3 צפייה בגלריה
אליה ובני משפחתה
אליה ובני משפחתה
"המקרה מחדד את הפערים בשירותי הבריאות בין הפריפריה למרכז". אליה ואמה
(צילום: יונתן בלום)
תחקיר "7 ימים" שפורסם בסוף השבוע האחרון, וחשף את סיפורה של הילדה אליה פלג, שהגיעה לבית החולים פוריה כשהיא בריאה לחלוטין ויצאה ממנו עם נזק מוחי בלתי הפיך ‑ הציף מחדש את הפערים הבלתי נסבלים בשירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז. בעקבות הפרסום, שחשף שרשרת כשלים בלתי נתפסת במהלך הטיפול בפלג, צפויה הכנסת לדון השבוע במענים הרפואיים הלקויים שמקבלים תושבי הפריפריה, ובצעדים שמטרתם למנוע ממקרי רשלנות רפואית כמו זה לשוב ולקרות.
בעקבות התחקיר, ח"כ משה ארבל (ש"ס) שלח ביום שישי מכתב דחוף ליו"ר הכנסת בבקשה להעלות על סדר יומה של הכנסת את נושא הפערים החמורים בין הפריפריה למרכז הארץ במענה הרפואי ושירותי הבריאות. "מקרה הרשלנות הרפואית החמור בעניינה של אליה פלג אשר נותחה בבית החולים פדה-פוריה ועלה השבוע לכותרות מחדד פעם נוספת את הפערים הגדולים בשירותי הבריאות בין הפריפריה למרכז", כתב.
3 צפייה בגלריה
מרכז רפואי פדה-פוריה
מרכז רפואי פדה-פוריה
"צריך להבין אילו צעדים נוקט משרד הבריאות כדי לצמצם את הפער". בית החולים פדה-פוריה
(צילום: שרון צור )
ח"כ ארבל פנה גם לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, בבקשה לוודא שנעשו צעדים מספיקים כדי למנוע ממקרים מסוג זה לקרות שנית. "צריך להבין אילו צעדים נוקט משרד הבריאות כדי לצמצם את הפער הן בכמות ובאיכות הצוות הרפואי והן בכמות ובאיכות הציוד הרפואי המתקדם והדרוש ואפשרויות השיקום. בנוסף, האם בעקבות המקרה הקשה של אליה פלג קיים כיום מעקב שבתי החולים בארץ מחזיקים במכשיר ברונכוסקופ המותאם לילדים? האם המקרה הועבר לבתי חולים אחרים בארץ לצורך הפקת לקחים ומניעת מקרים דומים?"
בתוך כך, ועדת הבריאות בכנסת צפויה להתכנס השבוע ולדון בדרכים והפעולות הנדרשות כדי להביא לצמצום הרשלנות הרפואית במדינת ישראל. בדיון תשתתף גם נעמה, אמה של אליה. "זהו אחד האתגרים החשובים הניצבים בפני מערכות הבריאות כיום", אמרה חברת הכנסת עידית סילמן, יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות. "בתפקידי כיו"ר ועדת הבריאות אני נחשפת לאירועים קשים הדורשים מכולנו לבחון לעומק כיצד ניתן לצמצם משמעותית את מקרי הרשלנות, בייחוד אותם מקרים הנובעים מחוסר בהטמעת נהלים".
3 צפייה בגלריה
אליה ובני משפחתה
אליה ובני משפחתה
האם המקרה הועבר לבתי חולים אחרים בארץ לצורך הפקת לקחים ומניעת מקרים דומים? אליה
(צילום: יונתן בלום)
התחקיר עסק בסיפורה של אליה פלג, היום בת תשע, שהגיעה לבית החולים פוריה בגיל חמש בעקבות שיעול, בגלל פופקורן שככל הנראה נתקע בגרונה, ללא קושי מובהק בנשימה. בשל החשד לשאיפת גוף זר הוחלט על ביצוע ברונכוסקופיה.
בדיבעד התברר שד"ר נודר ברטל - המומחה הבכיר שהיה אמור לבצע את הפרוצדורה - סבר שמכשיר הברונכוסקופ המותאם לקוטר קנה הנשימה של ילדים לא תקין וסירב לבצע את הבדיקה בהיעדר מכשור מתאים. הוא עידכן את מנהלת המחלקה, ד"ר סיון גושן, שהחליטה לקרוא לרופא צעיר, ד"ר עופרי רונן, לבצע את הפעולה.
ד"ר רונן החליט לבצע את הבדיקה במכשיר ברונכוסקופ למבוגרים. המומחה הוותיק הזהיר את הרופא הצעיר, אך הוא התעלם מהאזהרות. המרדים שנכח בחדר הניתוח היה ד"ר דניל דורוב, שסיים את ההתמחות אך טרם קיבל את תעודת המומחה. הוא אישר את האלתור שהציע ד"ר רונן בלי להבין את הסכנה הכרוכה בו. אליה הוכנסה לחדר הניתוח, והפרוצדורה השכיחה הזו הסתיימה בהחייאה קשה.