שלושה שבועות לאחר הודעת ההדחה שקיבל ניצב עמי אשד, בה הוחלט להזיזו מתפקיד מפקד מחוז תל אביב ולהחליפו בניצב פרץ עמר - היום (רביעי) הוא יסיים שירות של יותר משלושה עשורים, בנוכחות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהרבה לבקרו על אופן הטיפול בהפגנות ובמפגינים נגד המהפכה המשפטית. בהצהרתו בפתח הטקס אשד נאם מול השר בן גביר וכן המפכ"ל יעקב שבתאי וניצב עמר שיחליפו בתפקיד: "אין לנו משטרה אחרת, וגם אין לנו דמוקרטיה אחרת - אסור לנו לוותר לא על זו ולא על זו. חשוב לתת להן להמשיך לשמור אחת על השנייה". ynet העביר בשידור ישיר את טקס החילופים.
"אני מתרגש מאוד, 'אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה' - הצהרת אמונים זו שנדרש להגיד שוטר ביומו הראשון הייתה ה'אני מאמין' שלי בכל שנותיי במשטרה. לו רק יכולתי להתחיל את המסע מחדש הייתי עושה זאת מחדש. בפרק האחרון של ספר השירות שלי זכיתי לפקד על מחוז תל אביב, עם שוטרים שמאפשרים לעיר להיות ללא הפסקה ומאפשרים אירועי המון פעמיים שלוש בשבוע. זכיתי במטה שמבין לעומק את תפקידו", אמר.
3 צפייה בגלריה
טקס החלפת מפקד מחוז תל אביב
טקס החלפת מפקד מחוז תל אביב
מפקד מחוז ת"א הנכנס והיוצא. עמר ואשד, היום
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
טקס החלפת מפקד מחוז תל אביב
טקס החלפת מפקד מחוז תל אביב
"צריך שוטרים שלא מפלים בין ימין לשמאל"
(צילום: מוטי קמחי)
אשד הוסיף: "שמירה על החוק, שמירה על כבוד האדם, יושר וטוהר מידות וכן ריסון הכוח ומידתיות - אלה הם ערכי משטרת ישראל היום, והם חייבים להישאר ערכי משטרת ישראל בהמשך".
אל טקס החילופים הגיע לא רק בן גביר, אלא גם ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי. הוא נפרד מניצב אשד, שפיקד על מחוז ת"א מאז 2021: "למרות הפיל שבחדר, אני לא אקלקל לכם. אני אוהב את מפקד המחוז היוצא וגם את הנכנס. עמי אשד אתה איש מיוחד, עברתי כבר תשעה מפקדי מחוזות, לכן אני יודע להגיד שאנחנו נפרדים ממפקד מחוז מצוין". לאחר דבריהם של מפקד המחוז היוצא וזה הנכנס, ולפני שניתנה זכות הדיבור בטקס למפכ"ל שבתאי ולשר בן גביר - חולדאי עזב את המקום.

מפקד המחוז הנכנס הודה לבן גביר על האמון בו ואמר כי "מחוז תל אביב הוא מחוז ללא הפסקה. האירועים המרוכבים מתקיימים כאן בתל אביב. היו לנו מספר אירועים שהזכירו לנו ממש לפני מספר שבועות כי כדי להתמודד עם האינטנסיביות של המחוז עלינו להתחדש ולהשתנות באופן קבוע". הוא גם הודה לעמי אשד על שנות השירות שלו במשטרה וכן "על הקשב הרב לשוטרים ולקצינים ועל ההתאמות שביצע במחוז".
אחריו עלו לדבר המפכ"ל והשר לביטחון לאומי בן גביר, שאמר כי "בעיר הזו צריכים שוטרים שלא מפלים בין דם לדם, ובין ימין ושמאל. שמייצגים את הממלכתיות ומדינת ישראל ואצלנו בדמוקרטיה כולנו שווים. אין אזרחים סוג א' ואזרחים סוג ב'". הוא ביקש להוקיר את התרומה של ניצב אשד: "היו בנינו מחלקות וזה לא סוד, אבל הן לא מונעות ממני להודות לך על כל מה שעשית במסירות". במחאה על נאום בן גביר עזבו את המקום המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי וכן כמה מראשי הערים שנכחו בטקס.
כוח קפלן קרא למפגינים להגיע למפקדת מחוז תל אביב, ועשרות התייצבו מחוץ למקום בו נערך הטקס: "טקס החלפת מפקדים בנוכחות שר הטיקטוק והפיתות. העבריין הסדרתי המורשע ותומך הטרור מגיע לטקס חילופי מפקד מחוז תל אביב של המשטרה. זו הזדמנות להודות לניצב עמי אשד המפקד היוצא - שזכר שתפקיד המשטרה להגן על הציבור ועל זכות ההפגנה - ולא להגן על השלטון נגד הציבור. זו הזדמנות לאחל בהצלחה לניצב הנכנס פרץ עמר ולהכיר לו את שבועתו ואחריותו".
3 צפייה בגלריה
לא הצליח להשתלט על הפשיעה בדרום, יצליח למנוע חסימות באיילון? ניצב פרץ עמר
לא הצליח להשתלט על הפשיעה בדרום, יצליח למנוע חסימות באיילון? ניצב פרץ עמר
לא הצליח להשתלט על הפשיעה בדרום, יצליח למנוע חסימות באיילון? ניצב פרץ עמר
(צילום: חיים הורנשטיין, AFP)
לפני שבועיים האשים אשד בנאום תקיף כי הדחתו הינה פוליטית: "33 שנות שירות במדים, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. וכל זאת בשל הסיבה הפשוטה: עמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק". ההצהרה ההיא גרמה לאלפי מפגינים לצאת באופן ספונטני מבתיהם ולחסום גם את נתיבי איילון לזמן ממושך.
אשד גם תקף בזמנו ישירות את השר בן גביר ואמר: "אני מודה שלא יכולתי לעמוד בציפיות הדרג המיניסטריאלי, שכללו שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי. יכולתי בקלות להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב. יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה. אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא, על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים".
מינויו של פרץ, מפקד מחוז דרום היוצא, למפקד מחוז תל אביב מעורר תמיהה. בריאיון ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" בנובמבר 2021, כשעומת עם תחושת חוסר הביטחון של התושבים בדרום בשל הפשיעה המרובה, אמר עמר: "יש אירועים משמעותיים יותר שקורים בחלקים אחרים של הארץ ולא זוכים לכל כך הרבה ביטוי. יש יותר מיקוד תקשורתי על הדרום. זו לא רק התקשורת הפורמלית. יש פה אלמנט של מדיה חברתית. מישהו שחש במצוקה משתף, וזה הופך לנחלת הכלל. בעבר זה לא היה ככה". ומה לגופו של עניין? כלום. לא ברור מדוע ניצב שלא הצליח לייצב את המצב בגזרתו מועבר לתפקיד מרכזי ורגיש כמו מפקד מחוז תל אביב.