הצהרתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אחרי פיגוע הדריסה הרצחני בירושלים, שלפיה יש להיערך ל"חומת מגן 2" מיום ראשון הקרוב, הפתיעה את כולם. היא לא תואמה עם ראש הממשלה והשרים, ולא נמסרה אחרי דיון מסודר בקבינט. גורם מדיני בכיר תקף את בן גביר זמן קצר לאחר מכן, והבהיר שהצהרתו לא-מעשית. כעת בכירים לשעבר במשטרה תוקפים את השר על התנהלותו, וטוענים כי אין היתכנות ליציאה למבצע כמו חומת מגן בתוך יומיים.
מפקד מחוז ירושלים לשעבר, אריה עמית, אמר כי "מעולם לא היה כאן שר לביטחון פנים שמדבר כל-כך הרבה, עושה כל-כך מעט ולא מבין בביטחון פנים כלום. הוא האיש הכי לא מתאים לתפקיד, בזמן הלא מתאים. אין לו מושג בביטחון פנים, בניהול מערכות גדולות או בנושאים מבצעיים, ואין לו מושג איך צריך לטפל בטרור. הוא בחיים לא לבש מדים, הוא רק היה בצד השני וידע להתקוטט עם המשטרה והחוק ולהיות בארגון טרור יהודי. הוא יודע לצעוק ולעשות רוח וצלצולים, זה הכול. כל ההצהרות שלו הן ריקות מתוכן, וגורמות לנזקים גדולים".

3 צפייה בגלריה
קראדי (מימין) ועמית. במרכז: זירת הפיגוע בירושלים
קראדי (מימין) ועמית. במרכז: זירת הפיגוע בירושלים
קראדי (מימין) ועמית. במרכז: זירת הפיגוע בירושלים
(צילום: שאול גולן, AFP)
לדבריו, אין אפשרות טכנית לצאת למבצע "חומת מגן 2" במזרח ירושלים. "אין לבן גביר מושג מה זה משטרה ואיך צריך להתמודד עם הבעיות", מחה. "זה הצהרות שאין מאחוריהן שום הבנה ושום אפשרות לביצוע. כל ההצהרות על אטימות הבתים של משפחות מחבלים הן כלום. נראה למישהו שאכפת לפלסטיני שמוכן למות בפיגוע אם יאטמו את הבית שלו אחרי שהוא מת, או שיעבירו חוק הוצאה להורג של מחבלים אחרי שהם מתים?".
"בן גביר הוא סתם, והוא גורם לנזקים", הוסיף עמית. "זו עוד הצהרה אווילית. הכלים שעומדים למשטרה לטיפול בבעלי תעודת זהות כחולה לא דומים לטיפול בפלסטינים בשטחים. לא יהיה שום מבצע גדול. אנחנו גם לפני הרמדאן ולהתחיל מבצעים כאלה עכשיו זו צרה גדולה".
במערכת הביטחון קיימת ביקורת גדולה על הצהרתו של בן גביר: בעוד מבצע חומת מגן התנהל נגד התארגנויות טרור חמושות בשטחי הרשות הפלסטינית, מזרח ירושלים הוא אזור בריבונות ישראלית, עם אזרחים לא-מעורבים, וכלל הפיגועים האחרונים שיצאו ממנו היו של מפגעים בודדים שאותם לא ניתן לאתר באמצעות מודיעין.
3 צפייה בגלריה
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
הלוויתו של בן ה-6 שנהרג בפיגוע בירושלים
אחיו במצב אנוש. הלווייתו של יעקב ישראל פלאי בן ה-6
(צילום: לירן תמרי, אלכס גמבורג)
3 צפייה בגלריה
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
רעייתו שהייתה לצידו ניצלה. אלתר שלמה לדרמן
המפכ"ל לשעבר משה קראדי לא שלל אפשרות שיתרחש מבצע כלשהו בקרוב, אך אמר כי "להשוות אותו לחומת מגן זה לא להבין מה זה מבצע". לדבריו, "המשטרה יוצאת למבצעים בשגרה, ולא צריכה הצהרות. עושים את זה בשקט כדי שמי שיוצאים נגדו למבצע לא יידע מזה".
"ההצהרה של בן גביר על 'חומת מגן 2' בתוך יומיים מוכיחה שאין לו את הכישורים, הידע או הניסיון - לא בשירות הצבאי ולא בשירות המשטרה - כדי להבין איך יוצאים למבצע", הוסיף קראדי. "זו פעם ראשונה ששר מדווח ליריב באיזה יום הוא יוצא למבצע, מה גזרת הפעילות, באיזו שעה ובאילו כוחות. זה לא רציני. זה גם היה אמור לעבור דרך קבינט מדיני-ביטחוני, וצריך לשתף בדבר כזה את צה"ל. לא מקבלים החלטות על הכביש כשהמצלמה משדרת מולך".
לדבריו, "לבן גביר אין מושג מהי עבודת משטרה, והגיע הזמן שבמקום להתעסק בלאפות ובפיתות - שיתחיל להכיר את השטח. כנראה שהשר לא יודע שירושלים אוחדה בשנת 1967, ותושבי מזרח ירושלים הם תושבי מדינת ישראל עם תעודת זהות כחולה, בלי מחסומים והגבלות. רוב התושבים האלה מפעילים את התעשייה בירושלים, ואם הוא היה לומד מהי חומת מגן 1 - והא היה מבין שזה לא דומה, ושצריך להיערך לדבר כזה".
בפיגוע הדריסה בצומת רמות בירושלים נרצחו יעקב ישראל פלאי בן ה-6 ואלתר שלמה לדרמן בן ה-20. אחיו בן ה-8 של פלאי שהיה לצידו בתחנת האוטובוס נפצע אנושות, ואביהם ואח נוסף נפצעו גם הם. לצידו של לדרמן בתחנת האוטובוס עמדה רעייתו, שעמה התחתן רק לפני כארבעה חודשים, אך היא ניצלה ולא נפגעה. השניים היו בדרכם לבית הוריו של לדרמן באלעד, שם תכננו להעביר את השבת. עוד שני בני אדם נפצעו בפיגוע, צעירים בשנות ה-20 לחייהם, ומצבם מוגדר בינוני. הם מאושפזים בשערי צדק.