7 צפייה בגלריה
גדעון סער, יאיר לפיד, ניצן הורוביץ
גדעון סער, יאיר לפיד, ניצן הורוביץ
יאיר לפיד וניצן הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)
ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום (ראשון) ביחד עם שר הבריאות ניצן הורוביץ דיון בנושא הגל הנוכחי של התחלואה בקורונה - הדיון הראשון בנושא הנגיף מאז שנכנס לפיד ללשכת רה"מ. ראש הממשלה ושר הבריאות, ביחד עם הגורמים המקצועיים, הדגישו כי מדיניות ה"חיים לצד הנגיף - לצד היערכות ומוגנות" - נשמרת. המומחים לא המליצו להחזיר את חובת עטיית המסכות.
בדיון שהתקיים בלשכתו בירושלים הוצג ללפיד מצב התחלואה בגל הנוכחי, כמו גם שגרת ניהול החיים במדינה לצד המגפה, מדיניות בדיקות ובידודים וכן מגמות התחלואה בעתיד הקרוב. עוד השתתפו בדיון ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמן זרקא, הממונה על הקורונה במשרד הביטחון תא"ל (במיל') משה אדרי, המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד וגורמי מקצוע נוספים.
7 צפייה בגלריה
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה בסין
ייצור מסכות נגד נגיף הקורונה בסין
מסכות קורונה. המומחים לא המליצו להחזיר את חובת עטייתן
(צילום: AFP)
לפי נתוני משרד הבריאות, אתמול אובחנו 6,863 ישראלים כמאומתים לנגיף הקורונה. שיעור החיוביים מבין אלה שנבדקו עמד על 42.46%. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 342 חולי קורונה במצב קשה, מהם 44 מחוברים למכוונת הנשמה.
מקדם ההדבקה עומד כעת על 1.07, מה שמעיד על כך שאמנם הנגיף עדיין מתפשט - אך קצב ההתפשטות שלו מואט. עם זאת, גורמי המקצוע הזהירו שהנתון הוא מלאכותי מכיוון שאנשים רבים אינם הולכים להיבדק, ולכן לא ברור כמה הוא משקף את המציאות או קרוב אליה. לדברי גורמי המקצוע, אי אפשר לדעת מתי מקדם ההדבקה ירד מתחת ל-1, והוא יכול להיעצר לתקופה מסוימת.
מומחי משרד הבריאות המליצו ללפיד ולהורוביץ להמשיך לעקוב אחר מצב התחלואה ובהתאם לכך לקבל החלטות באשר לניהול המגפה תחת עיקרון "המוכנות הדינמית" - הפעלה ותגבור בהתאם להערכות המצב, ולהמשיך לשמר את מלאי התרופות ואף לרכוש חדשות בהתאם להמלצות המשרד. בדיון כאמור לא הומלץ להחזיר את חובת עטיית המסכות, וההמלצות התמקדו בנושא שימור יכולות ו"אצבע על הדופק".
7 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מהירה
בדיקת קורונה מהירה
בדיקת קורונה. אנשים רבים כבר לא נבדקים
"אנחנו נמצאים לקראת שיא עונת התיירות העולמית בכל שדות התעופה, גם בארץ. תהיה לכך השפעה על מהירות ההתפשטות", אמר ראש הממשלה לפיד בדיון. "מבחינה זו, שימור רמת המוכנות הוא קריטי - אנחנו נשארים עם היד על הדופק. אני מודה בהזדמנות הזאת למשרד הבריאות על כך שהפכתם למערכת משוכללת".
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "פעלנו בהצלחה גדולה בשנה האחרונה, ונמשיך להוביל מדיניות שקולה ואחראית - לתת את כל הכלים לשמירה על הבריאות, תוך שמירה על שגרת חיים מלאה. אנחנו רואים כעת עלייה חוזרת בתחלואה, אנחנו לא מורידים את האצבע מהדופק ושומרים על דריכות כל העת. כדי שנוכל להמשיך לשמור על שגרה מלאה, אני קורא לציבור לנהוג באחריות, להיבדק ולשמור על כללי הבידוד למי שצריך. אנו ממליצים, במיוחד לאוכלוסייה בסיכון, לעטות מסכות במקומות סגורים".
