4 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
בישראל השתרשה בחודש האחרון תפיסה מוטעית ומטעה, כאילו סיפור האומיקרון מאחורינו. אפשר לקוות כמובן שהזן לא יגשים את החששות שהמדענים תולים בו. אפשר לרצות שיתברר שהנתונים הראשוניים נכונים: שהמחלה מובילה פחות לאשפוז, בניגוד לכל הזנים הקודמים – שאלימותם רק גברה. מה שאי אפשר לעשות הוא לפזר כזבים מסוכנים.
העובדות הן חד משמעיות: האומיקרון פרץ את גבולות דרום אפריקה, והוא מתבסס במהירות במקומות כמו בריטניה ודנמרק. בדרום אפריקה הוא מוביל לקפיצה באשפוזים, וגם בתמותה – אם כי לא באותו שיעור כפי שראינו בגלי הדבקה אחרים.

המאבק באומיקרון - כתבות נוספות

בקצב הגידול הנוכחי הבריטי, אומרות הרשויות שם, יגיעו מספר הנדבקים למיליון בחודש. גם אם ההערכה הזו תיאורטית - סביר להניח שכאשר תצטבר הדבקה כזו, אנשים יגלו זהירות רבה והממשלה תטיל הגבלות – היא מעידה במשהו על סף הההדבקה הגבוה, המטריד באורח עמוק, של האומיקרון. בדנמרק צופים כי הזן ידחק את הדלתא תוך שבועות.
4 צפייה בגלריה
קורונה אומיקרון דרום אפריקה
קורונה אומיקרון דרום אפריקה
הווריאנט פרץ את גבולות דרום אפריקה
(צילום: רויטרס)
חשוב להדגיש נקודה שאולי לא ידועה לציבור בישראל: בבריטניה כ-90% מהאוכלוסייה, לפי סקרי רשויות הבריאות, הם כבר בעלי נוגדנים לקורונה. מחוסנים, או מחלימים. בדרום אפריקה המצב דומה. ובכל זאת יש עלייה ניכרת במספרי המקרים. זה מלמד אותנו על מה שהמחקרים הראשוניים כבר אומרים: האומיקרון פורץ חלק מהגנות המחלימים והמתחסנים. צריך להדגיש מיד כי לפי אותם נתונים, אין עלייה זהה לגלים הקודמים באשפוזים. אלה באמת החדשות הטובות הגדולות. הן לא קרו מעצמן. ההערכה המובילה היא שזה נובע מחסינותם של מתחסנים ומחלימים – שפשוט מגיעים לבית החולים פחות, גם אם הם נדבקים.
אבל זה לא מספיק, וקל להדגים את זה. בואו נניח כפר עם זן הדלתא, ובו נדבקים מתוך 1,000 בני אדם, כ-200. כ-2% יגיעו לביה"ח, ובסה"כ 4 אנשים. עם זן האומיקרון, יידבקו 400, נניח; ושיעור ההידרדרות לאשפוז (בגלל החיסון, או חסינות המחלימים) יהיה 0.9% בלבד. פחות מחצי. מספר המאושפזים? 3.6.
אבל זה לא הסוף: כי אם יש הכפלות של הנדבקים, והן גבוהות יותר (בגלל שיעור ההדבקה), אז אף מערכת לא יכולה לעמוד בקצב מעריכי שכזה. המידע כרגע מצביע על הדבקה גבוהה פי 3 בין בני משפחה - מזנים קודמים.
4 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בפלורידה
מחלקת קורונה בפלורידה
2,100 מתים ביום מארה"ב. מחלקת קורונה בפלורידה
(צילום: רויטרס)
אגב, גם המצב הנוכחי מעיק על מערכות בריאות ברחבי העולם. שלשום לדוגמה מתו בארה"ב 2,100 בני אדם מזן הדלתא. 150 אלף נדבקו, ולמעלה מ-1,000 אושפזו. יש כאלה שהנתונים האלה לא מרשימים אותם, כי תודעתם ספגה - גם מבלי דעת - את הרעל ואת השקרים ברשתות החברתיות. אז כדי לסבר את האוזן: בגילי 54-35, קורונה הייתה סיבת המוות המרכזית באמריקה בחודש ספטמבר.
במילים אחרות, וכפי שנכתב מתחילת המגפה, הקורונה היא אירוע מתעתע בגלל המספרים הגדולים - לא בגלל החומרה או הקטלניות לאינדיבידואלים, שהיא בהחלט נמוכה. עוד חדשות טובות הן תוצאות המחקר הבריטי, שכבר מתבסס על נתונים מוגבלים מהשטח - ולפיו מחוסנים עם בוסטר נהנים מהגנה של כ-75% מפני הדבקה סימפטומטית. העניין הוא, שוב, שיש עדויות מסוימות לדעיכת השפעות זריקת הדחף.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
הממשלה חייבת לפעול במהירות
(צילום: אמיל סלמן)
מה צריך לעשות? דבר ראשון להפסיק לקבור את הראש בחול, להפסיק לפלוט סיסמאות חנפניות לציבור (שרי הממשלה - מדברים עליכם פה) ולפעול במהירות. כל עיכוב, כל הפחתה של ההדבקה ישרתו היטב את בריאות הציבור, את השמירה על מערכת חינוך פועלת ומתפקדת ואת המשק הישראלי. איש לא הציע סגר. יש הרבה דברים לעשות לפני כן: במצב שבו ההדבקה בחו"ל משתוללת, אין דבר יותר מתבקש מהקפדה על בידודים והרחבת המדינות האדומות ושורת צעדים נוספים; מסכות N95 לאזרחים ותיקים זה רעיון שעלה בעבר בדיונים ולא בוצע. כאשר יש סימנים לסיכון גובר שמחיריו לא ידועים, עדיף לנקוט זהירות לטווח קצר עכשיו - מאשר להצטער מאוד אחר כך.