שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', כינס הבוקר (יום שלישי) מסיבת עיתונאים במאחז גבעת הראל שבבנימין. מדובר באחד מתוך עשרת המאחזים הבלתי-חוקיים שהממשלה החליטה להכשיר בדיעבד, לצד קידום בנייה של אלפי יחידות דיור חדשות בהתנחלויות - בצעד שארצות הברית ביקרה בחריפות. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
לדברי סמוטריץ', "התשובה האמיתית לטרור היא להמשיך לבנות, להמשיך להתבסס בארץ ישראל. זה מה שאנחנו כממשלה, כמדינה, כעם, חייבים לעשות. מפעל ההתיישבות משגשג בזכות החלוצים שמקיימים אותו במשך הרבה מאוד שנים, באהבה גדולה, בנחישות גדולה, בהתמדה גדולה ובמקצועיות. אישרנו כרגע 10 יישובים, ויש סעיף כללי בהחלטה שמאפשר לנו לקדם עוד במקביל אם נידרש. שותפיי לקואליציה מבינים שזה מהלך הגיוני".
5 צפייה בגלריה
"גם בין ידידים מותר שיהיו מחלוקות". סמוטריץ' וביידן
"גם בין ידידים מותר שיהיו מחלוקות". סמוטריץ' וביידן
"גם בין ידידים מותר שיהיו מחלוקות". סמוטריץ' וביידן
(צילום: נדב אבס, AFP)
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
"כמה מכות חטפו פה". גבעת הראל
(צילום: נדב אבס)
סמוטריץ' הדגיש כי הוא לא מסתפק בצעדים האחרונים - אלא "אנחנו מחויבים להסדיר את ההתיישבות כולה, ולהסיר לחלוטין את המגבלות על הבנייה ביהודה ושומרון. האזור הזה חייב להתנהל כמו כל אזור אחר במדינת ישראל, וכך יהיה". על גבעת הראל, שבה נערכה מסיבת העיתונאים, אמר: "אני נזכר כמה מכות חטפנו פה כשבאנו להקים אותה וכשפינו אותנו. עכשיו אני שר - וזו סגירת מעגל".
בכינוס הקרוב של מועצת התכנון העליונה צפויה הממשלה לאשר כ-9,500 יחידות דיור לשלבים שונים, מהם לשלב מתן תוקף (השלב הסופי) של כ-2,000, הפקדה של כ-5,100 ושיווקים של כ-2,400. במאי גם צפויה הממשלה לאשר בנייה בהיקף של 4,300 יחידות דיור.
על פי הערכות, בכינוס מת"ע הקרוב לא יאושרו תוכניות בנייה לפלסטינים בשטחי C בכלל, וגם לא במת"ע שצפויה להתכנס במאי. בנוסף, המדיניות כלפי הבנייה בשטחי C עבור הפלסטינים תשונה - ולא ידונו בתוכניות שתגיש הרשות הפלסטינית, אלא האנשים של סמוטריץ' במשרד הביטחון הם שיבנו את התוכניות לפי האינטרסים הישראלים.
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יבטל את צו הפינוי בשילה? שר הביטחון גלנט
(צילום: EPA )
סמוטריץ' לא התרגש מהביקורת שהשמיעה אתמול ארה"ב. "אני חושב שמי שבקיא מבין שמדובר בתגובה סבירה לחלוטין. יש לנו אינטרסים משותפים, ויחד עם זה אנחנו מעבירים לאמריקאים את התפיסה שלנו ואת האינטרסים שלנו. הממשל האמריקני יודע שהממשלה הזו מחויבת להתיישבות. מותר שיהיו מחלוקות גם בן ידידים, וכך זה יימשך". הוא הוסיף: "ההתיישבות ביו"ש לא תקום על אדמות פרטיות של ערבים. כל היישובים שיאושרו נמצאים על קרקעות מדינה או פרטיות של יהודים. לא כל ערבי שבא לספר סיפורי עלי באבא - נהפוך את זה לקרקע שלו".
במהלך השבועות האחרונים מתקיימים דיונים על העברת הסמכויות משר הביטחון יואב גלנט לסמוטריץ', כשבין היתר המטרה היא להעביר למתאם פעולות הממשלה בשטחים את החלקים הצבאיים ולהשאיר את החלקים האזרחיים במנהל האזרחי. כרגע ראש המנהל הוא תא"ל פארס עטילה, והוא יהיה כפוף לשר סמוטריץ', כשהמטרה היא לאזרח את כל חלקי המנהל. בשלב יותר מאוחר ימונה אזרח לתפקיד ראש המנהל שיהיה כפוף ליו"ר הציונות הדתית.
