1 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא בראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
כחודש לאחר חשיפת מחדל ההפריה בבית החולים אסותא בראשון לציון, בית המשפט מחוזי מרכז בלוד ידון מחר בבוקר (שלישי) בערעור שהגישה האישה ההרה, נגד החלטה שהתקבלה בבית המשפט למשפחה בראשון לציון לבקשת ההורים שהעובר קשור אליהם גנטית לכאורה. מדובר בדיון דרמטי בנוגע לאחת מהשאלות הרגישות העולות מהפרשה הנמצאת במחלוקת משפטית.
אחת השאלות שמעלה הפרשה, ומעולם לא נדונה ונפסקה בישראל, היא מה גובר במקרה כזה שמקורו ברשלנות - הקשר הגנטי או הקשר הפיזי, כשלשני ההורים הביולוגיים, לכאורה, יש קשר לילד בעוד שרק לאישה ההרה יש קשר פיזי ישיר לעובר. כמו כן, עולה השאלה, מה היא "טובת הילד" כשייוולד, עם איזה מבני הזוג עליו לחיות, עם ההורים הביולוגיים או עם האישה שנשאה אותו בהיריון.
במקביל, יש שאלה משפטית אחרת. בעוד ההורים הביולוגיים רוצים לוודא שהעובר אכן קשור אליהם בבדיקה גנטית, האישה ההרה ובן הזוג שלה מתנגדים להעביר את המידע הגנטי לצד ג' 'ואינם מוכנים לאפשר את הבדיקה מטעמי פרטיות וחיסיון מידע רפואי. עריכת הבדיקה מחייבת את אישורם או פסיקה של בית המשפט.
בינתיים הדיונים בפרשה בבית המשפט מתנהלים מאחורי "דלתיים סגורות". בימים הקרובים בית המשפט יכריע אם לבטל את הדלתיים הסגורות. מסתמן ששני הצדדים בפרשה אינם מתנגדים לפרסום ההחלטות המשפטיות כל עוד יישמר חיסיון מלא על הפרטים המזהים שלהם.
לפי המידע שאסף בית החולים אסותא, אם לא יימצא קשר גנטי לאותם הורים שעתרו לבית המשפט, שהם בעלי הסיכוי הגובה ביותר להיות קשורים גנטית לעובר, יש עוד שבעה זוגות הורים שיכולים להיות בעלי קשר גנטי לעובר, אך בסבירות נמוכה יותר.
לפני כשבועיים שלחה האישה ההרה מכתב לאם הביולוגית, לכאורה, שבו ביקשה ממנה: "הניחי לי ללדת בשקט את פרי בטני. הבנתי שיש לך עוד עוברים. אני מתחננת, יש לך אפשרות להרות מהם. תעשי זאת וכל אחת תלך לדרכה בשקט עם האמת שלה, האהבה שלה לילדיה והאלוהים שישמור על כולנו".
עורכי הדין גלית קרנר ואסף שרעף, המייצגים את האישה ההרה, מסרו: "הרשלנות הרפואית באסותא היא מקרה נדיר שטרם התגלה בארץ ופתח תיבת פנדורה".
עורכי הדין שירה פרידן ושמואל מורן המייצגים את ההורים הביולוגיים סירבו להגיב.