למרות שבמשרד האוצר ובהסתדרות המורים הכריזו הבוקר (רביעי) על הסכם שכר חדש שיביא לביטול השביתה בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, בתיכונים איום השביתה עדיין לא הוסר. יו"ר ארגון המורים רן ארז, שרוב מורי התיכון משתייכים לארגונו, איים הבוקר כי "אם לא נחתום על הסכם קיבוצי - לא נפתח את שנת הלימודים מחר".
לדבריו, "אנחנו ממשיכים בניהול משא ומתן עם מרכז השלטון המקומי, משרד החינוך ומשרד האוצר בדבר חתימה על הסכם קיבוצי, אפילו לתקופה קצרה - עד סוף שנת 2022. גם לתקופה הקצרה הזאת משרד האוצר מעלה קושיות רבות והמו"מ מתנהל בעצלתיים". ארז הוסיף כי "משרד האוצר שולט על כל מה שקורה, גם בתכנים הפדגוגיים וגם בחיי היום-יום של מורי ישראל, לכן כל עוד לא נחתום על הסכם קיבוצי, לא נלמד ולא נפתח מחר את שנת הלימודים".
אמש שיגר ארז מכתב למורים שבו הכריז כי סכסוך העבודה נותר בעינו וכי הלימודים בתיכונים לא ייפתחו מחר מבלי שייפתר. גם עתה, אחרי חודשים של מו"מ, סוגיות המחלוקת ודרישות הצדדים עדיין לא ברורות לאשורן, וישנה עמימות בסוגיה. אבל במכתבו אמש הכריז ארז כי לא יאפשר פגיעה במורים כתוצאה ממעבר לשבוע לימודים מקוצר ומהרפורמה שמקדמת שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון בבגרויות. הוא האשים שמשרד האוצר חזר בו מהסיכומים שהושגו.
2 צפייה בגלריה
פרויקט שמיניסטים מאיה שגב עולה ל כיתה יב
פרויקט שמיניסטים מאיה שגב עולה ל כיתה יב
"נשכחנו מאחור, אנחנו גם צריכים מסגרת". מאיה שגב, רן שי, מאיה ראובני וליאור לוי
(צילום: יאיר שגיא, הרצל יוסף, דנה קופל, שאול גולן)
מצד מורים רבים בבתי הספר התיכוניים נשמעה ביקורת כלפי ארז, שלדבריהם שכח מכך שיצא למאבק נגד הרפורמה בבחינות הבגרות, ובחר להתמקד בענייני השכר. "כסף ושמירה על זכויותינו זה דבר טוב, אך כסף זה לא הכול, ולא בא במקום הערכים", אמרו. לפני כשלושה חודשים הכריז ארז על סכסוך עבודה במסגרת המאבק לביטול הרפורמה בבחינות הבגרות, שבמסגרתה יבוטלו הבחינות החיצוניות בתנ"ך, אזרחות, היסטוריה וספרות, ויתקיימו רק בחינות חיצוניות במתמטיקה, אנגלית ולשון.
ארז תקף אז בחריפות את שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ואמר "היא החליטה על דעת עצמה לבטל את בחינות הבגרות, זו בריחה מאחריות שיש לה למערכת החינוך". סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עו"ד אודליה שינדרוף, אמרה כי "יצא המרצע מן השק וגילינו שמאחורי ההתנגדות הנחרצת של ארגון המורים לרפורמת הבגרויות עומד רק בסיס כלכלי, ולא פדגוגי. שנה שלמה טענו בגנותה וניסו לסקלה בשל מניעים כספיים ותו לא".
תלמידי התיכון שאיתם שוחחנו חלוקים בדעתם לגבי שביתת המורים, ודורשים - "אל תשכחו אותנו". מאיה ראובני (18), מדריכה וחניכה בקן הנוער העובד והלומד בראש העין, שעולה לכיתה י"ב, סיפרה כי היא בעד השביתה. "אני חושבת שצריך להיות זעזוע גדול כדי שמשהו יקרה. היו ניסיונות למו"מ לפני כן שלא צלחו. התחום הזה לא מאפשר לאנשים להתפרנס בכבוד. אמא שלי גננת, ואני רואה כמה המקצוע לא מתגמל מול העבודה עצמה, שהיא מאוד אינטנסיבית", אמרה.
"חשוב שגם המורים בתיכון יהיו מרוצים מההסכם שהושג. ברור שחשוב ששנת הלימודים תפתח גם עבורנו. כל יום עיכוב בחזרה לשגרה יפגע לנו בהכנה לבגרויות, אבל יחד עם זאת, אולי השביתה הזו של המורים התיכונייים צריכה לצאת לפועל כהזדמנות להצליח במאבק שלהם, שנמשך ולא הסתיים כרגע לטובתם", הוסיפה.
2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
יו"ר ארגון המורים רן ארז
(צילום: נדב אבס)
ליאור לוי (17) מפנימיית נירים מבוסתן הגליל שבצפון, אמר כי לדעתו מקבלי ההחלטות ממהרים לצאת בהכרזות ניצחון על כך שהצליחו למנוע את השביתה ברגע האחרון "אבל בפועל המורים התיכוניים עדיין מתקוממים על כך ששכחו אותם מאוחר בכל השגת ההסכם הזה, שלא מכבד את חלקם בדרישות לשיפור מעמדם". לדבריו, "אם מורי התיכון לא יילחמו עכשיו אין סיכוי שישפרו את מעמדם, ומה שיסבול מזה הם אנחנו, התלמידים. ינשרו עוד מורים טובים מהמערכת, ואסור לתת לזה לקרות".
רן שי, יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, עולה לכיתה י"ב בתיכון רגר בבאר שבע. שי מספר כי במסגרת תפקידו הוא "בקשר קבוע עם כל הגורמים השותפים במו"מ ובעיקר עם שרת החינוך. אנחנו מבינים את ההצעות של הצדדים, אבל גם יודעים שהנוער רק רוצה פתרונות וחזרה לשגרה עם מורים מאושרים. המשמעות של דחיית שנת הלימודים היא שוב לשחק ביציבות שלנו. לנו, לתלמידי י"ב, נותרה רק שנה אחת במערכת. אין לנו פריבילגיה לוותר עליה. אני יודע שאני והחברים נתבאס מאוד אם שוב ימצאו דרך שלא נחזור ללמוד מחר". על המחסור בכוח אדם במערכת אמר: "אנחנו רואים מחנכת לשתי כיתות, מורים שעוזבים באמצע השנה ועוד המון מקרים. זה יכול לפגוע לנו בציוני הבגרויות".
"אני מרגישה שבאיזשהו מקום נשכחנו מאחור", מספרת מאיה שגב בת ה-17 מרעות, שעולה לכיתה י"ב בתיכון מור ביישוב. "אמנם אנחנו ילדים גדולים, ויותר 'קל' לנו ללמוד בבית. ועדיין, אנחנו גם צריכים מסגרת, וצריכים להיות האחד עם השנייה בכיתה. אני מאוד מקווה שהאיום על השביתה יוסר גם מאיתנו. במקרה שלי, כבר במציאות הקורונה התחלתי לימודים באוניברסיטה הפתוחה בתחום מדעי המדינה ותקשורת, כי בלתי אפשרי לשבת בבית ולהשתעמם. כמובן כשמיניסטית חשוב שיתנו לנו לסיים בראש שקט את הבגרויות בלי תקלות באמצע הדרך".