בתוך כך, שר הבריאות ומנכ"ל משרד הבריאות העניקו לראש הממשלה היוצא, נפתלי בנט, את מגן מערכת הבריאות - כאות הוקרה על הובלת המאבק בנגיף הקורונה בשנה החולפת, ושמירה על חוסנה של מערכת הבריאות הישראלית.
7 צפייה בגלריה
מגן מערכת הבריאות הוענק לראש הממשלה ה-13 נפתלי בנט
מגן מערכת הבריאות הוענק לראש הממשלה ה-13 נפתלי בנט
מגן מערכת הבריאות מוענק לראש הממשלה ה-13 נפתלי בנט
(צילום: חיים צח, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
מגן מערכת הבריאות הוענק לראש הממשלה ה-13 נפתלי בנט
מגן מערכת הבריאות הוענק לראש הממשלה ה-13 נפתלי בנט
מגן מערכת הבריאות
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הורוביץ אמר במעמד הענקת המגן: "אני מודה לבנט על ההנהגה ושותפות הדרך במאבק בקורונה. גם תחת האתגר המשמעותי שמציב לנו הנגיף, הוכחנו שאפשר לשמור על בריאות הציבור בישראל בלי סגרים והשבתות, במינימום פגיעה במשק ובעובדים, בחינוך ובתרבות. בזכות צוותי הבריאות בכל פינה ברחבי הארץ, בזכות מדיניות שקולה ואחראית, ותודות לניהול נכון, הפכה ישראל למובילה עולמית במאבק בקורונה".
בשבוע שעבר אישרה ועדת הבריאות של הכנסת ביצוע בדיקות קורונה ביתיות מפוקחות. על פי ההצעה, מי שיערוך בדיקה יתקשר למוקד באמצעות אפליקציה או מספר טלפון, ואז תיפתח שיחת וידאו. המוקדן יזהה את הנבדק באמצעות פרטיו האישיים ותעודת הזהות, ישגיח על הליך הבדיקה ויערוך רישום של התוצאות.
המהלך נובע מהעובדה שתמונת הקורונה בישראל אינה משקפת נכונה כאמור את מצב החולים בחודשים האחרונים: מקדם ההדבקה מסתמך על מספר המאושפזים והמאומתים החדשים שהגיעו לעמדות הבדיקה הציבוריות, בעוד מאומתים רבים מוותרים על בדיקה ציבורית או על רישום ונשארים על דעת עצמם בבידוד. התוצאה: היקף התחלואה האמיתי בישראל אינו ידוע והוא כל הנראה גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים המפורסמים מדי יום.
7 צפייה בגלריה
חיסוני תינוקות
חיסוני תינוקות
חיסוני תינוקות. הצט"מ ממליץ למשרד הבריאות
(צילום: shutterstock)
7 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים קורונה
חיסון חיסונים קורונה
(צילום: shutterstock)
ביום חמישי האחרון חברי הצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות החליטו להמליץ פה אחד לאפשר חיסוני קורונה מגיל חצי שנה. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, יבחן את ההמלצה ויחליט בקרוב אם לקבל אותה. החלטת הצט"מ הגיעה כשבועיים אחרי שפאנל המומחים של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) המליץ פה אחד לתת חיסונים של מודרנה ופייזר נגד קורונה לבני חצי שנה עד שש שנים. פאנל המומחים החליט כי החיסונים בטוחים ומעניקים הגנה משמעותית מפני תחלואה קשה והגנה מסוימת מפני הדבקה.
בשבוע שעבר אישר פאנל מומחי ה-FDA גם את החיסונים המעודכנים לווריאנט הדומיננטי ביותר של הקורונה - האומיקרון. בדיון שנמשך שעות, סקרו חברות החיסונים את ממצאי המחקרים על מאות מחוסנים שקיבלו שילובים שונים של חיסוני הקורונה הוותיקים והמעודכנים, והראו כי החיסונים המעודכנים נגד זן האומיקרון משיגים את תנאי היעילות ובטיחות הנדרשים. הניסויים של החברות הצביעו על עלייה משמעותית בנוגדנים נגד הווריאנטים BA.4 ו- BA.5, שהוא הזן הדומיננטי כעת בישראל, בהשוואה לחיסון המקורי.