ייפגש גם עם ביידן? חבר קבינט המלחמה ויו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, עושה היום (ראשון) את דרכו לוושינגטון - לביקור שהכעיס את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונחשף ב-ynet בסוף השבוע. גנץ ייפגש עם בכירי הממשל האמריקני, בהם סגנית הנשיא קמלה האריס והיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן.
גורמים שמעורים בפרטי הביקור אמרו כי היו ניסיונות לתאם פגישה גם עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אך לא ברור אם זו תתקיים. אחת האפשרויות שעלתה היא שביידן ייכנס במפתיע לאחת מפגישותיו המתוכננות של גנץ בבית הלבן.
1 צפייה בגלריה
בני גנץ, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו
בני גנץ, ג'ו ביידן, בנימין נתניהו
גנץ מנסה לתאם פגישה עם ביידן. לשכת נתניהו לשגריר: אל תטפל בביקור
(צילום: קובי גדעון לע"מ, REUTERS/Ronen Zvulun)
ראש הממשלה נתניהו כאמור זעם על הביקור, והוא אף סיפק הבהרה חריגה לגנץ עצמו בשיחה ביניהם שבה הטיח בו: "למדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד". עוד נודע כי לשכת ראש הממשלה לא מכירה בביקור כביקור רשמי, מכיוון שלטענת אנשי הלשכה הוא מנוגד לתקנון הממשלה שמחייב את אישור ראש הממשלה ליציאת שר לנסיעה מדינית.
כעת מגיעה ה"נקמה" של לשכת רה"מ, שסיפקה הנחייה חריגה למדי לשגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, שלא להתלוות לפגישות חבר קבינט המלחמה גנץ עם בכירי הממשל האמריקני. ההנחיה הברורה להרצוג הייתה: "אל תטפל בביקור". יש לציין כי מכיוון שהביקור לא אושר על ידי הממשלה הוא לא ימומן על ידי המדינה אלא על ידי תקציב מפלגתו של גנץ. עם זאת, לגנץ מתלווים מאבטחים.
אמש התפרסמו פרטים נוספים על הביקור של גנץ, שנחשף כאמור ב-ynet. גנץ טס לסדרת פגישות בוושינגטון, שאותן לא תיאם עם נתניהו. גנץ ייפגש כאמור עם סגניתו של ביידן האריס, היועץ הבכיר סאליבן, עם חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית והדמוקרטית ועם בכירים בשדולת איפ"ק.
מטעמו נמסר כי "השר גנץ עדכן באופן אישי ומיוזמתו את ראש הממשלה במהלך יום שישי כי בכוונתו לטוס, על מנת לתאם עימו את המסרים שיועברו בפגישות. השר גנץ צפוי לשוב לישראל במהלך יום רביעי, לאחר ביקור מדיני נוסף בבריטניה".
הביקור של גנץ יתקיים בתזמון מעניין במיוחד, בזמן שהמגעים לעסקת חטופים מתמשכים כבר תקופה ארוכה, ובצל הדיווחים בארה"ב כי בממשל האמריקני מאבדים את הסבלנות מול התנהלות נתניהו במלחמה - והטענות כי הוא כבול על ידי שותפיו לממשלה איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
בביקורו שואף גנץ לפעול למען שימור הלגיטימציה לפעולה הקרקעית ברצועת עזה, וקידום הסדר ביטחוני בלבנון; לחזק את הלחץ האמריקני על המתווכות בנושא מתווה החטופים; לקיים שיח בנושאי הסכמי הנורמליזציה, שיהוו גם חלק מהתוכנית המדינית למיגור שלטון חמאס; ולהבטיח את המשך הסיוע האמריקני לישראל, לצד חיזוק הברית האסטרטגית בין ירושלים לוושינגטון.
סביבת ראש הממשלה זעמה כאמור על כוונת גנץ לטוס ללא אישור, והבהירה כי הוא טס בניגוד לתקנון הממשלה, ש"מחייב כל שר לאשר את נסיעתו מראש עם ראש הממשלה, לרבות אישור של תוכנית הנסיעה". לטענת מקורבי נתניהו, "ראש הממשלה הבהיר לשר גנץ שלמדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד". מוושינגטון גנץ צפוי להמשיך ללונדון.
בתוך כך פרסם הבוקר (ראשון) השר דודי אמסלם, מקורבו של נתניהו, פוסט נגד בני גנץ ונסיעתו לוושינגטון: "מר גנץ, כניסתך לממשלה היתה על מנת לייצר אחדות בחירום, ולא כדי להיות סוס טרויאני. הנסיעה שלך הבוקר לארצות הברית היא בניגוד מוחלט לתקנון הממשלה (אתה זה שתמיד בוכה שמפרים הסכמים). האמריקאים כנראה רואים בך את הכתובת כדי להוביל תהליך של מדינה פלסטינית והפסקת הלחימה בעזה. להזכירך נכנסת לממשלת החירום כדי לייצר קונצנזוס בזמן המלחמה - ולא כדי לעצור את צה"ל מלנצח את המלחמה ולייצר הזדמנות להוביל תהליך של הקמת מדינה פלסטינית שתחסל את מדינת ישראל! עליך כבר אמר ינאי המלך לשלומציון המלכה: "אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס".