברשתות וזה גרם לתאוצה בשימוש בהם ונתן השראה. אנחנו קוראים למלחמת אוקראינה, גם 'מלחמת הרחפנים הראשונה'. מעבר לשימוש התדיר ברחפנים החל גם שימוש תודעתי בסרטוני טיקטוק, יוטיוב ועוד של רחפנים נפץ במלחמה, וזה הביא לבוסט עולמי לכל מה שקשור לאיום הרחפנים".
משטרת ישראל, כמו יתר גורמי האכיפה בעולם, מנסים להתמודד עם התופעה, ולייצר פתרונות טכנולוגיים כדי לתת מענה לאיום הרחפנים בסכסוכים בעולם הפלילי. לדברי הגורם הבכיר, "עם השנים נראה הרבה יותר רחפני נפץ שיחליפו את המתנקש שמגיע ליעד חמוש באקדח או האדם שמצמיד פיזית מטען חבלה ליעד החיסול ברכב או בדלת הבית. רואים שימוש של מאות רחפנים מדי יום בהברחות גבול בין מקסיקו לארצות הברית. שם ובאירופה מוטרדים מאיום הרחפנים - ופועלים למצוא מענה טכנולוגי".
בשיחה עם ynet הוא מסביר כי כדי להתמודד עם התופעה בארץ, ולא לתת לה להתעצם, צריך תקציבים וכלים. "יש לנו יכולת להתמודד עם איום הרחפנים שיילך ויתעצם גם במישור הפלילי, אולם לכך דרושים תקציבים וכן שינוי החוק כך שיאפשר יכולת זיהוי של מטיס הרחפן מבחינה מעשית. משטרה שנכנסת לתשדורת של מטיס הרחפן זה דומה להאזנת סתר, וצריך לחוקק חוקים שיאפשרו למשטרה לפעול תחת חוקים שיסדירו את הלחימה באיום הרחפנים".
עוד הוא מוסיף: "מה שמותר לעשות בתגובה לרחפן שחודר מהגבול וניתן ליירט מיידית, המשטרה לא יכולה לעשות בתחומי ישראל. צריך לייצר חקיקה ולתת סמכויות למשטרה בנושא הזה. חובה שנדע ונזהה כל מי שרוכש רחפן מקצועי שעלות מ-20 אלף שקלים ומעלה, שיש לו יכולת לשאת משקלים כמו מטעני חבלה או כל שימוש פלילי אחר. צריך לייצר יכולת ניטור רחפנים בשמיים ולבנות יכולת טכנולוגית שייתנו אינדיקציות למיקום המפעיל".
הגורם הבכיר מזהיר כי לפי ההערכה, תוך כמה שנים בישראל התופעה תתרחב. הוא מתריע: "חובה לתת כבר היום מענה תקציבי ורגולטורי לתרחיש הייחוס של שימוש פלילי ברחפנים. יש לנו צוות עבודה באגף המבצעים של המשטרה ואנחנו גם עובדים מול כל גופי הביטחון בישראל שעוסקים בנושא מההיבט של תרחישי הייחוס שלהם".