3 צפייה בגלריה
גדעון סער  ואסתר חיות
גדעון סער  ואסתר חיות
גדעון סער ואסתר חיות
(צילום:אלכס קולומויסקי)
התפתחות חסרת תקדים: בחירת ארבעת השופטים החדשים לבית המשפט העליון צפויה להידחות לפחות בשלושה חודשים, על רקע חוסר ההסכמה בין חברי הוועדה לבחירת שופטים. ההערכה הגוברת בצמרת מערכת המשפט היא שיו"ר הוועדה, שר המשפטים גדעון סער, וכן נשיאת העליון אסתר חיות, מתכוונים לפתוח מחדש את רשימת המועמדים לבית המשפט העליון.
הרשימה מונה עתה 24 מועמדים, וסער וחיות מתכוונים לאפשר לחברי הוועדה להציג מועמדים נוספים, בניסיון מחודש להגיע להסכמות. כך מתברר הערב (יום א') בעקבות שיחות חשאיות שהתנהלו בין חברי הוועדה בשבועיים האחרונים, ושגם במסגרתן לא הושגו פשרות.
ההערכה היא שהשר סער והנשיאה חיות יבחרו, בינתיים, למנות שופט נוסף לעליון כמינוי זמני "בפועל", נוסף לשופט שאול שוחט שמונה לשופט זמני בעליון בחודש שעבר. המטרה: למלא את השורות בבית המשפט העליון ולהקל על העומס.
3 צפייה בגלריה
דיון בבית המשפט העליון מ2014
דיון בבית המשפט העליון מ2014
בית המשפט העליון, ארכיון. ארבעה תקנים מתפנים
(צילום: יואב דודקביץ)
מינוי שופטים זמניים לעליון, לפרק זמן קצוב של חצי שנה, הוא נוהג שהופסק כבר לפני 15 שנה, כיוון שמדובר במהלך שעוקף את הוועדה לבחירת שופטים. מי שביטל את הנוהל הזה, שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, טען כי הוא פוגע גם בעצמאות השפיטה, מאחר שהשופטים מעוניינים לרצות את מי שיחליט אם המינוי יהפוך לקבוע.
ההחלטה המסתמנת להרחיב את שורת המועמדים – ובכך לדחות את בחירת השופטים החדשים – מגיעה כאמור על רקע הניסיון הכושל להגיע להסכמות בין חברי הוועדה על המינויים. הדיון המכריע בנושא נדחה על ידי סער לפני שבועיים וחצי, מחשש שכינוס הוועדה ללא הסכמות מוקדמות יהפוך אותה לזירה לוויכוחים פוליטיים, ולהטלת דופי במועמדים לכס השיפוט העליון.
מאחורי הרצון להסכמות עומד חוק שסער עצמו אחראי לחקיקתו ב-2008, ואשר קובע שעל מנת לבחור שופט עליון יש להשיג הסכמה של לפחות שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה. תכלית החוק של סער היא להשיג הסכמות ופשרות בין כל חלקי הוועדה על מנת לבחור את המועמדים הטובים והמוסכמים ביותר, ובכך להגביר את אמון הציבור בבית המשפט. הוועדה אמורה לבחור ארבעה שופטים לעליון במקום שני השופטים שכבר פרשו לאחרונה – חנן מלצר ומני מזוז – ושניים נוספים שיפרשו לגמלאות באפריל: ניל הנדל וג'ורג' קרא.
3 צפייה בגלריה
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
השרה שקד. דורשת שופטים שמזוהים עם הימין
(צילום: מוטי קמחי)
לקראת הישיבה שבוטלה בחודש שעבר התברר כי ישנם שני מכשולים מרכזיים בדרך להסכמות. שרת הפנים איילת שקד שחברה בוועדה, וכן ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), נציג האופוזיציה בוועדה, דרשו להכניס שופטים שנחשבים מקושרים לימין.
מכשול מרכזי נוסף הוא דרישת חברי לשכת עורכי הדין שאחד מארבעת השופטים שייבחרו יהיה עורך דין פרטי. אולם, אף אחד מארבעת עורכי הדין הפרטיים שהוצעו כמועמדים לא זכה להסכמה מצד שבעה מחברי הוועדה. אף על פי כן, עומדים נציגי הלשכה בוועדה, עורכי הדין אילנה סקר ומוחמד נעמנה, על כך שאחד המינויים יהיה של עורך דין פרטי.
לאחר שהודיע על ביטול הישיבה לפני שבועיים אמר סער: "למרות מאמצים רבים שנעשו במטרה לגבש הסכמה לבחירת שופטים בהתאם לדרישת החוק – הדבר לא צלח לפי שעה. כשר המשפטים אני מודע לאחריות המוטלת עליי לבחירה מאוזנת שתעצב את דמותה של ערכאת השיפוט הגבוהה ביותר לשנים הבאות. מימוש אחריות זאת מחייבת מחד פשרות ומאידך – בחירה שתשקף את החתירה למגוון ולאיזון בהרכב בית המשפט העליון. אחריות זאת לא אוכל לממש על ידי תפיסה של 'בחירה בכל מחיר'. אני מקווה שנוכל להגיע להבנות ולהסכמות הנדרשות תוך זמן לא רב".