1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
יאיר לפיד ואנדז'יי דודה
ישראל שוקלת צעדיה בחיוב. לפיד ודודה
(צילום: רויטרס, משרד החוץ )
למרות הקו החמור שהוביל שר החוץ יאיר לפיד נגד החוק הפולני שמגביל תביעות רכוש מצד ניצולי שואה, ישראל ופולין מקיימות מגעים ישירים ועקיפים לסיום המשבר הדיפלומטי ביניהן - ובוורשה אף מאותתים לירושלים בשורת צעדים שפניהם לפיוס עם ישראל.
בשיאו של המשבר הוחזרו השגרירים משתי המדינות, אך בשבועות האחרונים פולין מאותתת לישראל על כוונות אחרות לגמרי בזירה הבינלאומית. בין הסימנים האלה ניתן למנות את החלטת ממשלת פולין להחרים את ועידת דרבן האנטי-ישראלית שהתקיימה בספטמבר בניו יורק יחד עם מדינות רבות נוספות, והצבעתה של פולין נגד מסקנות הוועידה במועצה לזכויות אדם בג'נבה באוקטובר.

בנוסף, ובצעד יוצא דופן, החליטה ממשלת פולין לאמץ את הגדרות האנטישמיות של ארגון IHRA (הברית הבינלאומית לזיכרון השואה), והודיעה על כך בכנס מאלמו למאבק באנטישמיות שהתקיים לאחרונה.
האיתות האחרון הגיע בסוף השבוע, כשממשלת פולין פרסמה גינויים חריפים מאוד לאירוע האנטישמי המובהק שהתרחש בעיר קאליש. נשיא פולין אנדז'יי דודה גינה אתמול בחריפות את "כל מעשי האנטישמיות והברבריות שהפגינו קבוצת חוליגנים בקאליש", וציין כי הללו "נוגדים את הערכים שעליהם מבוססת הרפובליקה של פולין". לדברי דודה, "לנוכח המצב בגבול ומסעות התעמולה נגד פולין, מדובר אפילו במעשה בגידה".
שר הפנים של פולין מריוש קמינסקי הודיע שמשטרת פולין עצרה שלושה בני אדם במעורבות בהפגנה האנטישמית בקאליש, שזעזעה את פולין. שר הפנים גינה גם הוא את שאירע ואמר: "אין הסכמה לאנטישמיות ושנאה על בסיס לאום, דת או אתניות. מול מארגני האירוע המחפיר בקאליש, על פולין להראות את אכזריותה ונחישותה".
לצד האיתותים הפולניים, נודע כי בין ישראל לפולין מתקיימים מגעים בכל מיני דרגים, לצד מגעים עקיפים בסיוע אמריקני, כדי שהפולנים יעשו תיקונים הכרחיים בחוק הרכוש הפולני שהוביל למשבר. גורם מדיני אמר כי המסרים מפולין נלקטו היטב בירושלים - וישראל שוקלת את צעדיה בחיוב.
המשבר הדיפלומטי, נזכיר, הגיע לשיאו בעקבות חתימת נשיא פולין על חוק הרכוש הפולני ב-14 לאוגוסט השנה. מדינת ישראל ובעיקר שר החוץ לפיד הבהירו שוב ושוב כי חקיקת החוק, שפוגע בזכויותיהם של ניצולי השואה ובני משפחות הקורבנות, תביא לפגיעה חמורה ביחסים - וכך אכן היה. המשבר הדיפלומטי לווה בהודעות ביקורתיות מאוד מצד לפיד, כמו גם בהצהרות מתריסות מצד גורמים פולנים - בין היתר לגבי ביטול ביקורי בני הנוער הישראלים במחנות ההשמדה וטענות כי בישראל ישנה אווירה אנטי-פולנית.