שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ייצא בחודש הבא לביקור ראשון בארה"ב מאז נכנס לתפקיד. כך נודע ל-ynet. סמוטריץ' צפוי להשתתף בכנס השנתי של הבונדס, שפועל בארה"ב לגיוס כספים מיהדות התפוצות. הבונדס, חברה ממשלתית בחסות האוצר, יקיים בחודש הבא את כינוס המנהיגות שלו בוושינגטון בסימן 75 שנה למדינה - וסמוטריץ' צפוי להגיע לארה"ב ב-12 במרץ.
עדיין לא ברור האם סמוטריץ' או מי מסביבתו יבקש לתאם פגישות עם גורמים בממשל האמריקני, שהביעו לאחרונה בגלוי התנגדות נחרצת לצעדים אותם מקדמת הממשלה - בין היתר הכשרת תשעה מאחזים בלתי חוקיים וכן הזהירו מפני המהפכה המשפטית שמקודמת ביתר שאת.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ' יגיע לארה"ב, גורמים בממשל יסכימו להיפגש עימו?
סמוטריץ' יגיע לארה"ב, גורמים בממשל יסכימו להיפגש עימו?
סמוטריץ' יגיע לארה"ב, גורמים בממשל יסכימו להיפגש עימו?
(צילום: נדב אבס, AFP)
עם הקמת הממשלה עלו סימני שאלה האם הממשל האמריקני יקיים פגישות עם סמוטריץ' ושותפו בבחירות האחרונות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר או יעדיף להחרים אותם. ככל הנראה, יתואמו לסמוטריץ' גם פגישות משקיעים של הבונדס שיגיעו לכנס השנתי.
על דבר הביקור נודע ל-ynet פחות מיממה לאחר המסר שהעביר שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס לממשלה בישראל. בשיחה בפודקאסט The Axe Files עם המראיין דיוויד אקסלרוד, פרשן CNN שהיה גם יועץ לנשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, ניידס אמר כי ממשל ביידן ייעץ לראש הממשלה בנימין נתניהו "ללחוץ על הברקס" בניסיון של ממשלתו לשנות באופן דרמטי את מערכת המשפט בישראל.

2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
נשיא המדינה יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
"ממשל ביידן ייעץ לנתניהו ללחוץ על הברקס עם שינוי מערכת המשפט"
(צילום: AFP, שגרירות ארה"ב בישראל)

"זה מה שאנחנו עושים עכשיו. אנחנו אומרים לראש הממשלה, כמו שאני אומר לילדים שלי. תפעיל את הברקס. תאט, תנסה להגיע להסכמה, לאחד את הצדדים. זה מאוד מסובך, הם מנסים לעשות דברים מהר מדי וכדאי ללחוץ על הבלמים, להאט את הקצב. זה המסר שאמרתי לראש הממשלה", אמר.
ניידס אמר עוד כי "הנשיא ביידן הבהיר שאכפת לו מאוד מהיחסים עם ישראל אבל אנחנו לא נזוז הצידה או נתעלם מפעולות שאנחנו חושבים שנוגדות את הערכים שלנו". הוא ציין כי "ארה"ב לא יושבת פה ואומרת לישראל איך לבחור את בית המשפט העליון ומה לעשות ברפורמה. אבל אנו מאמינים בערכים דמוקרטיים ובמוסדות דמוקרטיים - זה קריטי למערכת היחסים בינינו". לדבריו, "לביידן באמת אכפת מישראל. הוא מדבר מעמדה של דאגה לישראל". השגריר אמר עוד כי הוא מאמין שהקואליציה של נתניהו תנהל בסופו של דבר משא ומתן עם האופוזיציה על הרפורמה המשפטית, "אבל בינתיים נגרם נזק רב".

אחר הצהריים הגיב על הדברים שר האוצר בנאום בכנס של מפלגתו בירושלים. "אנחנו יוצאים לדרך חדשה. מליאת הכנסת תאשר ברוב גדול בקריאה ראשונה את החלק הראשון לתיקון הרפורמה של מערכת המשפט. אני ער לחששות ולדאגה של חלק מהציבור. חלקם נשענים על דיס אינפורמציה, על קמפיין תבהלה רצוף שקרים".
על דברי השגריר ניידס אמר: "אני מאוד מעריך את הידידות עם ארצות הברית. הקפדנו לא להתערב בעניינים פנימיים של ארה"ב ולכן מצפה מהם לא להתערב בעניינים פנימיים שלנו - כמו רפורמה משפטית".
רק לפני חמישה ימים סמוטריץ' גם פחות התרגש מהביקורת שהשמיעה ארה"ב על ההחלטה להכשיר מאחזים בלתי-חוקיים. במסיבת עיתונאים בגבעת הראל, מאחז בלתי-חוקי שהממשלה מתכננת להכשיר הוא אמר: "אני חושב שמי שבקיא מבין שמדובר בתגובה סבירה לחלוטין. יש לנו אינטרסים משותפים, ויחד עם זה אנחנו מעבירים לאמריקנים את התפיסה שלנו ואת האינטרסים שלנו. הממשל האמריקני יודע שהממשלה הזו מחויבת להתיישבות. מותר שיהיו מחלוקות גם בין ידידים, וכך זה יימשך".