רצף הפיגועים נמשך: צעיר בן 25 נרצח הערב (ה') בפיגוע ירי סמוך למאחז חומש שבצפון השומרון. הוא נורה בשעה שנסע ברכב סמוך למאחז, ושני צעירים נוספים ששהו עמו ברכב נפצעו מהירי באורח קל. הצעיר שנהרג פונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, אך מותו נקבע בדרך לשם. הפצועים האחרים פונו לבית החולים מאיר בכפר סבא. אדם נוסף ששהה ברכב לא נפגע.
רכבם של הצעירים ספג לפחות 16 קליעים, וככל הנראה הירי בוצע ממארב באחד השיחים בצד הדרך. כוחות צה"ל גדולים שהוזעקו למקום מבצעים סריקות באזור, וכן חוסמים את הדרכים המובילות לכפרים הפלסטיניים הסמוכים. במצוד אחר חוליית הירי שותפים גם גורמים בשב"כ.
9 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
16 קליעים לפחות. רכב הצעירים שרוסס ביריות
(צילום: אלישע בן קימון)
9 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
(צילום: אלישע בן קימון)
9 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
(צילום: אלישע בן קימון)
9 צפייה בגלריה
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
תיעוד מזירת האירוע סמוך ליישוב חומש בשומרון
(צילום: אלישע בן קימון)
המאחז שסמוך לו אירע הפיגוע פונה עוד בהתנתקות ב-2005, אך בשנים האחרונות מאויש על-ידי בחורי ישיבה שהוקמה במקום. אנשי הישיבה אמרו כי השלושה נורו כשיצאו מהמאחז עם רכבם. בצה"ל אומרים כי נקודת המפגש של הפצועים עם הכוחות לא הייתה שם: הפצועים המשיכו ברכבם לשבי שומרון, שם טופלו ופונו לבתי החולים מאיר ובילינסון, כשאחד מהם נפטר מפצעיו בדרך. כוחות צה"ל פתחו גם בסריקות כדי לאתר את נקודת הירי המדויקת.
חובשי רפואת חירום במד"א אריה אלטר ויוסף דסקל סיפרו כי "כשהגענו למקום ראינו את הרכב בסמוך לשער האחורי של היישוב. במושב האחורי ישב צעיר בשנות ה-20 לחייו, מחוסר הכרה עם פצעי ירי בגופו. בסיוע כוח רפואה של צה"ל הענקנו לו טיפול רפואי וביצענו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות שבסופן נאלצנו לקבוע את מותו. נהג הרכב ונוסע נוסף היו בהכרה מלאה והתהלכו במקום כשהם סובלים מפציעות קלות משברי הזכוכיות. הענקנו להם טיפול רפואי מהיר בשטח ופינינו אותם לבית החולים כשמצבם מוגדר קל".
9 צפייה בגלריה
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
אירוע ירי סמוך ליישוב חומש בשומרון
( מתוך google maps )
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הירי, הערב
(צילום: אביה דויטש, TPS)
המאחז הלא חוקי בחומש הוקם כבר ב-2005, אחרי הפינוי בהתנתקות, ובישיבה שם לומדים צעירים בודדים. הם מגיעים לשם בבוקר ועוזבים בערב, אך חלקם ישנים שם. לאחרונה התגברו התקריות הלאומניות והחיכוכים מול הפלסטינים בכפרים הסמוכים, ומעת לעת נרשמו שם אירועי אלימות ויידוי אבנים ובקבוקי תבערה. רק לפני כחודש נתלה שם דגל עם צלב קרס, שאותו הסירו המתנחלים.

בחמאס מיהרו לברך, השר בר-לב: "הטרור הפלסטיני מרים ראש"

מטעמו של ראש הממשלה נפתלי בנט נמסר הערב כי קיבל עדכון ראשוני על הפיגוע. "יחד עם כל עם ישראל, אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתו של הנרצח בפיגוע הקשה שאירע הערב בשומרון, ומאחל החלמה מהירה לפצועים", מסר בנט. "כוחות הביטחון ישימו את ידם על המחבלים במהרה. אנו נבוא עמם חשבון".
השר לביטחון פנים עמר בר-לב מסר: "פיגוע קשה ליד חומש הערב. הטרור הפלסטיני מרים שוב את ראשו המכוער. תנחומיי למשפחתו ויקיריו של בן הישיבה שנרצח והחלמה מהירה לפצועים. אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם וְלֹא אָשׁוּב עַד כַּלּוֹתָם". את דבריו אלו אמר בר-לב כשברקע סערת דבריו על "אלימות המתנחלים" לכאורה, אמירה שממנה סירב לסגת, אם כי בהמשך חידד ואמר כי מדובר באלימות מצד "מתנחלים קיצונים".
9 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
השר עמר בר-לב הבטיח "לרדוף את האויב". ברקע: סערת דבריו על "אלימות המתנחלים"
(צילום: יואב דודקביץ')
גם שר הביטחון בני גנץ פרסם הודעת תנחומים בעקבות הפיגוע - והבטיח אף הוא שכוחות הביטחון ישימו ידם על המפגעים: "משתתף בצער משפחת הנרצח הערב בפיגוע בשומרון ומבקש למסור רפואה שלמה לפצועים הנוספים. כוחות הביטחון ישימו את ידם על המחבלים. אנו ממשיכים בהגברת העירנות והדריכות מול הטרור ביהודה ושומרון, וממשיכים לפעול בכל האמצעים ובכל הזירות מול ארגוני הטרור".
בחמאס, כפי שעשו כמעט אחרי כל פיגוע בשבועות האחרונים, מיהרו לברך על הפיגוע הקטלני הערב - אך לא קיבלו אחריות עליו. בכיר ארגון הטרור, איסמאעיל רדואן, אמר כי הוא "תגובה טבעית על פשעיה של ישראל" וכי הוא "מוכיח את הנכונות לגישת ההתנגדות". בהמשך נמסר בהודעה מטעם חמאס: "מברכים על הפיגוע ההרואי בשומרון נגד חיילי צבא הכיבוש ומתנחליו הרוצחים, כחלק מהתרחבותה של המהפכה של עמנו הפלסטיני בכל זירות המאבק. פיגוע זה מוכיח שוב שהעם הפלסטיני ההרואי בגדה המערבית ימשיך במאבקו הלגיטימי עד שהכובש ומתנחליו יגורשו מכל אדמתנו".

דוקרת בת 14, דורס בן 15: רצף הפיגועים

הפיגוע הערב מצטרף לשורה ארוכה של פיגועים בשבועות האחרונים. רק לפני כשבוע אירע הפיגוע בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, שבו דקרה מחבלת בת 14 בסכין תושבת יהודייה לעיני ילדיה, בזמן שהללו צעדו למסגרות החינוך בבוקר. האם נפצעה באורח קל בלבד, והמחבלת נעצרה בהמשך בבית ספרה בשכונה - כשבתיקה ספרים עם תכני הסתה המעודדים טרור.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
המחבלת בת ה-14 שדקרה לפני שבוע יהודייה בשייח ג'ראח, וזירת האירוע
(צילום: יואב דודקביץ)
אותו פיגוע אירע יומיים בלבד לאחר פיגוע דריסה במעבר תאנים בשומרון, שבו נפצע באורח בינוני מאבטח שנדרס על-ידי מחבל בן 15. יומיים לפני כן דקר מחבל את אברהם אלמליח בשער שכם בירושלים, ופצע אותו באורח בינוני-קשה. בשני המקרים הללו חוסלו המחבלים.
כשבועיים לפני כן נרצח ביריות אלי קיי בירושלים, על-ידי פעיל הזרוע המדינית של חמאס פאדי אבו שחיד, שהרבה לשאת דרשות במסגדים באזור ירושלים. אבו שחיד חוסל בזירה אחרי שהצליח לפצוע ארבעה בני אדם נוספים מלבד קיי, אחד מהם שמצבו הוגדר קשה ובהמשך שוחרר מטיפול נמרץ.
כמה שעות לאחר רצח קיי, תקף שוהה בלתי חוקי פלסטיני זוג מבוגר שהלך ביפו - ופצע גבר בן 67 באורח בינוני. הוא נמלט, אך נתפס תוך זמן לא רב. ארבעה ימים לפני שני הפיגועים הללו נפצעו לוחם ולוחמת מג"ב באורח קל ובינוני בפיגוע דקירה בשער שכם, והצליחו להשתלט על המחבל ולהרוג אותו.

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר בעקבות הירי הערב: "ממשלת ישראל מאבדת את ההרתעה. אנחנו המתיישבים בשומרון ואיתנו כל עם ישראל, ננצח את הטרור הזה, אנחנו ננצח אותם ואני דורש וקורא בזמן הזה מהממשלה להפוך את הדיסקט. הממשלה הזו, בין אם בחרנו בה ובין אם לא, היא אחראית על הביטחון של כל אזרח במדינת ישראל. לא יכול להיות שפעם אחר פעם אזרחים נורים במקומות מרכזיים במדינת ישראל".
בהמשך פרסם דגן הודעה נוספת, שבה קרא להסדיר את מעמדו של מאחז חומש בתגובה לפיגוע. "התשובה לרצח הנורא הזה חייבת להיות אישור של ישיבת חומש וחידוש ההתיישבות ביישוב לאלתר, זו התשובה הנכונה לטרור ולגל הפיגועים הקשה הפוקד בימים אלו את ירושלים, השומרון וכל רחבי הארץ".