משרד החוץ הודיע היום (שני) כי השר ישראל כץ הנחה את עובדי המשרד לבטל את פגישותיהם המתוכננות עם הנציב הכללי של אונר"א פיליפ לזריני שצפוי להגיע לישראל ביום רביעי. "עובדי אונר"א השתתפו במתקפת הטרור ב-7 לאוקטובר. על לזריני להסיק מסקנות ולהתפטר. סייעני טרור אינם רצויים כאן", כתב השר כץ בחשבונו ברשת X.
2 צפייה בגלריה
לזריני וכץ. ראש אונר"א יגיע לישראל, עובדי משרד החוץ לא ייפגשו איתו
לזריני וכץ. ראש אונר"א יגיע לישראל, עובדי משרד החוץ לא ייפגשו איתו
לזריני וכץ. ראש אונר"א יגיע לישראל, עובדי משרד החוץ לא ייפגשו איתו
(צילום: רויטרס, EPA)
בסוף השבוע הודיעה אונר"א על פתיחת חקירה בחשד ש-12 מעובדיה לקחו חלק בטבח ה-7 באוקטובר, בעקבות מידע ישראלי שהועבר לסוכנות. ארה"ב, בריטניה ושורת מדינות אחרות הודיעו על הפסקת המימון לסוכנות. שלשום מחה לזריני, על החלטת המדינות, אמר כי היא "מזעזעת" והזהיר שהיא מאיימת על המשך הפעילות ההומניטרית באזור – ובמיוחד בעזה. הוא קרא למדינות לשקול שוב את החלטתן.
ישראל לוחצת כבר שנים לסגור את אונר"א, אך מדי שלוש שנים עצרת האו"ם מחדשת את המנדט לפעילות הסוכנות, שנכון להיום יפוג תוקפו ב-30 ביוני 2026. ממשל טראמפ הפסיק את המימון האמריקני לאונר"א, אך ממשל ביידן החזירו - למרות הטענות הישראליות על הסתה בספרי הלימוד שלה, העסקת פעילי טרור והנצחת בעיית הפליטות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ב רפיח עזה
בית ספר של אונר"א ברפיח
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם חלקים מהמידע המודיעיני שהועבר לארה"ב, והוביל להשעיית הסיוע האמריקני לסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים. לפי הדיווח ל-10% מעובדי אונר"א ברצועת עזה יש קשר לארגוני טרור. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שכ-190 עובדים באונר"א - כולל מורים בבתי הספר של הסוכנות - הם פעילי חמאס או הג'יהאד האיסלאמי.
הבוקר פרסם "ניו יורק טיימס" כי לפי המידע המודיעיני שמסרה ישראל לאמריקנים, 10 מ-12 העובדים שהשתתפו בטבח הם חלק מחמאס. לפי "וול סטריט ג'ורנל", שישה מ-12 העובדים היו בין הפלסטינים שהסתננו לישראל ולקחו חלק במתקפת הפתע. שני עובדים עזרו לחטוף ישראלים, עוד שניים היו באתרים שבהם נרצחו ישראלים והשאר לקחו חלק בהכנה הלוגיסטית לטבח ובין השאר רכשו נשק. מתוך 12 המעורבים, שבעה הם מורים בבתי ספר יסודיים או בחטיבות ביניים.
שלשום, קרא השר כץ קרא למדינות נוספות לעצור את המימון לסוכנות, ואמר: "לא נוותר, נדרוש שהאירועים ייחקרו עד תום. על האו"ם לפטר מיד את ראשי אונר"א ולפתוח בחקירה עצמאית ושקופה של מה שהתרחש באונר"א- חמאס עזה". לדבריו, "רבים מעובדי אונר"א הם אנשי חמאס שמסייעים לו במתן מחסה לפעילות טרור ובשמירת שלטונו. חייבים לוודא שאונר"א לא תהיה חלק מהיום שאחרי בעזה ושגורמים אחרים יבואו במקומה".
במקביל, הנחה משרד החוץ את שגרירויות ישראל במדינות שהן תורמות משמעותיות לאונר"א, לפנות אליהן בבקשה שיקפיאו את הסיוע עד לבירור מעורבותם של עובדי הארגון. השגרירויות הונחו לבקש בדיקה מעמיקה כדי לוודא שאין עוד גורמי חמאס המועסקים בשירות הסוכנות.