במה שיהיה בוודאי תיאטרון פוליטי בעוצמה מלאה יבקרו היום הנשיא ג'ו ביידן ויריבו הצפוי בבחירות בנובמבר, דונלד טראמפ, בטקסס, ויאשימו זה את זה בכאוס ההגירה בגבול הדרומי של ארה"ב. המשבר בגבול צפוי להיות אחד מתפוחי האדמה הלוהטים של קמפיין הנשיאות.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ
טראמפ וביידן. תפוח האדמה הלוהט של הבחירות
(צילום: AP)
ביידן יבקר בעיירת הגבול בראונסוויל, במה שיהיה נסיעתו השנייה לגבול מאז הפך לנשיא. הוא צפוי להאשים את טראמפ בכך שהכשיל מוקדם יותר החודש את חקיקת רפורמת הגירה ואבטחת גבולות דו-מפלגתית. זו עברה ברוב גדול בסנאט, אבל בהוראת טראמפ מסרב יו"ר בית הנבחרים, מייק ג׳ונסון, להעמיד אותה להצבעה, בידיעה שהיא תעבור שוב ברוב דו-מפלגתי גדול. טראמפ וג׳ונסון הבהירו כי הם רוצים להותיר את הכאוס על כנו לפחות עד נובמבר, וכי העברת הרפורמה תעניק לביידן ניצחון חשוב בשנת בחירות.
הביקור של ביידן מדגיש עד כמה הוא פגיע פוליטית בנושא, בתקופה של שיא במספר המהגרים שמנסים לחצות את הגבול. הוא אפילו שוקל צווים נשיאותיים להגבלת תהליך קבלת פליטים שמבקשים מקלט בארה"ב. באירוע גיוס כספים לקמפיין שלו בשבוע שעבר הודה ביידן כי "יש תוהו ובוהו בגבול". סקר של אוניברסיטת מונמאות' החודש מצא כי 71% מהאמריקנים לא מרוצים מהטיפול של ביידן בהגירה. אותו סקר מצא ש-61% סבורים שההגירה הבלתי חוקית היא "בעיה חמורה מאוד", עלייה מ-46% ב-2019 ו-45% ב-2015.
ביידן ייפגש היום עם סוכני משמר הגבול, גורמי אכיפת חוק ומנהיגים פוליטיים מקומיים, ויסביר להם כי הרפורמה שהרפובליקנים חוסמים הייתה מממנת את שכירתם של אלפי שוטרים של משמר הגבול וקציני הגירה, כמו גם את הגדלת אפשרויות המעצר. גורם רשמי בבית הלבן אמר שביידן "ידון בצורך הדחוף להעביר את הסכם אבטחת הגבולות הדו-מפלגתי של הסנאט, ויחזור על קריאותיו לרפובליקנים בקונגרס להפסיק לשחק פוליטיקה".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
61% סבורים שההגירה הבלתי-חוקית היא "בעיה חמורה מאוד". ביידן ומהגרים בגבול
(צילום: AP, רויטרס)
בין היתר מתכוון ביידן להזכיר כי הצעת החוק שהרפובליקנים בבית הנבחרים מסרבים להעביר זכתה לתמיכת איגוד סוכני משמר הגבול, הידוע כשמרן מאוד. "הרפובליקנים בבית הנבחרים בחרו לשים את הפוליטיקה המפלגתית לפני הביטחון הלאומי שלנו, דחו את מה שסוכני הגבול אמרו שהם צריכים, ואז נתנו לעצמם חופשה של שבועיים", אמר השבוע דובר הבית הלבן, אנג'לו פרננדס הרננדס.
מצד שני, ביידן מתמודד גם כאן עם האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, שזועם על מה שהוא רואה כשבירה חדה ימינה מצד הנשיא בנושא ההגירה. "לנסות להיראות כמו טראמפ זו לא הדרך לנצח את טראמפ", אמרה חברת הקונגרס אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטקסס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטקסס
טראמפ מבקר בקטע מהחומה בגבול טקסס, בשלהי כהונתו כנשיא
(צילום: AFP)
טראמפ יבקר היום באיגל פאס, עיר שהפכה לסמל המלחמה של הרפובליקנים נגד ביידן בנושא ההגירה. מושל טקסס, הרפובליקני גרג אבוט, השתלט מוקדם יותר השנה על פארק בעיר ששימש עמדת בדיקה של סוכני משמר הגבול של ארה"ב. טראמפ הקצין השנה עוד יותר את הרטוריקה שלו נגד מהגרים, כולל דה-הומניזיציה למהגרים לא חוקיים, שאותם האשים כי הם "מרעילים את הדם של המדינה שלנו", שפה שמוכרת מתקופות היסטוריות אפלות במיוחד. בפוסט ברשת החברתית שלו כתב טראמפ כי "כשאהיה הנשיא שלכם, מיד נאטום את הגבול, נעצור את הפלישה, וכבר ביום הראשון נתחיל במבצע הגירוש הגדול ביותר של פושעים בלתי חוקיים בהיסטוריה האמריקנית. הפלישה באשמת ג'ו ביידן המושחת הורסת את המדינה שלנו והורגת את האזרחים שלנו!".
קרוליין לאוויט, דוברת הקמפיין של טראמפ, תקפה את ביידן על ביקורו בגבול, ואמרה כי "היו לו שלוש שנים לתקן את המשבר שהוא יצר. האנשים שמנהלים אותו שולחים אותו לגבול באותו יום עם נסיעתו הפומבית של הנשיא טראמפ, לא בגלל שהם רוצים לפתור את הבעיה, אלא בגלל שהם יודעים שביידן מפסיד. הניסיון של הרגע האחרון לרדוף אחרי הנשיא טראמפ לגבול לא יעזור לביידן - האמריקנים יודעים שהוא לבדו אחראי למשבר ההגירה החמור בהיסטוריה, ומשבר פשעי המהגרים שיצר ביידן משפיע על כל קהילה במדינה".