2 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות והאלימות הבלתי נגמרת
ראשי הרשויות והאלימות הבלתי נגמרת
ראשי הרשויות והאלימות הבלתי נגמרת
(צילום: תמר שרם, מוטי קמחי, שמיר אלבז)
123 נרצחים, ירי בלי הפסקה, רשימות חיסול: האלימות בחברה הערבית לא נפסקת, ולאחר החשיפה ב-ynet של רשימות החיסול של ארגוני הפשע, מספרים ראשי רשויות כי גם הם חוששים לחייהם, ועקב כך מעדיפים לעיתים לא להתמודד מולם.
ראשי הרשויות דרשו מהממשלה פתרונות מידיים לפשיעה - שכללו בין היתר מינוי פרויקטור, הוספת כוחות והתייחסות לפשיעה כאיום לאומני - אמרו כי להם עצמם "אין פתרונות קסם", והיו חלוקים בנושא הכנסת השב"כ לפעילות מול הפשיעה. אלו תשובותיהם לסדרת השאלות שהפנינו אליהם, לאחר רצח עוזר ראש מועצת פוריידיס וההפגנה בצומת הסמוך, שם חלפה שיירת ראש הממשלה.


"המשטרה והממשלה הן שצריכות להתמודד עם ארגוני הפשע", אמר ל-ynet ראש העיר אום אל פחם, ד"ר סמיר סובחי. "אנחנו כראשי רשויות יכולים לעשות יותר במניעה, בנושאי עוני, רווחה, חינוך. אבל עם כל הכבוד, יש הרבה נושאים שקשורים לממשלה, והיא לא עושה את תפקידה. 123 נרצחים ופחות מעשרה פענוחים זה אומר דרשני. תחושת הביטחון בשפל ואם ראשי רשויות חוששים לחייהם זה אומר דרשני".

"חייבים פרויקטור אזרחי"

"לגבי השב"כ הודענו כוועד ראשי הרשויות כי אנחנו נגד הכנסתו לטיפול מול הפשיעה", הוסיף. "שיבואו הממשלה והמשטרה, יביאו את ארגז הכלים שהם עובדים איתו בחברה היהודית - ואז גם אחוזי הפשיעה יירדו". הוא אמר כי אינו חושש לחייו, ודרש מראש הממשלה בנימין נתניהו למנות פרויקטור לנושא הפשיעה בחברה הערבית: "זה חייב להיות מישהו אזרחי, ואז אני מאמין שלארגוני הפשיעה לא תהיה הקרקע הפורייה שנמצאת היום. אנחנו נייבש אותה".
ראש העיר קלנסווה, עבד אל-באסט סלאמה, הרחיב על הבעיה החמורה: "בנשק המסתובב משתמשים לחיסולים, לירי לעבר בתים ורכבים. אצלנו לפעמים רוצחים בגלל ויכוחים על חניה".
2 צפייה בגלריה
 מחאה של תושבי הכפר פורדיס נגד האלימות בחברה הערבית
 מחאה של תושבי הכפר פורדיס נגד האלימות בחברה הערבית
הפגנה בצומת פוריידיס, בעקבות הרצח אתמול ביישוב
(צילום: תמר שרם)
"יש אצלנו ארגוני פשיעה וזה לא התפקיד שלנו להיאבק בהם", טען. "המשטרה מתעלמת מהמציאות הקשה והמזעזעת וזה יוביל אותנו לעוד רציחות ונקמות. בעניין השב"כ הם עושים צחוק מאיתנו. השב"כ נמצא מזמן בכל בית. על הממשלה והמשטרה להתעורר ולא להפקיר את השטח. הם תמיד טוענים שאין להם מספיק כוחות ופתאום בהפגנות הם מביאים כוחות רבים".

"אנחנו במלחמה ברחובות, והמדינה לא נוקפת אצבע"

לפני שלושה חודשים נרצח מאבטחו של ראש העיר טייבה, עו"ד שועאע מנצור מסארוה. "אנחנו במלחמה ברחובות והמדינה לא נוקפת אצבע", הוא אמר אתמול. "רוצים שנשלים עם העובדה שכל בוקר יש נרצחים ושנתייחס לזה כדבר שבשגרה. הציון שלהם בעניין זה הוא נכשל מהדהד. הציבור ממתין לפתרונות, ולנו אין פתרונות קסם. אנחנו יכולים לקדם תהליכים תרבותיים, אבל אין ביכולתנו לאכוף את החוק. הרשות המבצעת צריכה להתייחס לפשיעה בחברה הערבית כאיום לאומני".

מסארוה לא פוסל כניסה של השב"כ למאבק מול האלימות במגזר: "השב"כ לא צריך אישור שלנו כדי להתערב ולמגר את הפשיעה. השב"כ נמצא בחיינו ויש לו מידע מלא עלינו, ואם הפתרון לעצירת שפיכות הדמים הוא התערבות השב"כ - אז שיהיה". הוא לא מכחיש שהוא חושש לחייו: "אם אני חושש? ברור שאני חושש, במיוחד אחרי הרצח של המאבטח האישי שלי. עד היום לא נתפסו הרוצחים המתועבים שנמלטו".

החשש: האלימות רק תגבר לקראת הבחירות המקומיות

ראש מועצה מאזור הגליל שבחר לא לחשוף את שמו סיפר כי "ארגון פשע כל הזמן מנסה להשתלט על מכרזים. הם מאיימים ויורים ואני ועוד בכירים חוששים לחיינו. פעם התקשרו ואמרו 'תסכים למכרז אחרת נפגע בכם'. הודענו למשטרה, אבל לצערי אלו ארגונים שלא דופקים חשבון לאף אחד.
"אם רוצים להכניס את השב"כ אז למה הם מחכים, בבקשה", הוא אמר. "בוא נראה אם הם יכולים למגר את הפשיעה. המשטרה והממשלה צריכים לקחת את התופעה ברצינות ולא בזלזול. כולם שותקים, גם בן גביר הכושל. אם מגיעים ל-123 נרצחים תוך חצי שנה זה אומר הכול".
ראש רשות מהצפון הזהיר כי האלימות עלולה להתגבר עוד יותר, על רקע הבחירות המקומות שייערכו ב-31 באוקטובר: "אנחנו עכשיו שלושה חודשים לפני הבחירות, וקיים חשש שיהיו איומים - וגם ירי - לעבר מתמודדים. תמיד יש להם תוכניות איך לסחוט אותנו. תקופת הבחירות היא סכנת חיים".
בינתיים, מחר מתכננים ראשי רשויות וארגון "אמהות למען החיים" להגיע להפגין מול ישיבת הממשלה, תחת הסיסמה "רוצים לחיות". לדברי מודר יונס, יו"ר ועד ראשי הרשויות הערביות, "זאת לא בעיה רק של החברה הערבית, זה משבר של החברה הישראלית כולה. אחרי 120 נרצחים בחצי שנה כולם כבר מבינים שאיתמר בן גביר הוא לא הפתרון, הוא הבעיה". ראשי הרשויות הציגו רשימת דרישות מהממשלה: הקמת מטה חירום לאומי של כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים בשיתוף גורמים רבים מתוך החברה הערבית; הקצאה מיידית של תקציבים ותקנים לשוטרים; וביטול מיידי של ההצעה לערב את שב"כ במאבק בפשיעה.
פידא שחאדה, רכזת "נשים נגד נשק" ו"אמהות למען החיים", אמרה כי "יש לנו מאבק צודק וחשוב מאוד, אם לא נוביל ונצא לרחובות הרבה אנשים חפים מפשע יאבדו את חייהם. אין דרישה יותר בסיסת מהרצון לחיות , בגלל זה בחרנו בסיסמה 'רוצים לחיות'. בביטחון, שיוויון ושלום. אנחנו נמשיך לדרוש ולהיאבק. אם לא נקח אחריות על המאבק על חיינו - נחיה בכאב, אם נחיה בכלל. בראשון נהיה מול משרד ראש הממשלה. אסור לנו לנוח עד שלא ניהיה בטוחים בימים ובלילות".
עו"ד אמיר בשאראת, מנכ"ל הוועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות, אמר כי "כמספר הנרצחים כך כמות התירוצים של השר לביטחון לאומי וצמרת המשטרה. השתלטות ארגוני הפשיעה בחברה הערבית לא הייתה מגיעה לממדים כה מפלצתיים אלמלא מדיניות מכוונת של הממשלה ואוזלת ידה של המשטרה. ראשי הרשויות יצעקו את צעקת הכאב במהלך ישיבת הממשלה השבועית בתקווה שמישהו סוף סוף ייקח אחריות ויפעל, כמצופה ממשלה האחראית על ביטחון אזרחיה".
פורסם לראשונה: 23:22, 14.07.23