זה היה יומו הראשון כמפקד החדש של משטרת מחוז תל אביב, אבל נראה שאת המשימה המרכזית שהציב לפתחו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לפחות בינתיים, ניצב פרץ עמר לא יישם – בין אם בכוונה או בשל קשיים לוגיסטיים: למנוע את חסימות הצירים. בהפגנות ב"ליל ההתנגדות" אמש (יום ה') הצליחו המפגינים נגד המהפכה המשפטית "לכבוש" את נתיבי איילון במשך שעות, והם גם הבעירו עליו מדורות. המשטרה איבדה בשלב מסוים שליטה על האירוע, ורק בסביבות חצות הצליחה לפנות את המפגינים באמצעות מכת"זיות ופרשים.
9 צפייה בגלריה
ניצב עמר, בן גביר והמדורות אמש באיילון
ניצב עמר, בן גביר והמדורות אמש באיילון
ניצב עמר, בן גביר והמדורות אמש באיילון
(צילום: חיים הורנשטיין, יאיר שגיא, שלו שלום)
9 צפייה בגלריה
פרשים בכביש איילון
פרשים בכביש איילון
פרשי משטרה אמש על האיילון
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
9 צפייה בגלריה
מפגין נעצר בכביש איילון, תל אביב
מפגין נעצר בכביש איילון, תל אביב
מעצר על הכביש. 14 נעצרו בת"א אמש
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
9 צפייה בגלריה
מכת"זית באיילון
מכת"זית באיילון
גם המכת"זית הופעלה, אבל בשלב מסוים המשטרה איבדה שליטה
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
בן גביר, נזכיר, הוביל את הדחת מפקד המחוז הקודם, ניצב עמי אשד, בעקבות החלטתו "להכיל" את חסימת נתיבי איילון בהפגנות קודמות – החלטה שנעשתה מתוך שיקולים מבצעיים ומקצועיים בלבד. בן גביר השתלח בו קשות, ואחרי נאום הפרישה של אשד – שבו תקף בעצמו את בן גביר והצהיר כי הציפייה מצדו הייתה "לנפץ" עצמות למפגינים – השר כינה אותו "ניצב פוליטי במדים". והנה, אתמול אשד ישב בביתו והפלא ופלא איילון נחסם לפחות למשך שעתיים – על ידי מאות מפגינים שהבעירו כאמור מדורות, והמשטרה שוב התקשתה לשמור על איילון פתוח לתנועה, בהתאם למדיניות השר לביטחון לאומי.
רבים ציפו לראות כיצד ינהג ניצב עמר ביומו הראשון כמפקד מחוז תל אביב, והאם יבחר בין השיקול המבצעי – שלא פעם דורש להכיל את המפגינים בשל מחסור בשוטרים לעומת המפגינים וגם בשל הרצון לשמור על שלומם ולהימנע מהפעלת אלימות קשה נגדם – לבין חופש התנועה של ציבור הנהגים שנתקע בפקקים.
לפי התמונות אתמול בלילה מנתיבי איילון, יומו הראשון של ניצב עמר היה לכאורה כישלון, וניצחון למפגינים שיצאו למחאה בעקבות הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו שבה הבהיר שאין בכוונתו לעצור את חקיקת ביטול עילת הסבירות. במהלך פעילות המשטרה בתל אביב, שנראתה בכוחות מדוללים לעומת מאות המפגינים, נעצרו 14 מוחים בחשד להפרת סדר.


טקס חילופי מפקד מחוז תל אביב נערך רק שלשום, ביום רביעי, והשר בן גביר הדגיש גם אז את דרישתו למנוע חסימות צירים, בתשובה לנאום שנשא שם אשד עצמו ובו הדגיש כי אסור "לוותר" לא על המשטרה וגם לא על הדמוקרטיה. בן גביר הצהיר בנאומו כי "בעיר הזו צריכים שוטרים שלא מפלים בין דם לדם, ובין ימין ושמאל", והוסיף: "נדרשת משילות גם מול כאלה שמבקשים לפרוע חוק ולהביא לאנרכיה. בישראל יש חופש ביטוי לכולם להביע בצורה לא אלימה את דעתם. ולכל הציבורים בישראל יש את הקווים האדומים שאסור להם לחצות. חופש הביטוי איננו חופש ההתפרעות, איננו חופש השיסוי, איננו חופש למרר חיי אזרחים שרוצים לחזור הביתה".
אתמול המסר של השר בן גביר לא נראה בשטח בנתיבי איילון ובקפלן בתל אביב. יונתן, תושב אזור המרכז שהפגין אתמול על איילון, אמר ל-ynet: "ניצב אשד, ניצב פרץ. זה ממש לא משנה. המשטרה לא יכולה לחסום את איילון כשמאות ואלפי מפגינים זורמים לשם לאורך כל הכביש. הפגנה צריכה כמה פרשים על סוסים וכמה שוטרים אלימים, שמתסיסים את האווירה וזה מה שקרה גם אתמול".

