2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו. ספק אם ריכוך יעזור
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun/Pool)
אלה ימים גורליים לישראל שבהם נדמה שאנו חוזים לראשונה בהתפרקות מודל צבא העם. לרגע התנתקתם מהסמארטפון וכשחזרתם אליו גיליתם על עוד עצומה שנחתמה – על ידי לוחמים, טייסים או מוחים אחרים - שמודיעים על פרישה מהתנדבות לשירות מילואים בצה"ל על רקע המהפכה המשפטית. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמנם בחר בסוף השבוע להעביר מסר שלפיו "אפשר להסתדר בלי כמה טייסות אבל אי אפשר להסתדר בלי ממשלה", אבל את האמת גם הוא יודע. דווקא אי אפשר להסתדר בלי כמה טייסות. וגם לא בלי טייסים מאומנים שנעדרים לחודש או חודשיים וכשירותם נפגעת. המסר של נתניהו יועד בעיקר למוחים: אין לכם סיבה להמשיך, אני לא אתקפל. ובכן, המסר לא נקלט. המחאה רק גואה.
לכך מתווספים גם היחסים עם ארה"ב. הבוקר פורסם ב"ניו יורק טיימס" שהנשיא ג'ו ביידן שלח מסר לנתניהו לעצור מיד את החקיקה. בתגובה טען ראש המל"ל צחי הנגבי שהאמירה הזו כלל הועלתה בשיחה, אבל אנשי נתניהו בוחרים להתעסק בפרט שולי ולא במהות. זה כלל לא משנה אם הדבר נאמר לנתניהו או לא. מה שחשוב הוא שנשיא ארה"ב קרא אליו את הפרשן הבכיר של העיתון החשוב בארה"ב, תום פרידמן, ותדרך אותו נגד הרפורמה ונגד נתניהו. מי שמכיר את האמריקנים ואת האופן שבו הם מנהלים את הדיפלומטיה שלהם, יודע שאחרי אמירה כזו, דהירה של נתניהו לאישור החקיקה תיתפס כיריקה בפרצופו של הנשיא. וזה עלול לעלות לכולנו ביוקר.
לכאורה, בפני נתניהו עומדת האפשרות לעצור, אלא שעצירה בשלב זה עלולה להביא לפירוק הממשלה. היא גם תהיה מכה קשה לבייס הימני שכבר כמה חודשים מסתובב חפוי ראש ומתוסכל מכך שהממשלה שבה בחר לא מושלת. פעילי ליכוד שנפגשים בימים האחרונים במשכן הכנסת עם בכירי הח"כים והשרים מעבירים מסר קשה: "בפעם הבאה אנחנו לא מגיעים להצביע. אנחנו איתכם גמרנו". המסרים האלה מחלחלים גם ללשכת נתניהו. הזעם של הימין שעלול להתפרץ בקרוב, אמר לי פעיל מרכזי מאוד, לא פחות מסוכן מהזעם של השמאל שמבעיר את איילון וחוסם צירי תנועה מרכזיים.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין  במליאת הכנסת
יריב לוין  במליאת הכנסת
יריב לוין בכנסת. מה יעשה אם נתניהו ילחץ על הברקס?
(צילום: אלכס קולמויסקי)
איומיו של שר המשפטים יריב לוין להתפטר אמנם לא מומשו עד כה, אבל הרכבת של הקואליציה דוהרת כל כך מהר לעבר חוק צמצום עילת הסבירות, כך שמשיכה של נתניהו בבלם החירום עלולה לטלטל אותה עד כדי פירוק. אולי של המחנה כולו. ייתכן שלנתניהו פשוט לא יהיה לאן לחזור אף שלשותפיו אין לאן ללכת.
נתניהו ניווט לנקודה בלתי נסבלת מבחינתו וכעת עומדות בפניו שתי בחירות רעות. יחוקק? ישלם מחיר ציבורי-מדיני-ביטחוני קטלני. יעצור? ישלם מחיר פוליטי הרסני. סביר להניח שכדי לנסות להיחלץ מהמבוך הוא ינסה לרכך, אפילו חד-צדדית, את נוסח החוק בתקווה שהמחאה תיחלש. אלא שהסוסים כבר ברחו מהאורווה וספק רב אם שינוי נוסח זה או אחר ירגיע את מי שרואים במהלכי החקיקה את סוף המדינה.