היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה דורשת מהממשלה לאשר בדחיפות מינוי של יו"ר לוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה. על-רקע החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למנות את ניצב אבשלום פלד לתפקיד המפכ"ל הבא של משטרת ישראל, כתב המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון למזכיר הממשלה: "הצורך בכינוס הוועדה הולך והופך דוחק יותר ויותר". מלבד מינוי המפכ"ל הבא, הממשלה נדרשת למנות בהקדם גם נציב קבוע לשירות בתי הסוהר.
2 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
היועמ"שית בהרב-מיארה ורה"מ נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
במכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס, מזכיר לימון שהוא ובהרב-מיארה פנו כבר בסוף ינואר בנושא ועמדו אז על הצורך למנות בהקדם יו"ר לוועדה למינוי בכירים. "הממשלה נדרשת למנות בזמן הקרוב שניים מתוך שבעת בעלי התפקידים שאותם הוועדה בודקת", ציין לימון. הוא הזכיר כי כבר גובשה הצעת מחליטים למינוי יו"ר לוועדה, ואף קוימה חובת התייעצות עם בהרב-מיארה.
ההצעה נכללה בסדר יומה של הממשלה לישיבתה ב-17 במרץ, אולם בסופו של דבר היא לא נדונה במועד זה מכיוון שארגוני ימין ומפלגת הציונות הדתית בראשותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התנגדו למינויו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אורי שהם לתפקיד.
"כהונת ממלא-מקום נציב בתי הסוהר שנקצבה לשלושה חודשים עתידה להסתיים ב-24 באפריל, ואילו כהונת מפכ"ל המשטרה שהוארכה בשישה חודשים מסתיימת ב-17 ביולי", ציין המשנה ליועמ"שית לימון במכתב למזכיר הממשלה. "ללא מינוי יו"ר לוועדה, לא ניתן לדון במינויי קבע לתפקידים אלה".
2 צפייה בגלריה
השופט שהם. ארגוני ימין התנגדו למינוי
השופט שהם. ארגוני ימין התנגדו למינוי
השופט שהם. ארגוני ימין התנגדו למינוי
(צילום: תמיר ברגיג)
לימון ציין עוד כי בשל הקשיים המשפטיים המשמעותיים יש לדון בשני המינויים האמורים. "באשר לכהונת המפכ"ל, הממשלה התבקשה להיערך מראש לכך שעד תום תקופת הכהונה המוארכת, שניתן להאריכה פעם אחת בלבד, יושלמו ההליכים הדרושים למינוי מפכ"ל קבוע", ציין לימון.
הוא הוסיף: "באשר למינוי ממלא-מקום נציב שירות בתי הסוהר, עמדנו על כך שהארכת תקופת מילוי המקום לתקופה ממושכת, תפגע באופן משמעותי בחיץ הדרוש בין הדרג הממנה לדרג המתמנה, אשר קיים ביחס למינוי של קבע, באופן שיש בו כדי להשפיע לרעה על יכולת התפקוד של בעל התפקיד ושל שירות בתי הסוהר, ובממלכתיות של הארגון ושל העומד בראשו.
"עוד הבהרנו כי עמדתנו לפיה קשיים אלו ביחס למינוי ממלא-מקום נציב שירות בתי הסוהר לא עולים כדי מניעה משפטית, מתייחסת להצעה למינוי לשלושה חודשים בלבד, אשר במהלכם מתחייב כי ממשלת ישראל תפעל להשלמת מינוי קבע לתפקיד".
לימון ובהרב-מיארה הבהירו שעל הממשלה מוטלת החובה לכך ש"תפקידים בכירים בעלי רגישות מוגברת יהיו מאוישים במינוי של קבע. מצב שבו לא ניתן לכנס את הוועדה המייעצת למינוי בכירים אלו, פוגע פגיעה קשה בעקרונות המנהל התקין ובאינטרס הציבורי. על כן, אשוב ואבקש את טיפולך הדחוף בקידום מינויו של יו"ר לוועדה בהקדם האפשרי".