4 צפייה בגלריה
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
דודי דוד אמסלם ב אולפן ynet
אמסלם, בהרב-מיארה וקרעי. היועמ"שית לא תגן בבג"ץ על החלטתם להדיח את יו"ר הדואר
(צילום: אבי מועלם, מוטי קמחי )
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה הערב (שלישי) לשר התקשורת שלמה קרעי והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם (הליכוד) כי לא תייצג אותם בבג"ץ בעתירות נגד הדחתו של יו"ר דירקטוריון דואר ישראל מישל וקנין. עם זאת, ציינה היועמ"שית במכתב ששלח המשנה שלה עו"ד גיל לימון לשני השרים, כי היא תאשר להם "באופן חריג" ייצוג באמצעות עורך דין פרטי.
עוד צוין במכתב כי החלטת היועמ"שית "מבוססת על כך שמדובר באירוע תקדימי של הפסקת כהונה של יו"ר חברה ממשלתית". בהרב-מיארה טענה גם כי "מקרה זה מעלה שאלות משפטיות עקרוניות בדבר חשיבות עמדתם המקצועית של גורמי מקצוע עצמאיים שיש בתפקידם גם מימד של שמירת סף".
4 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
"נפעל למינוי יו"ר דירקטוריון ראוי לדואר". קרעי
(צילום: טל אזולאי)
בהודעה שפרסמה לאחר שליחת המכתב, הבהירה בהרב-מיארה כי "ההחלטה להעביר את יו"ר דירקטוריון חברת הדואר מכהונתו בטענה כי 'אינו ממלא את תפקידו כראוי', לוקה בפגמים מהותיים". עוד אמרה היועמ"שית כי "הפעלת סמכות השרים להדחת יו"ר הדירקטוריון אינה מבוססת על תשתית עובדתית התומכת בהפעלת סמכות חריגה זו. בנוסף, נמצאו פגמים באופן בו קוימה חובת השימוע לפני ההדחה".
קרעי הגיב להחלטת היועמ"שית, ובציוץ בטוויטר כתב כי "היועמ"שית תמשיך לייצג את אלו שפגעו קשות בשירותי הדואר לפריפריה ולאוכלוסיות החלשות, ואנחנו נמשיך לייצג נאמנה את אזרחי ישראל". הוא הוסיף כי "נפעל למינוי יו"ר דירקטוריון ראוי לדואר, שיתקן את הכישלון המהדהד באי-פיתוח מנועי צמיחה ובהפקרת השירות לציבור".
4 צפייה בגלריה
סניף של דואר ישראל
סניף של דואר ישראל
סניף של דואר ישראל. בג"ץ חייב את המדינה להשיב לעתירה לפיה הדחתו של היו"ר היא פוליטית
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המכתב גם מתאר מפגש בין היועמ"שית לשני השרים שהתרחש בשבוע שעבר, בו "הוצגו הקשיים המשפטיים הגלומים בהחלטה להעביר מכהונתו את יו"ר דירקטוריון חברת דואר ישראל". כבר באותה פגישה, לפי המכתב, השרים ביקשו לייצג את עמדתם באופן עצמאי בפני בג"ץ.
בחודש שעבר קרעי ואמסלם, שממונה על רשות החברות הממשלתיות, הדיחו את יו"ר דואר ישראל מתפקידו, חרף הסתייגות משרד המשפטים והתנגדות מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים. בג"ץ אמנם לא נענה לבקשת דואר ישראל להוציא צו ארעי שיעצור את הדחת היו"ר, אך חייב את המדינה להשיב לעתירה - לפיה הדחתו היא על רקע פוליטי ותגרום לפגיעה קריטית בדואר - עד ליום רביעי, 9 באוגוסט.
4 צפייה בגלריה
 "מילא את תפקידו בהצלחה רבה, תוך ניהול מהלכים לא שגרתיים". יו"ר דואר ישראל המודח מישאל וקנין
 "מילא את תפקידו בהצלחה רבה, תוך ניהול מהלכים לא שגרתיים". יו"ר דואר ישראל המודח מישאל וקנין
"מילא את תפקידו בהצלחה רבה, תוך ניהול מהלכים לא שגרתיים". יו"ר דואר ישראל המודח מישאל וקנין
(צילום: מהאלבום הפרטי)
בנוסף, פנתה רוזנבוים ליועמ"שית "מתוך מחויבותי לשמירה על האינטרס הציבורי ונוכח הדחיפות הכרוכה בנסיבות שנוצרו", וקראה לה להתערב בהליך המשפטי. בתגובה, פנה השר אמסלם אל נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, ותבע ממנו לפטר את מנהלת רשות החברות הממשלתיות, שלטענתו לא מבצעת את תפקידה כהלכה.
לדברי רוזנבוים, "עמדתה המקצועית של רשות החברות הממשלתיות היא כי החלטתם של השרים הינה ללא ביסוס וכי בחינה של ביצועי יו"ר הדירקטוריון - שאינו במשרת אמון אלא במשרה ניהולית מקצועית, אשר נאמנות הממלא אותה היא לחברה ולא לשר זה או אחר - מובילה למסקנה כי לא מתקיימת העילה להדחתו וכי אין בסיס לקביעה כי מר וקנין אינו ממלא את תפקידו כראוי".
עוד ציינה מנהלת רשות החברות, כי "מר וקנין מילא את תפקידו בהצלחה רבה, תוך ניהול מהלכים לא שגרתיים – מהמאתגרים ביותר העומדים כיום בפני חברה ממשלתית כלשהי".