"אנחנו תומכים בכל הזכויות הסוציאליות, ויש נקודות שצריך ללבן", כך אמרה לאולפן ynet הבוקר (חמישי) חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה), על רקע החלטת שר האוצר אביגדור ליברמן בנוגע לסבסוד מעונות יום לתלמידי ישיבה. עם זאת הדגישה כי היא תומכת בעמדה שלפיה יש "לעודד את כולם לצאת לעבוד".
ליברמן הודיע אתמול על שינוי בתנאי הסף לקבלת סבסוד למעונות יום, כך שיהיו זכאים לו רק שני הורים שעובדים, כשמטרת השינוי היא לתמרץ את הורי הפעוטות להשתלב בשוק התעסוקה. ההחלטה תשפיע על משפחות חרדיות שבהן האב לומד בישיבה ואינו עובד. גורם נוסף בקואליציה שיצא נגד השינוי הוא שר הבריאות ניצן הורוביץ, שאמר בריאיון לגל"צ כי "ילד הוא ישות בפני עצמה, ואם טובתו היא להיות במעון - אני לא בעד לשלול ממנו את זה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
מתנגדים מתוך הקואליציה. ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
אפרת רייטן
אפרת רייטן
"תומכים בזכויות סוציאליות". ח"כ אפרת רייטן באולפן ynet
(צילום: משה מזרחי )
"אני בעד שכל ילד מכל מגזר יקבל את מיטב הכלים", הוסיף הורוביץ. "את החינוך הכי טוב, את הבריאות הכי טובה ואת התנאים הכי טובים. אני מבין את הצורך שאנשים ייצאו לעבוד, אני רוצה שחרדים ישתלבו בשוק העבודה, אבל לגבי השיטה - אני לא יודע. יש לי ספקות אם זו הדרך לעודד זאת. לא שמעתי אפילו את שר האוצר בעניין, ועדיין לא התקיים דיון". לעומתם, שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד) תמך בהחלטה ואמר כי "ליברמן מגלה אחריות".
את ההחלטה על עצירת הסבסוד יכול שר האוצר לקבל בעצמו ולהוציא אותה מיד לפועל שכן לא מדובר בשינוי תקנות או חקיקה, אלא בשינוי הקריטריונים של מי אמור לקבל סבסוד. ממשרד האוצר נמסר כי השר עדכן את המשרדים הרלוונטיים, אך לא היה צריך את הסכמתם.
הורוביץ: "מבין את הצורך שאנשים יעבדו, רוצה שחרדים ישתלבו בעבודה, אבל לגבי השיטה - לא יודע"
בריאיון לאולפן ynet התייחסה רייטן גם לאמירת ח"כ יעקב ליצמן, שכינה אתמול את שר האוצר "ליברמן מטורף": "אם הייתי מדברת דומה לעשירית מההתנהלות בכנסת, כבר מזמן היו או מעיפים אותי הביתה. ברור שמה שקורה בכנסת מגיע לעוצמות, ללהבות, שאין להן אח ורע. הם האופוזיציה, הם צריכים להילחם על שלהם, אבל מי שקובע זו הרשות המבצעת".
ליברמן עצמו כתב בטוויטר: "אני מתחבר לשותפיי בקואליציה, אכן 'יש מה ללבן', ולילדים צריך להעניק 'מה שהם צריכים' - השכלה ויכולת להשתלב בשוק התעסוקה, להתפרנס בכבוד ולא להתבסס על קצבאות ונדבות".

- ח"כ רייטן, יש לך מסר למשפחות החרדיות שלפיו המהלך לא יקרה? "אני לא יכולה להבטיח הבטחות שאני לא יכולה לעמוד מאחוריהן. אני בטוחה שעוד יהיו דיונים".
השר שטרן הוסיף באולפן ynet כי "ליברמן מנסה לעשות הכול כדי להחזיר לשוק העבודה כמה שיותר אנשים או אפילו לשלב את מי שלא השתלב בו קודם. צריך לסמן יעד, קו של מדיניות. אני מזכיר שנתניהו, בהיותו שר אוצר במשבר כלכלי, נקט צעדים קשים הרבה יותר שבאמת הצילו את המשק. אני יודע שזה לא נעים, שגם בנושא ביטול החל"ת יש הרבה אנשים שסובלים מכך. אבל אני באמת חושב ששר האוצר מגלה פה אחריות".

על התנהלות האופוזיציה אמר שטרן: "ההתנהגות רק מצדיקה את הרחבת החוק הנורבגי. שרים שיושבים בכנסת ימים ולילות לא יכולים להגיע למחרת למשרדים שלהם. אם האופוזיציה רוצה להחזיק את הממשלה יום ולילה, וזו זכותה, אז השרים צריכים לעבוד כמה שיותר. האופוזיציה היא זאת שתומכת או מכריחה את הרחבתו של החוק הזה".
שטרן התייחס גם לחוק איחוד המשפחות שנפל בהצעה, ואמר כי הוא חשוב "לא רק ביטחונית - אלא לשמירה על זהותה היהודית של מדינת ישראל". לדבריו, "אם היו מביאים את חוק הלאום להצבעה בכנסת, האופוזיציה הנוכחית הייתה מתנגדת גם לו. למה? משום שהקואליציה הביאה אותו. ברור שהחוק הזה חשוב לשמירה על הזהות שלנו. וכל השאר - פוליטיקה עצובה.
3 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
"מהלך הגיוני". שטרן על ליברמן
(צילום: עידו ארז)
"החוק הוא ביטחוני, היות שלפי הערכת שב"כ חלק מאותם אנשים שיבואו תחת הכותרת 'איחוד משפחות' הם בעלי פוטנציאל לחבירה לטרור", הוסיף שטרן, "אבל לא כולם מחבלים. השאלה היא אם הדבר מגביר את הסיכון או לא, והתשובה היא כן - זה מגביר את הסיכון.
מטעם שר האוצר אביגדור ליברמן נמסר: "אני מתחבר לשותפיי בקואליציה. אכן 'יש מה ללבן', לילדים צריך להעניק 'מה שהם צריכים' - השכלה ויכולת להשתלב בשוק התעסוקה, להתפרנס בכבוד ולא להתבסס על קצבאות ונדבות".