מאות אנשי מילואים מיחידות שדה, רובם מחטיבות חי"ר לצד סיירות כמו שלדג והשייטת, מתכוונים הערב (יום ד') לחתום יחד על מסמך של אי-התנדבות לשירות מילואים. לדבריהם משתתפי המפגן לא חתמו עד כה על עצומות אחרות של אי-התנדבות, והם מדגישים כי יפסיקו את שירותם באופן מיידי, ולא רק לאחר האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות. החתימה ההמונית - בצעד של הסלמה נוספת במחאת המילואימניקים נגד המהפכה המשפטית - תיערך לפי הודעה שפרסמו הבוקר מארגני האירוע בשעה 18:00 ברחבת מוזיאון תל אביב, מול הקריה.
3 צפייה בגלריה
סא"ל במיל' גיא רוזן, והרמטכ"ל הלוי. "צונאמי" בדרך?
סא"ל במיל' גיא רוזן, והרמטכ"ל הלוי. "צונאמי" בדרך?
סא"ל במיל' גיא רוזן, והרמטכ"ל הלוי. "צונאמי" בדרך?
(צילום: שלו שלום)
בהודעה שנשלחה לאנשי מחאת המילואימניקים נכתב: "הגענו לקו האדום. אין לנו יותר לאן לסגת. החלטתנו נחושה: לא נשרת דיקטטורה. ביום ד' בשעה 18:00, ברחבת מוזיאון תל אביב מול הקריה, יתכנסו אלפי מתנדבי/ות מילואים ויבהירו לממשלה הרומסת את ערכי מגילת העצמאות וערכי צה"ל, מקדמת והורסת את הדמוקרטיה. עד כאן! הפרתם את החוזה עם אזרחי/ות המדינה וחיילי/ות מערך המילואים. שברתם את הכלים ואת הכללים. אם לא תעצרו מיד את מהלכי החקיקה הדורסניים - תמשיכו בלעדינו. בטקס גדול מול שער שאול של הקריה, נתכנס בלב קרוע, ונחתום יחד על מסמך הפסקת התנדבות למילואים עד לגניזה מוחלטת של ההפיכה המשטרית".
המחאה של אנשי המילואים מחוללת גם טלטלה בחיל האוויר, לאחר הודעתם אמש של 161 בכירי מטה חיל האוויר על הפסקת ההתנדבות. סגן אלוף במילואים גיא רוזן, לשעבר מפקד יחידה מבצעית מסווגת בחיל האוויר, יצא הבוקר נגד דבריו של הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אתמול בוועדת החוץ והביטחון, ואמר בריאיון ב-ynet Live כי אי-ההתייצבות לשירות כמחאה על המהפכה המשפטית, "היא הפעלת נשק יום הדין, כי אין לנו ברירה".
לדברי רוזן, "אנחנו נמצאים בפתחו של חורבן בית שלישי. שמעתי שהחוק (ביטול עילת הסבירות) יעבור ביום ראשון, כאילו זו עובדה מוגמרת - ואני אומר שהוא לא יעבור, כי המשמעות שלו הוא חורבן הבית, הרס הצבא והרס היחסים עם ארצות הברית".

3 צפייה בגלריה
 "לקריאה שלו אין שום אפקטיביות". האלוף בר
 "לקריאה שלו אין שום אפקטיביות". האלוף בר
"לקריאה שלו אין שום אפקטיביות". האלוף בר
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
רוזן התייחס כאמור לדברים שאמר הרמטכ"ל הלוי בפתח ועדת החוץ והביטחון, ולפיהם: "הציווי שלנו הוא לשמור על הכשירות ועל הלכידות. כל מי שקורא לאי-התייצבות בצה"ל פוגע בצבא ובביטחון המדינה". רוזן אמר: "אני חייב לומר שזה היה מחזה מאוד עצוב לראות אתמול את הרמטכ"ל, לוחם עתיר זכויות, יושב בוועדת החוץ והביטחון ומקריא איזשהו טקסט נבוב של 'נו, נו, נו'", אמר רוזן. "הרי הוא לא באמת ציפה שזה ישנה ולו בפסיק את המציאות והצונאמי המתקרב".
סא"ל במיל' רוזן התייחס גם להודעה החריגה ששלח מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שבה ביקש מבכירי החיל לקרוא למילואימניקים להמשיך להתייצב, לאחר אותה הודעה של בכירי מטה חיל האוויר על הפסקת התנדבותם. "גם לקריאה הזאת, שלטעמי הייתה לפחות קצת יותר מכובדת, אין שום אפקטיביות", ציין.
הוא הוסיף: "שירתנו בחיל האוויר ובצבא עשרות שנים כשהיו ממשלות ימין ושמאל, כולל עשרים שנות כהונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אי פעם צייצנו בעניין כזה או אחר? הם מבינים היטב שכאן מדובר על שינוי כללי המשטר. כל זמן שהחלטות מתקבלות בתוך חוקי המשחק הדמוקרטיים, הכול בסדר. ברגע שפוגעים ומתנקשים בדמוקרטיה - אנחנו לא במשחק".
רוזן הדגיש כי "נשבענו לשמור על מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית, ולא נשרת תחת דיקטטורה. לא נתלה את יהבנו על האופוזיציה הרופסת הזו. הצונאמי של הפסקת ההתנדבות הולך וגובר". הוא הוסיף כי הערב צפויה הודעה דרמטית של הפסקת התנדבות מצד אלפים, כולל טייסים. "אין שום ברירה".
במקביל, חתמו הבוקר על מכתב 750 יוצאי מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן, שבו קראו לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל להתריע על הסכנות שבהמשך החקיקה: "זו חובתכם, אנחנו בסכנה ברורה ומיידית לביטחון ישראל שלא הייתה כמותה מאז קום המדינה".

ביום ראשון האחרון נערכה שיחה קשה במטה חיל האוויר. 50 אנשי מילואים, מהבכירים ביותר, ניצבו מול מפקד החיל אלוף תומר בר - והתריעו: "הבור עלול להתרוקן". אחד הקצינים הבכירים אמר לאלוף בר כי "האיום אמיתי. אנשים לא יבואו למילואים. אתה חייב להעיר את ראש הממשלה". קצין אחר אמר שהוא מצפה שכולם יהיו יותר אסרטיביים מול נתניהו ויסבירו לו עד כמה המצב קשה: "אנחנו נקרעים מבפנים, האמון נשבר".
הקצינים הבכירים - אנשי מילואים מהמטה המבצעי של החיל - הם אלו שמנהלים את ה"בור" של החיל בזמן לחימה, ובהם כאלה שהיו מפקדי בסיסים כמו תל נוף, חצרים ונבטים ומפקדי טייסות. הם גם אלה שמתכננים את התקיפות בזמני שגרה ומלחמה. הם אלה שטסים בקביעות, מי בטייסות האם ומי כמדריכים בבית הספר לטיסה. או במילים אחרות: אלה לא "חתיארים" לא רלוונטיים, אלא חלק אינטגרלי מפעילות החיל.
הקצינים הזהירו מפני גל של קצינים שיודיעו על השהיית הטיסות שלהם, עד שהממשלה תחזור בה מחקיקת המהפכה המשפטית. הם נמנעו ככל הניתן מהמילה "סרבנות" והצהירו שהם מתנגדים לה, אבל סיפרו על שיחות עם טייסים יותר צעירים לגבי המתרחש בקבוצות הוואטסאפ והזהירו מפני עשרות רבות של טייסי מילואים, שלא יהססו הפעם ללכת עד הסוף, אם תעבור החקיקה העוסקת בעילת הסבירות. לרגע אחד האווירה המתוחה הפכה לאירוע יוצא דופן: מפקד בסיס לשעבר נכנס לעימות קשה עם האלוף בר, שהוגדר על ידי אחד מהנוכחים כאובדן שליטה, שמחייב התנצלות של מפקד הבסיס לשעבר: "מפקד חיל האוויר הוא לא הכתובת אלא נתניהו".

שר הביטחון יואב גלנט, שפנה אתמול בנאום שנשא בטקס לציון 76 שנים ליציאת אוניית המעפילים "אקסודוס" לאנשי המילואים ואמר כי המדינה "זקוקה לכל אנשי הביטחון כדי להצליח במשימת ההגנה" - צפוי להמשיך בקו תקיף כלפי משרתי המילואים שיפסיקו התייצבותם. "אי אפשר להשתמש בסרבנות כדי לכפות עמדה פוליטית", אמר בדיונים.
מבחינתו זו לא אותה מחאה של חודש מרץ. היא לא ספונטנית, היא מאורגנת, היא פוליטית. הוא לא מקבל את ההתנהגות שלהם, אבל יפעל כדי למנוע את התרחבות התופעה. לדברי קצין בכיר אחר בחיל, האיומים האלה הם אמצעי לחץ פסול, ואם יקבלו את דעתם שוב אז כל קבוצת לחץ תעשה שביתה. "הם רוצים לעשות היום משהו לא דמוקרטי, ממה שאולי יקרה בעתיד. אני אומר להם: תמתינו, אל תשתמשו בנשק יום הדין".