נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, אמר בריאיון לרשת פוקס ניוז כי על ישראל לסיים את המלחמה בעזה. טראמפ, שטען בריאיון כי נשיא ארה"ב המכהן ג'ו ביידן "זרק את ישראל", אמר כי הוא מבקש להעביר לראש הממשלה בנימין נתניהו מסר - וקרא: "אתה צריך לסיים את המלחמה בעזה. לעשות את זה מהר, ולחזור לעולם של שלום".
טראמפ אמר כי "אנחנו צריכים שלום בעולם. היינו קרובים לזה. עשינו את הסכמי אברהם, ואני מתערב שהיינו מכניסים אליהם גם את איראן".
2 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן בנימין נתניהו דונלד טראמפ
אנתוני בלינקן בנימין נתניהו דונלד טראמפ
"ביידן זרק את ישראל, נתניהו צריך לסיים את המלחמה בעזה"
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP, Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS, REUTERS/Brian Snyder)
הנשיא לשעבר, שלאורך המלחמה לעג לנתניהו ולישראל בהזדמנויות שונות, תקף בריאיון את ביידן ואת מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר על הביקורת הקשה שהטיחו בראש הממשלה בשבועות האחרונים, לאחר שהאחרון אף קרא לבחירות בישראל בנאום חריג. "פתאום ביידן זורק את ישראל", מחה טראמפ. "הוא אומר שנתניהו צריך ללכת".
טראמפ אמר כי שומר "אולי שכח שישראל איבדה המון אנשים ב-7 באוקטובר. אנשים צריכים לזכור את זה. אולי שומר שכח את זה, אבל למעשה הוא לא שכח את זה באמת - כי הוא מסתכל איפה הוא יכול לקבל יותר קולות. הוא רואה את הפלסטינים ואת הצעדות הגדולות, והחליט ללכת לכיוון הזה במקום ישראל. אני לא יודע איך ישראל נשארת עם האנשים האלה. הוא רואה את כל ההפגנות, היה בשוק - ופתאום הוא זרק את ישראל".
לדבריו, ארה"ב לא צריכה להגיד לבעלת בריתה כיצד לנהל את הממשלה שלה: "אין שאלה לגבי זה", טען. "הדמוקרטים רעים מאוד לישראל, אבל ישראל דבקה בהם. ישראל נאמנה. ביידן כל כך רע לישראל. היא מעולם לא הייתה צריכה להיות מותקפת. אם ביידן היה טוב לישראל, עסקת הגרעין גם מעולם לא הייתה נחתמת, וישראל לא הייתה מותקפת".
הוא גם חזר על טענתו שישראל לא הייתה מותקפת אם הוא היה נשיא, בין היתר מאחר שאיראן תחת שלטונו "הייתה מרוששת ולא הייתה נותנת כסף לחיזבאללה".
בראיונות שהעניק היום נתניהו לכלי תקשורת אמריקניים הוא התייחס בין היתר לקריאת שומר לבחירות בישראל אחרי המלחמה, ואמר כי "אי אפשר לכפות עלינו הקדמת בחירות. ההחלטות שאני מקבל הן לא בשביל הישרדותי האישית אלא למען הישרדות המדינה היהודית". הוא ציין: "אני לא יודע למה הסנאטור שומר אמר את מה שאמר".
במהלך הריאיון הראו לנתניהו קטע מתוך הריאיון של טראמפ - והוא השיב על הטענות שביידן "זרק את ישראל ואת נתניהו". ראש הממשלה השיב: "אני מקווה שלא אצטרך לעזוב", ואז גם פרגן לטראמפ על הדברים שעשה עבור ישראל במהלך כהונתו כנשיא, וגם לביידן על תמיכתו בישראל במהלך המלחמה.
למרות זאת, וברקע הדברים של טראמפ, נתניהו התייחס גם לאלה שקוראים לישראל לסיים את המלחמה: "הדבר היחיד שיביא את החמאס לשחרר את החטופים זה המשך של הלחץ הצבאי שלנו, ובמקביל צריך להיות לחץ גם מקטאר. יש להם השפעה גדולה על חמאס, וצריכים ללחוץ עליהם שילחצו על חמאס. נותרו עוד ארבעה גדודים ברפיח. כשאומרים לנו לא להיכנס לרפיח, זה כמו להגיד לבעלות הברית במלחמת העולם השנייה 'אל תיכנסו לברלין'. אם לא ניכנס לשם, הם יבצעו שוב את הטבח של 7 באוקטובר. שוב ושוב ושוב. זה לא יקרה".