ארבעה ימים חלפו מאז שהסירה "גוד-אוריה" טבעה באגם מאג'ורה בצפון איטליה, באסון שבו מצאו את מותם ארבעה בני אדם - ועדיין רב הנסתר על הגלוי ב"אסון סוכני הביון".
אתמול הובא למנוחות איש המוסד הישראלי שטבע למוות באגם. מלבדו נהרגו שני סוכני מודיעין ואשתו של בעל הספינה. 18 הנוסעים ששרדו היו כולם אנשי ביון - 12 ישראלים ושישה איטלקים. אבל מה בדיוק הם עשו שם ומה קדם לאסון - לכל השאלות הללו אין תשובות, ולא ברור אם יהיו.
2 צפייה בגלריה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
תיעוד חילוץ הסירה באגם מג'ורה שבאיטליה
חילוץ הסירה באגם מאג'ורה
(צילום: EPA)
2 צפייה בגלריה
הלווית איש המוסד לשעבר שנהרג באיטליה
הלווית איש המוסד לשעבר שנהרג באיטליה
ראש המוסד בהלוויית הסוכן, אתמול
(צילום: תומר שונם הלוי)
הבוקר אמר ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), לשעבר המשנה לראש המוסד, כי הישראלי שטבע למוות, ושתמונתו אסורה בפרסום, "לא היה שם בנופש כתייר. זו לא הייתה פעילות מבצעית, אבל זה קשור לעבודתו". באיטליה כינו את ההרוג "ארז שמעוני", אבל בהודעות הרשמיות מטעם המוסד, שהודה כי הוא גמלאי הארגון, לא נמסר שמו. ראש המוסד דדי ברנע ספד לו בהלוויה אתמול.
לפי דיווח היום בעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", אנשי המודיעין סעדו במסעדת היוקרה "איל ורבאנו", ואחר כך יצאו לשיט. הם היו לבושים בבגדי יום-יום - נעלי סניקרס, ג'ינס וחולצות טריקו. "ייתכן כחלק ממסע לסיום משימה או אולי שלבשו בגדים אלו כדי להתחזות לתיירים רגילים", נכתב שם. רב החובל של הספינה שטבעה, קלאודיו קראמיטי, היה עם הקבוצה. ב"קוריירה דלה סרה" הוזכרה העובדה שאשתו שנהרגה באסון, אנה בוז'קובה, הייתה דוברת רוסית, וייתכן שאנשי המודיעין השתמשו בשירותיה.
בכתבה הוזכר כי בגדה האחרת של האגם עלתה לאחרונה הנוכחות של אוליגרכים רוסים, וצוין בין היתר כי וילה מרהיבה נקנתה על ידי גבר רוסי שנעלם לפתע. בנוסף צוין כי באזור "מתגוררים יהודים חרדים עשירים, שמארגנים לא פעם מסיבות לאורחים אמריקנים, בהם פוליטיקאים".
"האם השירותים החשאיים עקבו אחרי אדם מסוים או אחר השקעותיו?" תהה הכותב. "אסור לשכוח שלישראל אינטרסים משמעותיים במעקב אחר חברות איטלקיות ואיראניות העוסקות ברכיבים אזרחיים שבהם נעשה שימוש במל"טים".


לפי הדיווחים בימים האחרונים, אנשי המודיעין - 13 ישראלים ושמונה איטלקים - שהו כולם באותו מלון, ליד שדה התעופה מלפנזה במילאנו. הסיבה, לכאורה: מסיבת יום הולדת לאחד הישראלים ששרדו את האסון. אבל בעיתון האיטלקי "איל מסג'רו" דווח אתמול כי שתי הקבוצות היו "בנסיעת עבודה", מבלי למסור פרטים נוספים. גם בן ברק אמר היום דברים דומים.
החוקרים בוחנים גם מדוע מספר הנוסעים שעל הסירה היה גבוה יותר מהמותר, והאם היה מותר לסירה לשוט במזג אוויר כזה. עדי ראייה אמרו כי הסערה החלה לפתע, עם משבי רוח עזים וכמויות גדולות של גשם - אבל היו גם התרעות לפני כן על אפשרות לסערה. רב החובל, שאשתו נהרגה, טען אחרת. הוא נחקר בחשד להריגה.
אנשי המודיעין ששרדו נחקרו על ידי המשטרה האיטלקית עם הגעתם לחוף ומסרו גרסה זהה. "הייתה רוח עזה כשחזרנו מהספינה אחרי ארוחת צהריים, היא התהפכה וכולנו נפלנו למים", אמרו. אבל זו הייתה הפעם האחרונה שניתן היה לקבל את גרסתם. הישראלים הושבו במהירות לארץ, וגם האיטלקים נעלמו במהירות מהאזור.
בכיר המוסד לשעבר, הסופר ד"ר מישקה בן דוד, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "אני לא מכירים אירועים שבהם נפגשים 13 אנשי ביון ישראלים עם 10 אנשי ביון איטלקים. הדיאלוגים שמתקיימים בין שירותים זכורים לי במסגרות יותר מצומצמות. לא מכיר אירוע של פגישה על סירה רעועה באגם. הועלו אפשרויות שזו מסיבת פרידה ממישהו או מסיבת סוף מבצע. זה לא מוכר לי ולא נראה לי הגיוני".
בנוגע לדיווחים הראשוניים, לפיהם ההתכנסות הייתה כדי לחגוג יום הולדת לאחד מהישראלים, אמר: "היה שם דבר יותר מבצעי, יותר אמיתי, מאשר מפגש יום הולדת". לצד זאת הבהיר, כמו רבים אחרים לפניו, כי "אני לא חושב שהיה כאן ניסיון חבלה, אולי תקלה מבצעית".