לדברי המפגין, "השוטרים ניסו למנוע ירידה לאיילון, אבל מעט השוטרים שהיו לא הצליחו לחסום את המאות ואולי למעלה מ-1,000 המפגינים שרובם היו צעירים, הפרשים על הסוסים ניסו ואז מפגינים ירדו לאיילון מאחוריהם. כולם זרמו חופשי לאיילון. המשטרה פשוט איבדה שליטה למשך שעתיים ויותר, עשינו מדורות, עשינו שמח – והשוטרים עמדו חסרי אונים, לא עשו כלום. מה קומץ שוטרים יכולים לעשות מול כל המאות? השוטרים עמדו והסתכלו על המפגינים".
ניצב עמר ראה אמש במו עיניו כי עם מספר מועט של שוטרים קשה עד בלתי אפשרי להשאיר את נתיבי איילון פתוחים, וכעת השאלה הגדולה מה יעשה בהפגנה הגדולה הצפויה בקפלן במוצאי השבת – לקראת רגעי השיא בשבוע הבא של חקיקת ביטול עילת הסבירות. האם יגיע לשם בכוחות גדולים ויתעמת במלוא העוצמה מול המפגינים, כדי לעמוד ביעד של השר בן גביר? או שגם הוא יבין שצריך להתנהל בחוכמה ובהתאם לנתונים בשטח, בכל החלטה מבצעית שתאזן בין שמירה על חופש המחאה ושלום הציבור לשמירה על חופש התנועה?
במשטרת מחוז תל אביב סירבו להגיב לנטען.

"כאוס" בקפלן

העובדה שהמשטרה איבדה שליטה בהפגנות אמש מעורר תהיות גם בשל העובדה שהפרסום על ההפגנות הצפויות בקפלן היה ברור. המשטרה התהדרה בכך שהיא ערוכה מודיעינית, אבל המפגינים שנהרו לקפלן אמש הוכיחו שהיערכות שכזו לא הייתה. גם כשהאירוע כבר התגלגל נדמה שאף אחד לא שלט עליו, ורבים חשו "כאוס" של ממש.
מקרי אלימות לא מעטים אירעו במהלך העימותים, וגם צלמת "ידיעות אחרונות" דנה קופל נפצעה בידה מפרש שהפיל אותה, ונזק נגרם גם למצלמה שלה. "כוח עצום פשוט נכנס בי מהגב ונפלתי על הרצפה", שחזרה קופל, "אחרי זה אמרו לי שסוס נכנס בי. עמדתי על השוליים. הם מטורפים, זה הכול קרה ברגע".
9 צפייה בגלריה
מפגינים בכביש איילון
מפגינים בכביש איילון
המפגינים על איילון, אמש
9 צפייה בגלריה
מכת"זית באיילון
מכת"זית באיילון
(צילום: EPA / ATEF SAFADI)
9 צפייה בגלריה
מכת"זית באיילון
מכת"זית באיילון
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
9 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות הדליקו מדורה בנתיבי איילון
מפגינים ומפגינות הדליקו מדורה בנתיבי איילון
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
9 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות על כביש איילון
מפגינים ומפגינות על כביש איילון
(צילום: קובי קואנקס)
הכוח המשטרתי היה כאמור מצומצם ולא היה לו סיכוי של ממש מול המוני המפגינים, ובשטח נרשמו גם עימותים בין מפגינים לנהגים עצבניים שנתקעו בדרך. אופנוען תועד חוטף דגל למפגין על גשר יהודית בתל אביב – ומרביץ לו עם הדגל. בירידה לאיילון צפון, אזרח שהיה עם אשתו שהייתה בהריון לדבריו, התעמת וקילל אחרי שדיבר עם עובדי נתיבי איילון שניסו להזרים את התנועה. במקביל, מפגין התעלף על הכביש בעלייה מאיילון במחלף השלום, אחרי שהוכה על ידי שוטר יס"מ.
כאוס נרשם גם בהפגנות ליד איילון בתל אביב: ברחוב יגאל אלון בעיר, שם צעדו מפגינים בדרך לעורק התחבורה הראשי, הורידו מפגינים מחסומים לעבר הכביש כדי לחסום אותו. נהגים יצאו ממכוניותיהם כדי להזיז את המחסומים, והמפגינים השיבו אותם. בשלב מסוים אף "ניהלו" את התנועה ואפשרו רק לכוחות הצלה לעבור.
נדב אבס, צלם ynet שלקח חלק בסיקור המחאה אמש, העיד כי בשלב מסוים לאורך הערב, כונני איחוד הצלה פינו מפגינים עם האופנועים שלהם ובעצם עזרו למשטרה. לבסוף, המשטרה פתחה לתנועה את נתיבי איילון לצפון, אחרי שעות ארוכות של חסימה, בזמן שעל על חלקים מהכביש עדיין היו חפצים שהביאו איתם המפגינים, כמו גם שרידי המדורות שהובערו – דבר שלא קרה בעבר.