בית המשפט המחוזי בלוד גזר בצהריים (ראשון) מאסר עולם על המחבל חליל דויכאת, שרצח את הרב שי אוחיון בפיגוע בפתח תקווה לפני כשנה וחצי. בנוסף, קבע בית המשפט כי המחבל ישלם למשפחת הנרצח פיצוי בגובה 258 אלף שקלים.
"איבדנו את הדבר הכי יקר לנו בעולם, שום דבר לא יחזיר את שי", אמרה בתום הדיון אלמנתו של אוחיון, סיון. "המטרה של המשפט הזה הייתה מלחמה בטרור. ציפינו שההרתעה תהיה הכי חמורה שאפשר כדי שתושבי ישראל יחושו כאן הגנה וביטחון. העונש שלו סמלי ביותר על מעשה אכזרי ונאלח שהוא עשה".
היא הוסיפה כי עם הקראת גזר הדין המחבל "רצה לצאת החוצה עם קריאות ניצחון. התחושה מאוד קשה. לא ציפיתי לראות אותו עושה משהו אחר. אין לי שום מחשבה שיש לו צלם אנושי. כל מה שיש בו זה שנאה מושרשת לעם היהודי. אם הוא היה יכול, הוא היה עושה את זה שוב. אם הוא ישוחרר, הוא יעשה את זה שוב, אין לי שום ספק".
4 צפייה בגלריה
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
 ח'ליל עבד אלחאלק מחמד דויכאת
אחרי הפיגוע, שקל לדקור אדם נוסף. המחבל דויכאת ואוחיון
(צילום: יריב כץ)
הפיגוע התרחש בסמוך לצומת סגולה ב-26 באוגוסט 2020 בשעת צהריים. אוחיון (39), תושב פתח תקווה, נשוי ואב לארבעה ילדים, נדקר למוות על-ידי דויכאת, בן 46 מהכפר רוג'ייב שבאזור שכם. דויכאת רצח את הרב אוחיון ממניע לאומני.
"לבית המשפט הוגשו שני תסקירים אודות נפגעי עבירה, האישה, ארבעת הילדים, אמו של המנוח, אחיו ואחיותיו. התסקירים מפרטים בהרחבה את תוצאות האובדן הפתאומי של הבעל, האב, הבן והאח, הטראומה, הזעזוע והקושי הרב לחזור לחיי שגרה", נכתב בגזר הדין. "במסגרת הטיעונים לעונש העידה האלמנה סיון ותיארה בכאב גדול את המנוח כאבא אוהב, תומך, המצפן של המשפחה כולה. סיון תיארה את הבור הענק שהותיר המנוח, את הקושי שלה ושל כל אחד מילדיה לתפקד ולחיות בלעדיו".
עוד נכתב בגזר הדין כי "הזעזוע שעברו יקיריו של המנוח הותיר אותם מתמודדים כל אחד בדרכו עם הכאב, הגעגוע והקושי בתפקוד היומיומי. בנסיבות שכאלה לא יכול להיות ספק כי המעט שניתן לעשות לצד הענשיה של מאסר עולם חובה היינו לחייב את הנאשם בפיצוי האלמנה בסכום המקסימלי הקבוע בחוק שגם הוא הינו סימלי".
4 צפייה בגלריה
סיון אוחיון
סיון אוחיון
סיון אוחיון, אלמנתו של הרב שי אוחיון, בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
השופטים
השופטים
השופטים בדיון
(צילום: יריב כץ)
מהפרקליטות נמסר לאחר הקראת גזר הדין כי "בימים מתוחים אלה, יש בגזר הדין שניתן היום מסר. ראשית מסר לכל מי שבוחר בדרך הטרור ויידע שבית המשפט לא ייעשה עמו חסד. שנית, מסר לכל אזרח במדינת ישראל, שיידע כי מערכת אכיפת החוק והפרקליטות, כחלק ממנה, ימשיכו במאבק הבלתי מתפשר באלימות ובטרור. הרב אוחיון נרצח בנסיבות מחמירות, וטוב עשה בית המשפט שקיבל את עמדת הפרקליטות והטיל על רוצחו גם עונש מאסר עולם וגם את הפיצוי הכספי המקסימלי בחוק".
עו"ד חיים בלייכר, המייצג את משפחו של אוחיון, אמר בתום הדיון: "תיק המחבל הרוצח הגיע לסיומו. הפרקליטות ובית המשפט עשו את תפקידם. התחושה של אזרחי ישראל היא שלא יכול להיות שזה יסתיים בבית המשפט. מדובר בטרור שהוא מגובה ולא נעצר. לצערנו הוא מקבל כספים שמועברים דרך ישראל ובאישורה. אין באמת רצון ולא משתמשים בכלים כדי למגר את הטרור. חשוב שלא יהיו עוד משפחות של אלמנות ויתומים, צריך להפעיל את הכלים האלה של גירוש משפחות".
4 צפייה בגלריה
זירת אירוע הדקירה בפתח תקווה
זירת אירוע הדקירה בפתח תקווה
בחקירה שחזר המחבל את מעשיו. זירת הפיגוע בפתח תקווה
(צילום: AP)
מכתב האישום שהגיש עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז עלה כי דויכאת החליט להמית באמצעות סכין אזרח או חייל ישראלי ויהודי, "למען פלסטין, העם הפלסטיני, מסגד אל-אקצא ואללה". הוא נטל סכין ממטבח אתר הבנייה שבו עבד באותה עת, וחיפש במשך כשעה אחר קורבן והזדמנות מתאימים לביצוע הפיגוע.
בשעה 13:15, כך לפי כתב האישום, הבחין דויכאת באוחיון שצעד מולו. הוא שלף את הסכין מכיס מכנסיו, דקר את הרב אוחיון שלוש דקירות עמוקות ופצע אותו פצעים אנושים. עובר אורח שהבחין במתרחש זרק לעבר המחבל חפץ, וזה הניח למנוח. המחבל החזיר את הסכין המגואלת בדם לכיס מכנסיו והחל להתרחק, תוך שהוא שוקל לדקור באופן דומה ישראלים יהודים נוספים. לאחר מכן השתלטו שוטרים על הנאשם ועצרו אותו.
מחקירת המחבל עלה כי כמה ימים לפני הפיגוע הוא שהה בשטח ישראל, זאת בניגוד להיתר העבודה שקיבל, שלפיו הוא רשאי לעבוד בישראל אך צריך לחזור לאזור מגוריו בסוף כל יום עבודה. עוד עלה כי לקראת הפיגוע הוא הצטייד בסכין, שאיתה הגיע אל הצומת ובאמצעותה דקר למוות. בחקירה הוא שחזר את מעשיו.
בנובמבר האחרון הודה דויכאת במסגרת הסדר טיעון כי רצח את הרב אוחיון ממניע לאומני, והורשע ברצח בנסיבות מחמירות של מעשה טרור. במסגרת הסדר הטיעון הוגש כתב אישום מתוקן והוסכם על עונש של מאסר עולם, והפרקליטות ביקשה בנוסף גם להשית עליו את הפיצוי הכספי המרבי.