1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
שר החוץ יאיר לפיד וראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי
(צילום: AP, קובי קואנקס)
מתחדשת המתיחות הדיפלומטית בין ישראל לפולין, וזאת חרף המגעים השקטים שהתנהלו בתקופה האחרונה בין שתי המדינות בניסיון להביא לפתרון המשבר שהתעורר על רקע החוק המגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה.
בקיץ האחרון הורה שר החוץ יאיר לפיד לממונה על שגרירות ישראל בוורשה, טל בן ארי יעלון, לחזור לארץ בתגובה לחתימה של נשיא פולין על החוק. לפני שבועיים הוחזרה בן ארי יעלון לפולין כתגובה של ישראל לשורת איתותים חיוביים מצד פולין, שלפיהם פניה לסיום המשבר הדיפלומטי ולפיוס: בין השאר החרימו הפולנים את ועידת דרבן האנטי-ישראלית באו"ם; אימצו את הגדרות האנטישמיות של IHRA (כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה), ובמקביל פרסמו ממשלת פולין והנשיא גינויים חריפים מאוד לתקרית האנטישמית בעיר קאליש.
אלא שחזרתה של בן ארי יעלון לוורשה עוררה כעס בפולין, מאחר שישראל נמנעה מלהודיע על כך באופן רשמי. זאת במיוחד על רקע העובדה שעם פרוץ המשבר גירשה ישראל דה-פקטו את השגריר בתל אביב, מארק מאגיירובסקי (שמונה בינתיים לשגריר פולין בוושינגטון).
בנוסף, בוורשה ממשיכים לכעוס על התבטאויות פוגעניות לטענתם בישראל נגד פולין. כדי להפגין את מחאתם הוציאו הפולנים הנחיה האוסרת על בן ארי יעלון לקיים פגישות עם גורמים בכירים בוורשה. בנוסף הנחה משרד החוץ הפולני את כל משרדי הממשלה לדווח לו על מגעים עם שגרירות ישראל, ובכל מקרה להימנע מפגישות כאלה בלי המלצה מפורשת שלו. גורמים פולנים הסבירו כי בהיעדר שגריר בתל אביב - גם הממונה הישראלית לא תוכל לקיים פגישות בדרג בכיר בוורשה.

במקביל, משרד החוץ הפולני הנחה את האקדמיה הלאומית למדעים ומוסדות אקדמיים אחרים לדווח להם על כל קשר עם שגרירות ישראל, או אפילו עם חוקרים ישראלים, לרבות העברת מספרי הטלפון שלהם. כלי תקשורת בפולין דיווחו שמדובר בהנחיה חריגה שלא ניתנה בעבר על ידי משרד החוץ.
סגן שר החוץ של פולין, פאוול יבלונסקי, טען מנגד שההנחיה לא צריכה להפתיע אף אחד, מאחר שמשרדי הממשלה מתוזכרים באופן תדיר שעליהם להיוועץ בפעילות החוץ שלהם עם המשרד שאחראי לדיפלומטיה.
שגרירת פולין בישראל לשעבר, אגניישקה מגדז'יאק מיזווסקה, אמרה השבוע כי התגובה של משרד החוץ הפולני נראית כמו "הוראה מהוועד המרכזי של מפלגת הפועלים הפולנית המאוחדת לחברי המפלגה והמשרדים של הרפובליקה העממית. אפשר לראות את זה על פני השטח. אנחנו במצב של מלחמה קרה. ההישגים של 30 השנים האחרונות ביחסי פולין-ישראל נמחקו".
גורם ישראל שמעורה בנושא טוען שישראל טעתה קשות בניהול היחסים עם פולין והדגיש ש"חבל שלפיד הצהיר שיקפל את הפולנים אך שכח להתייעץ קודם עם האמריקנים. בסוף האמריקנים די הפקירו אותו והפולנים לא ממש התקפלו. פולין היא מדינה שהייתה התומכת הגדולה שלנו באיחוד האירופי וכינסה ועידה בינלאומית נגד איראן. הפולנים לא שוכחים ויש אפשרות שנראה עוד צעדים מכיוונם".
הפולנים טוענים כי הם פועלים בהתאם לכללים הדיפלומטיים, ואולם בישראל מעריכים שמדובר בצעד שנועד להעביר מסר של מורת רוח לירושלים.