ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח אחר הצהריים (יום ג') בטלפון עם בני משפחתו של יהודה דימנטמן, שנרצח ביום חמישי האחרון בפיגוע הירי ליד חומש שבצפון השומרון. הם אמרו לו שהם מצפים למנוע את פינוי הישיבה במקום, אולם הוא נמנע מלהבטיח להם זאת. במקביל הגיע נשיא המדינה יצחק הרצוג לנחם את הוריו של דימנטמן בביתם במבשרת ציון.
גם מהרצוג ביקשה המשפחה לפעול למניעת הריסת הישיבה, ולהסדיר אותה כתשובה לטרור. אביו אמר לנשיא: "יהודה השאיר אחריו צוואה כתובה בדם. פגיעה בישיבת חומש תהיה פגיעה אישית בנו. אני מבקש ממך להעביר את המסר הזה". הרצוג ענה: "יש היגיון בדברים שאתם אומרים".
1 צפייה בגלריה
יהודה דימנטמן ז"ל, בנו דוד ואשתו אתיה
יהודה דימנטמן ז"ל, בנו דוד ואשתו אתיה
יהודה דימנטמן ז"ל עם בנו דוד ואשתו אתיה
(באדיבות המשפחה )
מאז שארבעת יישובי צפון השומרון פונו בתוכנית ההתנתקות לפני יותר מ-15 שנים, המאחז חומש הוא ככל הנראה המובלעת העמוקה ביותר בגדה המערבית. שנה וחצי לאחר הפינוי הוקמה במקום ישיבה ותלמידיה פוקדים מדי יום את הנקודה שנמצאת בלב שטחי A ו-B - כשהדרך לשם כולה עוברת בשטחי הרשות הפלסטינית שעדיין נמצאים בשליטה ביטחונית ישראלית.
בזמן שהשטח מוגדר כאסור לשהייה מתוקף צו תיחום של אלוף פיקוד המרכז, שאוסר גם לבנות ולשנע מבנים למקום, כ-40 תלמידים ומורים בישיבה שהוקמה בחומש מגיעים למאחז ולנים בו שבעה ימים בשבוע בגיבויו של ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שאף מביא חברי כנסת ושרים לסיורים במקום.
בניגוד ליישובי גוש קטיף שפונו ב-2005, הנוכחות הישראלית בשומרון הובילה לכך שמעת לעת עולה דרישה לבטל את חוק ההתנתקות כדי לסלול מחדש את הדרך לבנות בצפון השומרון. ראוי לציין כי לעומת חומש, שעשרות ישראלים מתגוררים בו בניגוד לחוק, יש גם את גרעיני ההתיישבות במאחז שא-נור שפונה גם הוא, אך הם מגיעים לאזור מעת לעת בתיאום עם הצבא.
דימנטמן, תושב שבי שומרון בן 25 במותו, נשוי ואב לתינוק, נורה בשעה שנסע ברכב סמוך למאחז יחד עם עוד שלושה צעירים מהישיבה הפועלת במאחז חומש. מותו נקבע בדרך לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. הרכב שבו נסעו הצעירים ספג לפחות 16 קליעים.
כשתי יממות אחרי הפיגוע לכדו כוחות צה"ל, שב"כ וימ"מ את המחבלים בכפר סילת אל חרתיה.
במקביל למצוד הגיעו כ-50 יהודים, בהם ארבע משפחות עם ילדים, לגבעת חומש עם משאית וציוד לבניית ארבעה מבנים יבילים וביקשו להקים התיישבות קבועה בחומש. בצומת הכניסה להתיישבות הם נעצרו על ידי הצבא – ובתגובה הם פרקו את הציוד והעלו אותו רגלית.