לחברת הגלידות "בן אנד ג'ריס" העולמית - שהחברה הישראלית בעלת אותו השם התנתקה ממנה בגלל הדעות של מייסדיה - יש היסטוריה מורכבת עם מדינת ישראל, עוד מאז שהכריזה ביולי 2021 על הפסקת מכירת מוצריה מעבר לקו הירוק. זוג המייסדים היהודי, בן כהן וג'רי גרינפלד, הסבירו אז כי המהלך נובע מהתנגדותם האידאולוגית למדיניות הממשלה בהתנחלויות.
כשנשאלו בריאיון מדוע - כמי שמצהירים על עצמם כתומכים נלהבים אידאולוגית בזכות הבחירה ובעד הפלות - הם ממשיכים למכור גלידות במדינות כמו ג'ורג'יה או טקסס, שבהן קיים איסור על הפלות, הם נותרו חסרי מילים. "זאת שאלה מעניינת", אמרו אז, "נצטרך לחשוב על זה".
4 צפייה בגלריה
מייסדי גלידת בן אנד ג'ריס, בן כהן וג'רי גרינפלד
מייסדי גלידת בן אנד ג'ריס, בן כהן וג'רי גרינפלד
מייסדי גלידת "בן אנד ג'ריס", בן כהן וג'רי גרינפלד
(צילום: AP)
מכירת גלידות "בן אנד ג'ריס" כמובן לא הופסקה מאז באף מדינה בארה"ב, או בכל מקום אחר בעולם, ולמעשה החל מדצמבר 2022 גם חזרה החברה למכור מעבר לקו הירוק אחרי סאגה משפטית סבוכה - שכללה הסדר בין הזכיין הישראלי לתאגיד יוניליוור, ולפין בין היתר תמונת כהן וגרינפלד תוסר מהאריזה בישראל. אבל יו"ר החברה העולמית אנורדה מיטאל המשיכה מאז לתקוף את ישראל, וביתר שאת מאז 7 באוקטובר.
בין הציוצים והריטווטים שלה ב-24 שעות האחרונות: "מלחמת השמדה, רצח עם, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. אם בית הדין הפלילי הבינלאומי לא יפעל בקרוב מאוד, אנחנו נצטרך בית דין מיוחד לעזה ופעולה של מדינות". מיטאל מאשימה את ישראל בכל הזדמנות ברצח עם ובאפרטהייד, משתפת סרטונים של הפגנות שבהן קוראים להשמדת ישראל, ומפצירה בממשל האמריקני "להפסיק לחמש אותה" - ובעוקביה לפעול: "2.3 מיליון פלסטינים לכודים בחיים בעזה במהלך רצח עם בזמן אמת, כשישראל מפציצה, מרעיבה ועוקרת אותם. נקטו פעולה: התקשרו לקונגרס. אמרו להם #StopArmingIsrael והשקיעו בחיים. הצטרפו אליי היום".
4 צפייה בגלריה
חנות בן אנד ג'ריס באנגליה
חנות בן אנד ג'ריס באנגליה
חנות של "בן אנד ג'ריס" בבריטניה
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
המיליארדר האמריקני נלסון פלץ
המיליארדר האמריקני נלסון פלץ
המיליארדר האמריקני נלסון פלץ
(צילום: רויטרס)
אף שאין לה יותר מכמה אלפי עוקבים, נראה שציוציה של מיטאל גבו מחיר מלפחות אדם אחד: יו"ר הדירקטוריון של מרכז שמעון ויזנטל למאבק באנטישמיות ושימור זכרון השואה, שלו גם שלוחה בירושלים. המיליארדר האמריקני נלסון פלץ (81), שידוע בעיקר כאביה של ניקולה פלץ - אשתו של ברוקלין בקאהם - כיהן בתפקידים בכירים בארגון זכויות האדם מאז שנות ה-80, אבל התפטר במפתיע בעקבות הקריאה של הארגון להחרים את "בן אנד ג'ריס" בגלל הציוצים של היו"ר מיטאל, לדבריו ללא ידיעתו.
פלץ, המכהן גם כחבר דירקטוריון ב"יוניליוור" - חברת האם של "בן אנד ג'ריס" - זעם על הציוץ של מרכז ויזנטל, שהפיץ תמונה של מיטאל וכתב לצידה, ביחס למתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר: "היא מצדיקה רצח ההמונים, אונס ועינויים של חטופים יהודים, כולל ילדים". בהמשך מסר המרכז כי "אף אחד לא צריך לבזבז אגורה על המוצרים של החברה שלה".
מיטאל טענה שהתקפת המרכז נגדה היא אישית, וכי היא הובילה למבול של מיילים והודעות מאיימות מגולשים ברשת. היא פנתה להנהלת "יוניליוור" ודרשה שיבדקו חשש לניגוד עניינים לגבי תפקידו של פלץ במועצת המנהלים של החברה, במקביל למרכז ויזנטל, ואם ייתכן שפלץ הפר את חובת האמון שלו כלפי בעלי המניות לאור קריאות המרכז לצרכנים להפסיק לקנות מוצרי "יוניליוור". פלץ בחר כאמור להתפטר מתפקידו במרכז, במהלך שהפתיע רבים.
4 צפייה בגלריה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של בן אנד ג'ריס ישראל ביבנה
חנות המפעל של "בן אנד ג'ריס" ישראל
(צילום: יריב כץ)
כחלק מרכישת "בן אנד ג'ריס" ב-2020, "יוניליוור" הסכימה לדירקטוריון העצמאי של המותג להחליט אילו מטרות חברתיות הוא רוצה לקדם. החברה הפכה לתומכת נלהבת של מטרות פלסטיניות, והפסיקה כאמור את המכירות של מוצריו בהתנחלויות יהודיות בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. חברת האם "יוניליוור" התנגדה למהלך, ולבסוף - אחרי תהליך משפטי ארוך - הגיעה לפני שנה להסדר עם חברת הבת שהבטיח את המשך המכירות מעבר לקו הירוק.
מרכז ויזנטל יצא אז נגד המותג, ופרסם מודעות שקראו ללקוחות להפציר בחנויות המקומיות שלהם "להפסיק למכור גלידה אנטישמית". הארגון גם הכתיר את "יוניליוור" כאחד מ-10 הארגונים האנטישמיים המובילים שלו לשנת 2021. המייסדים בן כהן וג'רי גרינפילד התייחסו לכך בטור דעה שפורסם באתר החברה, ומסרו: "כתומכים יהודים במדינת ישראל אנחנו דוחים מהיסוד את התפיסה שאומרת כי להטיל ספק במדיניותה של מדינת ישראל היא אנטישמיות".
מבן אנד ג’ריס ישראל נמסר בתגובה: "בן אנד ג'ריס ישראל היא חברה עצמאית, פרטית, פטריוטית, הפועלת בישראל ללא קשר מסחרי או משפטי עם החברה בחו"ל. בן אנד ג'ריס ישראל מגנה באופן מוחלט את דברי ראש מועצת המנהלים של החברה בחו"ל. להזכירכם לפני כשנה בן אנד ג'ריס ישראל התנתקה מבן אנד ג'ריס העולמי בגלל דעותיהם והיחס שלהם לישראל".