האם תיקון חוק האפליה יאפשר לרופאים יהודים להימנע מטיפול בחולים לא-יהודים? דבריה של ח"כ אורית סטרוק, לפיהם "רופא שומר מצוות לא ייאלץ לתת טיפול רפואי שמנוגד להלכה ללא קשר לזהות המטופל" צפויים לפתוח פרצה נוספת - שתאפשר לרופאים להימנע מטיפול בשבת בחולים שאינם יהודים. הפרצה מבוססת על קביעתם של פוסקי הלכה בכירים - בהם הרב עובדיה יוסף ז"ל, שהיה הרב הראשי לישראל ו"הראשון לציון" - לפיה אין היתר לחילול שבת של רופא יהודי לשם הצלת חייו של גוי.
2 צפייה בגלריה
הרב עובדיה יוסף. "מה יעשו מסכנים? יש רופאים שהולכים לפי התורה"
הרב עובדיה יוסף. "מה יעשו מסכנים? יש רופאים שהולכים לפי התורה"
הרב עובדיה יוסף. "מה יעשו מסכנים? יש רופאים שהולכים לפי התורה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התיקון לחוק האפליה מופיע במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין הציונות הדתית ויהדות התורה לליכוד. לפי הסעיף, יועבר תיקון לחוק האפליה, באופן שיאפשר לכל בית עסק פרטי להימנע מלספק שירות או מוצר בשל אמונה דתית – אם ניתן להשיג חלופה דומה בקרבה גיאוגרפית במחיר דומה. הדבר מעלה חשש מהפרדה מגדרית בבתי עסק או מסירוב לתת שירותים לחברי קהילת הלהט"ב, וסטרוק אמרה הבוקר כי אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול שעומד בניגוד לעמדתם הדתית.
בהמשך הבהירה סטרוק כי "אם יש טיפול רפואי שמנוגד להלכה, רופא שומר מצוות לא ייאלץ לתת אותו, ללא קשר לזהות המטופל". חוק כזה, כאמור, יאפשר לרופא שומר מצוות לא לטפל באדם שאינו יהודי על בסיס פסקי הלכה שניתנו בעניין, כמו זה של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף מ-2012.
בציונות הדתית הבהירו במענה לפניית ynet כי התיקון לחוק לא יחול על רופאים - אלא רק על בעלי מקצוע שלא נותנים שירות מטעמי דת, "דוגמת ספר שלא רוצה לספר נשים". סטרוק עצמה אמרה בריאיון בכאן ב' כי מדובר ברופאים בבתי חולים לא ציבוריים. האזהרות והזעם בעקבות דברי נתניהו הביאו אותו לפרסם הבהרה שנייה תוך שעות. "אני שולל לחלוטין את דבריה של ח"כ סטרוק. אנחנו לא ניתן להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם של אזרחי ישראל. במדינה שאני אוביל לא יהיה מצב שאדם, בין אם הוא להט"ב, ערבי, או חרדי, או כל אדם אחר, ייכנס לבית מלון ולא יקבל שירות, ייכנס לרופא ולא יקבל שירות. זה לא קרה ב-15 שנות כהונתי כראש הממשלה וזה לא יקרה גם עכשיו".

בשיעור בהלכות שבת שהעביר ב-2012 מי שהיה מנהיג ש"ס, הוא ניתח את מצבם של רופאים דתיים "יראי שמים", שנאלצים, לדבריו, לטפל בלא-יהודים בעיצומה של השבת, כאשר התורה מחייבת טיפול משום "פיקוח נפש" ביהודים בלבד.
"כל התורה נדחית בשביל פיקוח נפש", אמר הרב עובדיה. "יהודי (שנמצא) במצב מסוכן בשבת, עושים כל המלאכות כדי להציל אותו". בהמשך הוא הסביר את הכלל ההלכתי של "חלל עליו שבת אחת, כדי שישמור שבתות הרבה", ופסק כי "זה שייך ליהודי. אבל אם זה גוי, נגיד היה נוסע ונפצע - הייתה תאונת דרכים, והביאו אותו לבית החולים - אסור לישראל לטפל בו. אם זה דברים של דרבנן, אולי זה מותר. אבל דברים של דאורייתא (איסור מפורש מהתורה), התורה לא התירה לחלל שבת בשביל גוי".
הרב עובדיה חידד את הבעייתיות, ואמר כי ב"משנה ברורה" נפסק ש"כל אלה הרופאים הדתיים שמטפלים בחולים גויים בשבת, מחללים שבת, ודינם כדין מחללי שבת. אבל המציאות היא שמביאים אותם לבית החולים, וחייבים לטפל בהם. ברישיון של הרופאים כתוב: ללא הבדל דת וגזע... אם לא (יטפל), הממשלה לוקחת לו את הרישיון וגם ייענש. מה יעשו מסכנים? יש רופאים יראי שמים, דתיים, שהולכים לפי התורה".
2 צפייה בגלריה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
"רופא שומר מצוות לא ייאלץ לתת טיפול רפואי שמנוגד להלכה". סטרוק
( צילום: לע"מ)
בהמשך, הציע פתרון הלכתי לרופא שומר מצוות לפי הכלל שמקל באיסורי דרבנן, ואמר כי "הרופא שצריך לנתח, יקרא לעוד רופא כמוהו, או לאח, שיתפסו את הסכין ויחתכו ביחד. רוצים להדליק את החשמל? יבואו שניים וידליקו את החשמל". הוא הוסיף כי למרות שיש איסור חכמים על פעולות אלו, הרי שזה "מותר משום איבה", וכדי למנוע הבאה למשפט של אותו רופא בעקבות החוק. "רופאים שהם דתיים יראי שמים, שלא יקלעו למצב לא נעים ויביאו אותם למשפט, שהבדילו בין יהודי לגוי", הוא אמר.
הנושא שעליו דיבר הרב עובדיה ב-2012 נידון באריכות על ידי פוסקים מכל הדורות אשר עסקו ביחסי רפואה והלכה. אם החוק יאושר, במתווה שאותו פירטה סטרוק בדבריה, רופאים יוכלו להחליט כי הם מיישרים קו עם העמדות ההלכתיות המחמירות - ויוכלו גם לטפל בלא-יהודים.
במערכת הבריאות מיהרו לגנות את האמירה השנויה במחלוקת של סטרוק. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כינה את דבריה "אומללים" והבהיר בשיחה עם ynet: "שבועת הרופא היא שמחייבת אותנו". הוא הוסיף כי "לנו כרופאים יש אתיקה רפואית ושבועת הרופא מחייבת אותנו לטפל בכל חולה ללא הבדל דת, גזע, מין, נטייה מינית וצבע. אנחנו לא יכולים לסטות ממנה גם אם יהיו חוקים שמפלים לרעה קבוצה כזו או אחרת. היא לא מבינה מה היא שבועת הרופא ומה היא המחויבות שלנו כרופאים".