בתום סאגה של שלושה שבועות נבחר הערב (יום ד') המחוקק הרפובליקני מייק ג'ונסון ליושב הראש של בית הנבחרים האמריקני, שהתנהל בלי יו"ר קבוע מאז הדחתו ההיסטורית של היו"ר הקודם, קווין מקארתי, על-ידי חברי מפלגתו. מינויו של ג'ונסון השמרן, הנחשב לתומך של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, יוכל להוציא סוף סוף את בית הנבחרים מהשיתוק שבו היה נתון מאז תחילת החודש, למלא את חובותיו הבסיסיות – וגם לקדם מהלכים הנוגעים למלחמה בין ישראל לחמאס, בכלל זה אישור הסיוע הביטחוני לצה"ל.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
"נחזיר את האמון למוסד הזה". ג'ונסון אחרי שנבחר
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
בית הנבחרים, נזכיר, נקלע למשבר עמוק ב-3 באוקטובר, כשקבוצה קטנה של מחוקקים מהימין הקיצוני והטראמפיסטי במפלגה הרפובליקנית, בהובלת המחוקק מאט גייטס, הביאה להדחת היו"ר הרפובליקני מקארתי, לדבריה כעונש על כך ששיתף פעולה עם הדמוקרטים ובאמצעות הסכם זמני בעניין התקציב מנע את השבתת הממשל.
בשבועות שלאחר מכן בחרה המפלגה הרפובליקנית בזה אחר זה שלושה מועמדים משורותיה להחליף את מקארתי – סטיב סקאליס, ג'ים ג'ורדן וטום אמר – אבל שוב ושוב סירבה קבוצה קטנה במפלגה לתמוך בהם. מכיוון שלרפובליקנים יש כעת יתרון דחוק בלבד בבית הנבחרים, עם 221 מושבים מול 212 לדמוקרטים, ומכיוון שכל הדמוקרטים הצביעו כמצופה מהם נגד המועמדים הרפובליקנים, אף אחד מהשלושה לא השיג את הרוב הדרוש לניצחון – 217.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני
"נקדם מדיניות שמרנית, נתמוך בבעלי בריתנו מעבר לים". ג'ונסון נואם מול המחוקקים
(צילום: LEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
הערב הצליח סוף סוף ג'ונסון, עורך דין בן 51 מלואיזיאנה, להשיג את הרוב הדרוש, כש-220 מחוקקים רפובליקנים תמכו בו ו-209 הדמוקרטים שהשתתפו בהצבעה התנגדו. זמן קצר אחרי הבחירה בו נשא הצהרה ראשונה כיו"ר ואמר: "נחזיר את האמון למוסד הזה. נקדם מדיניות שמרנית בת-קיימא, נילחם במדיניות המזיקה של ממשל ביידן, ונתמוך בבעלי בריתנו מעבר לים".

נגד מסכות, טרנסג'נדרים והפלות

ג'ונסון מכהן כחבר בית הנבחרים מאז שנת 2016, ולפיכך הוא יהיה היו"ר בעל הניסיון המועט ביותר שהיה לבית הנבחרים זה עשרות שנים. עד כה הוא זכה לפרסום בעיקר בשל אחריותו לניסוח העתירה שבה 126 חברים רפובליקנים בבית הנבחרים ביקשו מבית המשפט העליון של ארה"ב לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות של שנת 2020 בכמה מדינות שבהן הפסיד הנשיא דאז טראמפ. לקראת ההצבעה היום זכה ג'ונסון לתמיכתו של טראמפ.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני מקבל את הפטיש מ האקים ג'פריס מנהיג המיעוט הדמוקרטי
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני מקבל את הפטיש מ האקים ג'פריס מנהיג המיעוט הדמוקרטי
מקבל את הפטיש ממנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, האקים ג'פריס
(צילום: EPA/JIM LO SCALZO)
גורמים דמוקרטים תקפו את ג'ונסון על ניסיונותיו להביא לביטול תוצאות הבחירות שבהן ניצח ביידן ועל העמדות השמרניות שלו בכל הנוגע להפלות ולנישואים חד-מיניים. בין השאר תמך ג'ונסון בחקיקה שתאסור על ניתוחים וטיפולים בהורמונים לנערים ונערות המבקשים לעבור התאמה מגדרית, ובחקיקה שתאסור לחייב את הנוסעים לעטות מסכות במטוסים בזמן מגפת הקורונה. גם בחוקים שיגבילו הגירה והפלות תמך. בין התוכניות השמרניות שניסה לקדם הייתה גם התוכנית לקיים תפילות בבתי ספר בארה"ב.
לצד הביקורת על ג'ונסון, גם בקרב הדמוקרטים היו מי שהודו הערב כי הם שמחים שלפחות יוכלו כעת לשוב לעבודה ולהתניע מחדש את פעילות הקונגרס. "המדינה שלנו לא יכולה להתנהל בלי יו"ר לבית הנבחרים, כך שהוקל לי שהרפובליקנים בחרו סוף סוף מנהיג חדש", אמר חבר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'ים היימס. "כך או כך, אני מודאג מאוד מפועלו של ג'ונסון בכל הקשור להטיית הבחירות ולהפלות".
4 צפייה בגלריה
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני לחיצת יד עם היו"ר המודח קווין מקארתי
ארה"ב מייק ג'ונסון נבחר ל יו"ר יושב ראש בית הנבחרים האמריקני לחיצת יד עם היו"ר המודח קווין מקארתי
לחיצת היד בין ג'ונסון ליו"ר המודח שאותו הוא מחליף, קווין מקארתי, אחרי סיום ההצבעה
(צילום: ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
אחת המשימות הקרובות של ג'ונסון תהיה להשיב על בקשתו של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, יריבו המר של האגף הקיצוני במפלגה הרפובליקנית, להקצות 106 מיליארד דולר לסיוע לישראל ולאוקראינה ולהגברת הביטחון בגבולותיה של ארה"ב. בעוד בקרב הרפובליקנים יש תמיכה נרחבת בהעברת הסיוע לישראל ובאישור ההקצאה לאבטחה בגבולות, לא כולם במפלגה נלהבים – בלשון המעטה – לאשר עוד סיוע משמעותי לאוקראינה.
כיו"ר, ג'ונסון ייאלץ להתמודד עם אותם אתגרים שהביאו בסופו של דבר להדחת מקארתי ולסיכול הבחירה בשלושת המועמדים הקודמים להחליפו. האתגרים האלה כוללים תביעות מצד האגף הניצי של גייטס, ואת העובדה שהשליטה של הדמוקרטים כעת בבית הלבן ובסנאט פירושה שאי אפשר להעביר חוקים בוושינגטון בלי תמיכה מצד מחוקקים בשתי המפלגות.