בשעה שבישראל מבטיחים להתקדם במבצע הצבאי בדרום רצועת עזה, ולהגיע אולי אף לרפיח, דווקא בצפון הרצועה נראה שחמאס ממשיך לפעול לשיקום יכולותיו באזורים שמהם צה"ל כבר נסוג. העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט", שיוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר (יום א') כי חמאס מפעיל "מאמצים מורכבים" כדי לשלוט באזורים שבהם כבר אין נוכחות ישראלית.

מקורות אנונימיים אמרו ל"א-שרק אל-אווסט" כי חמאס ביקש ממספר פקידים מקומיים לנהל את עבודת הממשלה באזורים בצפון רצועה לאחר נסיגת כוחות צה"ל מהם. בדיווח צוין כי לאחרונה נראתה פריסה של גורמים המשתייכים למשטרת חמאס, במדים צבאיים או אזרחיים, במספר שווקים ורחובות בצפון הרצועה, ונטען כי המטרה, לכאורה, היא לשלוט במחירי המוצרים ולמנוע גניבות.
לפי הדיווח מנהיגים מקומיים של חמאס פועלים להסדיר את המצב בצפון הרצועה ולמנוע ממנו להידרדר לכאוס, בכלל זאת באמצעות צווים למשטרה לפעול באזורים הללו ותשלום מקדמה כספית בסך 200 דולר לכל עובד ממשלתי ברצועה. מקדמה זו, כך דווח, היא הראשונה שחולקה מאז הסכום הדומה שניתן במהלך הפסקת האש בת השבוע, בעסקת החטופים בנובמבר אשתקד.
5 צפייה בגלריה
משטרת חמאס מוציאה תושבים שנתפסו בוזזים בתים ל"מצעד בושה" בצפון הרצועה
משטרת חמאס מוציאה תושבים שנתפסו בוזזים בתים ל"מצעד בושה" בצפון הרצועה
מתוך התיעוד שהופץ אתמול מצפון הרצועה. חמאס מנסה "להחיות" את שלטונו
הגורמים ששוחחו עם "א-שרק אל-אווסט" טענו עוד כי משטרת חמאס ושירותי ביטחון נוספים בממשלה של ארגון הטרור קיבלו הנחיות לחזור לבצע את עבודתם בצפון הרצועה, בהתאם ליכולותיהם ולפי המצב הביטחוני בשטח. עוד דווח על הוראות לעצור תושבים שבוזזים בתים וחנויות. בתיעוד שהופץ אתמול מצפון הרצועה, נראים שוטרי חמאס – רעולי פנים – מובילים ב"מצעד בושה" עצורים עירומים-חלקית, שלכאורה בזזו בתים.
ניסיון חמאס "להחיות את ממשלתו" בצפון רצועת עזה, כך מדווח העיתון, מתנהל במקביל למאמץ של ארגון הטרור לשקם את הפעילות של הזרוע הצבאית שלו, גדודי עז א-דין אל-קסאם. הגורמים ששוחחו עם העיתון אמרו בהקשר זה כי הנהגת הזרוע הצבאית הורתה למנות מפקדי גדודים, סגנים שלהם ואנשי שטח במקום אלו שחוסלו על ידי צה"ל במהלך התמרון הקרקעי בצפון הרצועה.
חמאס ממשיך לפעול ביתר שאת גם ברפיח, שם צה"ל מבצע רק תקיפות אוויריות לעת עתה. כך למשל, בשבוע שעבר משטרת חמאס בעיר הודיעה כי עצרה חשודים בגניבת בלוני גז וחשוד נוסף בגניבת טלפון ממקלטים לפליטים. "החזרנו את החפצים הגנובים לבעליהם", הודגש באותה הצהרה.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)

הדיווח הבוקר מגיע אחרי שאתמול נחשפו עדויות מהשטח של חזרת חמאס לאזורים שמהם צה"ל נסוג. לפי העדויות שפורסמו בסוכנות הידיעות AP, חמאס הציב שוטרים בעיר עזה והחל בימים האחרונים לשלם משכורות חלקיות לכמה מעובדי הציבור שלו בעיר.
ארבעה מתושבי עזה סיפרו כי שוטרי חמאס בלבוש אזרחי התמקמו ליד מטה המשטרה ומשרדי ממשל אחרים, כולל בית החולים שיפא. התושבים אמרו שהם ראו חזרה של עובדי ציבור, ואז הפצצות אוויריות של צה"ל ליד אותם מקומות – במערב ובצפון מערב העיר עזה. אחד התושבים, אחמד אבו הדרוס, אמר כי מטוסי חיל האוויר תקפו כמה פעמים את האזור שבו הוקם המטה החלופי של חמאס.
בכיר בחמאס אמר ל-AP כי חזרת המשטרה מראה על ניסיון "להשיב מחדש את הסדר". לדבריו, מנהיגי חמאס הורו על השבת הסדר באזורים בצפון הרצועה שמהם צה"ל נסוג, כולל מניעת ביזת חנויות ובתים שננטשו על ידי העזתים שהתפנו דרומה.
5 צפייה בגלריה
עשן מיתמר אחרי תקיפה ישראלית בחאן יונס
עשן מיתמר אחרי תקיפה ישראלית בחאן יונס
תקיפות צה"ל ברצועה, באזור חאן יונס. יגיע גם לרפיח?
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מפה המרחק בין גבול הרצועה ליד מרדכי
מפה המרחק בין גבול הרצועה ליד מרדכי
(צילום: shutterstock)
סעיד עבד אל-באר המתגורר בעזה אמר כי קרוב משפחתו קיבל כספים משוטר של חמאס שחילק משכורות של 200 דולר לעובדי ממשל, ובהם שוטרים ועובדי עירייה. התשלום החלקי של המשכורות, לפחות לחלק מהעובדים, מהווה מסר של חמאס שישראל לא הצליחה לחסל אותו – אף שלפי שר הביטחון יואב גלנט 10,000 מחבלים חוסלו מתחילת המלחמה.