העברת הסמכויות לוקחת זמן בגלל המורכבות של המהלך ובעיקר בשל העמדה הנוקשה של הצבא בקשר לנושא. התוכנית היא להקים גוף שיחולק לארבעה אגפים - אגף אזרוח, אגף הסדרה, אגף התיישבות ואגף השוואת חקיקה. הסמכויות על המעברים ועל אישורי העבודה צפויים להישאר אצל סמוטריץ'.
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
מסיבת עיתונאים של הציונות הדתית בגבעת הראל
"צבא לא יכול ולא צריך לנהל חיים אזרחיים". סמוטריץ'
(צילום: נדב אבס)
סמוטריץ' התייחס לעניין העברת הסמכויות במסיבת העיתונאים, ואמר כי הוא מקווה שראש הממשלה יסיים את התהליך בקרוב. "צבא לא יכול ולא צריך לנהל חיים אזרחיים", אמר. "משרדי הממשלה במדינה דמוקרטית הם אלה שצריכים לנהל חיים אזרחיים. אנחנו ננרמל את החיים של חצי מיליון מתיישבים שגרים ביו"ש וכרגע נתונים לממשל צבאי".
"זה לא מהלך קל למערכת הצבאית, הם התרגלו לשיטת עבודה ואנחנו מזיזים להם את הגבינה", המשיך סמוטריץ'. "זה אירוע קשה, ולכן אני לא עושה את זה בפעם אחת ומתקיימים דיונים, אבל אני לא אתן לזה להימרח יותר מדי זמן. אני לא רוצה 'לסובב את היד ולשבור אותה', אלא לתת לזה את הזמן. ההסכם יקומים נקודה".
סמוטריץ' התייחס גם לפינוי שצפוי להתקיים בימים הקרובים באזור שילה, ואמר כי "מדובר בעוול ומצב אבסורדי". לדבריו, "אף אחד לא יודע מה עם הקרקע, ובהחלטה פוליטית הוחלט לפנות. אני נתתי הוראה לבטל את הצו, אבל לצערי מכוון שנושא הסמכויות ביני לבין גלנט טרם הוסדרו, אני קורא לגלנט מכאן - תבטל את הצו לפינוי, זה המעשה הנכון והמוסרי. לו הסמכויות היו אצלי - הייתי מבטל את הצו". שר האוצר גם אמר כי תוכנית המתאר של התנחלות מבואות יריחו, שלא אושרה הרבה זמן, תאושר בישיבה הקרובה של מועצת התכנון העליונה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
הפגנה מול משכן הכנסת בירושלים
"יש לי הערצה לאותם אנשים שעזבו יום עבודה אתמול והגיעו להפגין". סמוטריץ' על המפגינים בירושלים אתמול
(צילום: gettyimages)
לסיום הוא התייחס גם למהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה ולמחאות נגדה. "אנחנו תמיד בעד הידברות", אמר. "לגבי המוחים, יש שתי קבוצות - קבוצה אחת של אנשים שישראל חשובה להם, הם פטריוטים וציונים. איתם צריך לדבר כי אחים אנחנו. לצערי יש ה גם אנשים מסיתים שמוכנים לשרוף את המדינה. יש לי הערצה לאותם אנשים שעזבו יום עבודה אתמול, ואיתם נשב כדי לצמצם את המחלוקת. אני משוכנע שאפשר לייצר שיח ודיאלוג, כי הם באים מתוך רצון אמיתי. העם הזה בחיים לא ירים יד אחד עם השני, ואני מסתייג מהאנשים במחנה שלי שאומרים על המפגינים שהם אליטיסטים. אחים אנחנו, ונמצא את הדרך לדבר ולצמצם את זירת המחלוקת".
לצד סמוטריץ' התייצבו במסיבת העיתונאים הבוקר כל חברי הכנסת של הציונות הדתית. את מסיבת העיתונאים הם פתחו בדקת דומייה לזכר לוחם מג"ב אסיעל סואעד שנפל בפיגוע אתמול.
מלבד גבעת הראל, המאחזים שיוכשרו הם שחרית, גבעת ארנון, אביגיל, עשהאל, גבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה ושדה בועז. מדובר ביישובים שקיימים כבר שנים רבות ועומדים על הקרקע, ולכן מדובר בהכשרה בדיעבד. בקבינט הוחלט גם שראש הממשלה, שר הביטחון ושר נוסף יאתרו וימצאו עוד עשרות נקודות שיהפכו ממאחזים לא חוקיים להתיישבות צעירה, כלומר - הם יחוברו לחשמל ומים.