בבית משפט השלום בפתח תקווה נפתח לפני מספר ימים משפטו של ראש ישיבת חומש, הרב אלישמע כהן. לפי כתב האישום, שפורסם לראשונה ב-ynet, המייחס לרב כניסה ליישוב חומש ועבירה על חוק ההתנתקות - בתביעה הצהירו כי ישנה אפשרות שהם יבקשו עונש מאסר לרב. הדיון במשפט לא התקיים לבסוף ונדחה במספר חודשים, בין היתר בעקבות הליכי חקיקת חוק ביטול ההתנתקות, שמקודם בימים אלה בכנסת.
2 צפייה בגלריה
אלישמע כהן
אלישמע כהן
"צריך לקבל פרס ישראל". אלישמע כהן
(צילום: שאול גולן)
נזכיר כי החוק בקריאה טרומית וצפוי לעבור בשלוש קריאות במהלך החודש הקרוב. משמעותו - ביטול סעיף העבירה שבעינה מואשם הרב, שהיא שהות בחומש. ברגע שהחוק יעבור, השהות בחומש לא תהיה אסורה.
ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר כי דין כתב האישום כנגד הרב להתבטל. "ראש ישיבת חומש צריך לקבל פרס ישראל על פועלו למען ההתיישבות ויישוב הארץ. אנחנו מצפים מהממשלה להעביר את ביטול חוק ההתנתקות ולמחוק מספר החוקים את אות הקין הזה", אמר.
לפני הדיון אמר ראש ישיבת חומש: "ברוך ה', מדינת ישראל נמצאת בהליך חקיקה שיבטל את החוק המבזה הזה, חוק ההתנתקות. בעזרת ה' התביעה תבוטל ולא נזדקק לה, ומדינת ישראל תושב בתשובה שלמה". עו"ד משה פולסקי, שמייצג את הרב מטעם ארגון "חוננו", אמר: "כבוד לנו לייצג את הרב אלישמע כהן, שמוסר את נפשו על יישוב הארץ ולימוד התורה. זו חרפה למדינת ישראל שאדם שמוסר נפשו על התורה עומד לדין על כך. ביקשנו מבית המשפט לדחות את הדיון עד להחלטה בכנסת על ביטול חוק ההתנתקות המביש".
החלטת השופט לדחות את הדיון הגיעה לאחר החלטה דומה שניתנה לאחרונה, בעניינם של שמונה מרבני ותלמידי הישיבה שהואשמו אף הם בכניסה ליישוב חומש. כתבי האישום שהוגשו בידי תביעות שומרון שלוחת אריאל, ייחסו לתלמידים ולרבנים כניסה ליישוב חומש ועבירה על חוק ההתנתקות.
2 צפייה בגלריה
צעדת חומש
צעדת חומש
צעדת חומש לזכר יהודה דימנטמן ז''ל. אפריל האחרון
(צילום: יואב דודקביץ')
הדחיות בדיונים בשני המקרים הגיעו לאחר שעו"ד פולסקי מארגון "חוננו" ביקש מבית המשפט דחייה, לאור כוונת הממשלה להסדיר את המקום. לטענתו, "בהליך המתנהל בבג"ץ, המדינה הודיעה כי בהתאם להסכם הקואליציוני מתבקש לבטל את חוק ההתנתקות ואת הסעיפים הרלוונטיים, מסעיף 23 עד 30. הסעיף שבו הנאשם מואשם הוא 27 לחוק ההתנתקות. בג"ץ ביקש תוך 90 יום לסיים את העניין. בנסיבות אלו, אני סבור, נכון להמתין ולהביא תשובה מסודרת".
לפי "חוק ההתנתקות", חל איסור על ישראלים לשהות בשטחים שפונו, בהם גוש קטיף וחומש, וביטולו נכלל בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית. ביטול החוק, במציאות הקיימת, מיועד למעשה להסדיר את מעמדם של תלמידי ישיבת חומש, שנמצאים במאחז בניגוד לחוק לאחר שפונה במסגרת התוכנית ב-2005. בעבר פינו ממשלות ישראל את תלמידי הישיבה מעת לעת, אך כעת, בהתאם להסכמים הקואליציוניים, בכוונת הממשלה להסדיר את מעמד הישיבה במאחז באמצעות חקיקה.