1 צפייה בגלריה
ראני באשה ומכתב הפיטורים של בר-לב
ראני באשה ומכתב הפיטורים של בר-לב
ראני באשה ומכתב הפיטורים של בר-לב
לפני כמה חודשים ביקשו שלושה פרקליטים – גלעד ארליך וגנית גדות מפרקליטות מחוז מרכז, ותהילה גלנטה מפרקליטות מחוז דרום – להעביר מידע לוועדת הבדיקה הממשלתית על אודות התנהלות שב"ס. בכירי הפרקליטות ובהם גם המשנה החדש לפרקליט המדינה, עו"ד אלון אלטמן, לא כל כך התחברו לבקשת הפרקליטים וטענו שאין זה מתפקידם. למורת רוחם של אותם בכירים, הפרקליטים התעקשו ודיווחו לוועדה. העובדה שבכירי הפרקליטות ניסו למנוע מאותם פרקליטים להעביר מידע לוועדת החקירה של שב"ס – ממחישה שוב עד כמה מנסה המערכת בעיקר להגן על עצמה.
לא מדובר רק בפרשת "סרסור הסוהרות", אלא בטיוח הגדול של הפרשה החמורה ובניסיון של המערכות לשמור על עצמן. גורמים בוועדת הבדיקה הממשלתית למחדל בריחת האסירים מכלא גלבוע סיפרו שיו"ר הוועדה, השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין, הזדעזע כשקרא את תיק החקירה ועוד יותר מכך שאיש לא הועמד לדין. כשראש אגף משמעת בשב"ס, עו"ד ריבי שפירא, העידה בפני ועדת הבדיקה שאל אותה היו"ר פינקלשטיין: "את יודעת מה זה סרסור בסוהרות?".
שפירא השיבה: "קבלת תמורה עבור שירותי מין".
היו"ר פינקלשטיין ענה: "זה תיווך, לאו דווקא בענייני מין. עטאללה רוצה בנות, דווקא בנות, הקמ"ן דואג שיבואו אליו בנות ודורש ממפקד המשמרת שיעבירו סוהרות לעטאללה. זה סרסור", קבע פינקלשטיין – והוא צודק. ולמרות העובדה המחרידה הזו הפרקליטות ממשיכה לגרור רגליים בתיק ולהביע דה-פקטו חוסר אמון בסוהרות, וכך גם היחידה הארצית לחקירות סוהרים במשטרה.
פרקליט המדינה, עמית איסמן, פתח מחדש את תיק החקירה לפני כחצי שנה. זה היה צעד חשוב, אך מאז לא נעשו פעולות חקירה משמעותיות, ושוב עולה החשד כי פתיחת התיק נעשתה בשל לחץ תקשורתי. לאיסמן יש עדיין הזדמנות להוכיח שאכן רוח חדשה נושבת בפרקליטות, אך השאלה היא אם הוא יבחר שלא להכעיס את המשנה לפרקליט המדינה, מומי למברגר, שסגר את התיק מחוסר ראיות ב-2019, או שיפתיע ויוכיח שחקר האמת הוא נר לרגליו.
בעולם מתוקן קצין המודיעין לשעבר, ראני באשא, היה עומד לדין פלילי על מעשיו, לאחר שהודה בחקירת המשטרה כי שיבץ סוהרת מהאגף הפלילי לאגף הביטחוני בכלא גלבוע רק כי מחבל דרש זאת. הוא לא הש"ג בפרשת "הסרסור בסוהרות" – הוא זה שנענה לכאורה לדרישותיו של המחבל עטאללה ואי אפשר להסתפק בפיטוריו ולומר שבכך הפרשה הגיעה לסיומה.
באשא אינו הקצין היחיד שלגביו התלוננו הסוהרות על כך שידע שהן מוטרדות מינית ולא עשה דבר. הסוהרות מכלא גלבוע התלוננו במשטרה גם על ניסים פיניש, שכיהן כקצין המודיעין של הכלא לפני באשא. כשאחת הסוהרות ניגשה לקמ"ן פיניש וסיפרה שעטאללה נוגע בה ומטריד אותה, הוא השיב לה: "אל תתייחסי אליו, הוא כל הזמן מבקש שהסוהרת הגבוהה והיפה תבוא לעבוד". הדבר הזה הצליח איך שהוא לעבור מתחת לרדאר המשטרה, שחקרה את פיניש והתיק נגדו נסגר ב-2019 מחוסר אשמה.
לירן לוי כתבלירן לויאמיל מושאילוב
בתווך היו גם מפקדי המשמרת שהיו עושי דברו של קצין המודיעין, והם היו אלה שהיו מודיעים לסוהרות: "הקמ"ן דרש אותך באגף של עטאללה", מבלי להתנגד לבקשה ומבלי לדווח עליו. למעשה, מפקדי המשמרת ואנשי סגל נוספים בכלא גלבוע, שידעו בזמן אמת שהקמ"ן דורש לשבץ סוהרות ספציפיות באגף הביטחוני, לא התנגדו לבקשותיו ולא עשו דבר. גם הם היו צריכים לתת על כך דין וחשבון פלילי, אבל בעולם שבו המשנה לפרקליט המדינה, למברגר, טוען שלא מצא אצל קצין המודיעין את היסוד הנפשי לביצוע עבירה פלילית - אין מה לצפות שקציני המשמרת שמילאו אחר דרישותיו ייתנו על כך את הדין.
אם תקום ועדת חקירה ממלכתית שתתמקד בשאלה "איך ייתכן שתיק חקירה עם חשדות כל כך חמורים טויח באופן כזה", היא לא תתקשה בעבודתה. הזלזול של פרקליטות המדינה בתיק החקירה שנפתח ביוני 2018 עם חשיפת הפרשה היה בולט לאורך כל הדרך, והטיוח גלוי לעין וזועק לשמיים.
כנראה שהצדק בפרשה הזו יגיע מהתביעות האזרחיות שהגישה עו"ד קרן ברק שמייצגת את כלל הסוהרות שנפגעו בפרשה. צדק מכיוונה של הפרקליטות לא נראה בשלב זה באופק.
לירן לוי הוא כתב המשטרה של ynet ו"ידיעות אחרונות"