פרסום ראשון: ועדת החינוך של הכנסת החליטה היום (שלישי) להקפיא בשבוע את השלמת הצעת חוק סיוע לסטודנטים ששירתו במילואים לאחר שהתקבלו הסכמות בין יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ חי טייב, התאחדות הסטודנטים, ראשי ועד האוניברסיטאות וקצין מילואים ראשי.

קדם לכך דיון סוער בוועדה על רקע התנגדות ועד ראשי האוניברסיטאות להצעת החוק בטענה שהחקיקה תפגע בסמכותם. לטענתם, הם סייעו לסטודנטים ועל פי הצעת החוק הקיימת מדובר בוויתור על שליש ממכסת הלימודים. נציגי האוניברסיטאות ניסו לאורך הדיונים להגיע להסכמות כי מאוד רצו להימנע מחקיקה בנושאי הלימודים.
ההסכמות אמורות לקבל אישור המועצה להשכלה גבוה ואם היא תאשר אותן הסטודנטים יקבלו סיוע והתאמות בלי צורך בחקיקה. בין היתר הוסכם על מדרגות לפי מספר ימי המילואים. כך למשל, סטודנטים ששירתו עד 60 ימי מילואים יהיו זכאים להכרה בשירות בערך 6 נקודות זכות, הערכה חלופית של 2 קורסים ועובר בינארי בקורס אחד. נקבעו עוד הקלות לאלו ששירתו בין 60 ל-100 ימים ומדרגה נוספת למשרתים מעל 100 ימים.
3 צפייה בגלריה
ועדת החינוך בעניין הצעת חוק סיוע לסטודנטים ולסטודנטיות משרתי מילואים
ועדת החינוך בעניין הצעת חוק סיוע לסטודנטים ולסטודנטיות משרתי מילואים
תא"ל בן ארי. "הסטודנטים המילואימניקים מתוסכלים"
(צילום: נועם מושקוביץ, ערוץ כנסת)
3 צפייה בגלריה
ועדת החינוך בעניין הצעת חוק סיוע לסטודנטים ולסטודנטיות משרתי מילואים
ועדת החינוך בעניין הצעת חוק סיוע לסטודנטים ולסטודנטיות משרתי מילואים
פלהיימר. "חמישה וחצי חודשים באירוע, עדיין נאבקים על ההקלות"
(צילום: נועם מושקוביץ, ערוץ כנסת)
קצין המילואים הראשי, תא"ל בני בן ארי, אמר בוועדת החינוך בכנסת: "יש לנו 220 חללים מבין משרתי המילואים ו-1,700 פצועים. אנחנו מבקשים סף גנרי עבור משרתי המילואים שיחייב את כלל המוסדות ולא ישאיר את הסטודנט בלי להבין מה מגיע לו ומה המוסד נותן לו. היום הכול פרוץ לחלוטין. יש מוסדות מצטיינים ויש שלא. יש כאלה שנשרו או לא התחילו לימודיהם. הסטודנטים המילואימניקים מתוסכלים שלא הדביקו את הפער ועדיין לא מקבלים הקלות הדרושות להתאקלמות שלהם אחרי מה שתרמו למדינה. אין כאן פגיעה אקדמית. אנחנו לא אומרים לכם כמה ומה ללמד".
אלחנן פלהיימר יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, סיפר בדיון על עמדת הסטודנטים: "חמישה וחצי חודשים אל תוך האירוע, אנו מוצאים את עצמנו פעם אחר פעם בסוגיות שונות נלחמים במוסדות האקדמיים עבור הטבות לציבור משרתי המילואים. ההתחמקות מאחורי 'החופש האקדמי' היא בלתי נתפסת, ולא ייתכן שמשתמשים בזה כתירוץ זול לבריחה מהשאלות הקשות וממציאת הפתרונות. כאשר עמדנו בחזית הלחימה מול תומכי הטרור במוסדות האקדמיים, כשניסינו לקדם הטבות למשרתי מילואים ולוחמים בכניסה לאקדמיה בהעדפה מתקנת ועכשיו כשאנחנו מנסים פעם נוספת לקדם הקלות אקדמיות לסטודנטים משרתי המילואים שמחרפים נפשם בחזית - אנו נתקלים בסירוב מחפיר מצד ראשי האוניברסיטאות שמשתשמים בתירוצים אבסורדיים ובלתי מתקבלים על הדעת. התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות תמשיך להילחם על מנת שלציבור הסטודנטיאלי משרת המילואים יהיו את הכלים להצליח לעמוד בדרישות התואר אליהם נרשמו".
3 צפייה בגלריה
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטה העברית
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטה העברית
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטה העברית
(צילום: האוניברסיטה העברית)
פרופ' אריה צבן נשיא אוני' בר-אילן ויו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, הגיב לדברים: "אי אפשר להחזיר 150 יום בנקודות זכות. תנו להם מלגת קיום ותאפשרו להם ללמוד בשקט כמה זמן שיצטרכו. אנחנו כאן כדי ללוות אותם".
בהתייחסו לאמירות הקשות של חלק מהח"כים בועדת החינוך אמר פרופ' צבן: "אומרים שיש לנו יוהרה? תתחילו לעשות משהו? מה קורה פה? אנחנו קלטנו 60 אלף משרתי מילואים, 5,000 מתוכם מטופלים על ידי אישית בבר-אילן. להגיד שלא עשינו כלום? אנחנו עובדים בזה. הבאנו תרומות כדי לתת להם מלגות מחיה עוד לפני שהכנסת והממשלה התעוררו. אנחנו נלחמים למעשה כדי לייצר לעצמנו יותר עבודה. למה? כי אנחנו מאמינים בזה. תנו לנו לעשות את העבודה שלנו. אני הייתי בקורס טיס, זה לא אומר שאני יודע להכשיר טייסים ולכן לא כל מי שעשה תואר אקדמי לא מומחה להכשרה אקדמית. זו המומחיות שלנו. כבר 40 שנה אני עוסק בזה. אנחנו מבקשים שלא תגרמו נזק למילואימניקים ולקולגות שלהם".
פרופסור אריה צבן נשיא בר אילןפרופסור אריה צבן נשיא בר אילןצילום: יורם אשל
יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב, סיכם את הדיון: "האקדמיה בישראל חטאה בחטא הגאווה והגיע הזמן לשנות את זה. אני קורא לוועד ראשי האוניברסיטאות לשבת עם קצין מילואים ראשי כדי להגיע להבנה על ההקלות למילואימניקים. אין לנו ענין להתערב בחופש האקדמי ולהביא לחקיקה. לא אהיה מוכן שאנשי מילואים שהולכים למסור את נפשם יצטרכו להכריע בין שמירה על הביטחון של המדינה לבין הלימודים שלהם. מה שיהיה מקובל על הקמל"ר – מקובל עלי".